Full version: Engelskafråga
Gossen Ruda
Finns det någon motsvarighet till uttrycket ´hålla tungan rätt i mun´ på engelska?

biggrin.gif

FruTrädgårdstomte
Inte direkt vad jag vet... det finns uttryck som betyder ungefär samma sak, t.ex. "to tread carefully" eller "to be herding cats", lite beroende på omständighet.

Men jag antar att du vill ha till en klyftig caption på din bild? Isf finns det "to hold one's tongue" som betyder att hålla tyst, "tongue in cheek" som betyder att säga nåt på skoj, "to have smth on the tip of one's tongue" är att ha nåt på tungan men inte riktigt få fram det....

Finns säkert fler... googla "English idioms tongue" så får du säkert en hel drös förslag.
Gossen Ruda
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 12-09-2012, 09:51) *
Inte direkt vad jag vet... det finns uttryck som betyder ungefär samma sak, t.ex. "to tread carefully" eller "to be herding cats", lite beroende på omständighet.

Men jag antar att du vill ha till en klyftig caption på din bild? Isf finns det "to hold one's tongue" som betyder att hålla tyst, "tongue in cheek" som betyder att säga nåt på skoj, "to have smth on the tip of one's tongue" är att ha nåt på tungan men inte riktigt få fram det....

Finns säkert fler... googla "English idioms tongue" så får du säkert en hel drös förslag.

Tack för svaret. Tyvärr finns det då tydligen inget som passar. På bilden är det Aki som koncentrerar sig på att dansa och tungan råkar slinta ut. Tydligen tyckte videoproducenten att sekvensen var fin så den finns med på musikvideon. biggrin.gif Jag kollade inte på google, jag litar på dig. Jag kan dock en på helt egen hand: Cat got your tongue. Betyder att få tunghäfta.
Krolliljan
watch one's step ?
FruTrädgårdstomte
Tycker inte du ska lita på mig, jag är en opålitlig f-n tongue.gif

Kom på en till som kanske passar: 'to set tongues wagging", betyder att bete sig så att folk börjar prata om en.
Aki här gör ju det, eftersom vi pratar om henne. Och hennes tunga hänger ut och dinglar.

"Her dancing sets tongues wagging", kanske kan va nåt?

RibesRubusVitis
Kanske det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mind_your_Ps_and_Qs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon