Anledningen till att jag frågar är ju att åk 6 f.o.m. höstterminen nu skall få betyg och lärarna skickas nu på kurser/utbildningar för att lära sig hur barnen skall bedömas. Om det då saknas en lärare i ett ämne, hur bedöms då eleverna och vem ska bedöma?
Mitt ena bonusbarn går i 1-6 skolan som saknar musiklärare, klassens lärare låter barnen sjunga lite om dom vill, annars är det ingen direkt musikundervisning alls i skolan. Finns det någonstans man kan hitta om en skola SKA ha musiklärare eller bara BÖR ha eller om det inte behövs alls, jag har varit inne på skolverkets sida och inser bara att den kursplanen inte kan hållas och hur ska dom då kunna få betyg för något som inte finns?.
Sen kan man ju undra hur dessa 6:e klassare är förberedda i musikundervisningen när dom börjar i 7:an och aldrig tidigare haft musik på chemat?
*Stintan*
12-09-2012, 12:11
Musik är ju ett obligatoriskt ämne i grundskolan och eleverna ska få ett visst antal timmar musikundervisning , tror det är 230 timmar under åren 1 - 9. Alltså finns det en läroplan i ämnet. Den måste ju följas i en 1-6 skola även om undervisningen kan se lite annorlunda ut än i större skolor med årsklasser. Däremot är det väl inget absolut krav på att musikläraren måste vara behörig dvs utbildad musiklärare. Jag vet inte om det idag ingår någon form av musikutbildning i grundskollärarautbildningen men jag vet att det gjorde det förr. Det kanske inte är helt uteslutet att en grundskollärare även kan undervisa i musik och därmed kan sätta betyg.
Jag tycker att du ska fråga den aktuella skolan hur deras upplägg är och hur dom tänkt för det du skriver låter lite märkligt.
Stintan : Jag har läst kursplanen och insett att inga elever på den här skolan får något av det nämnda tillgodosett då ingen undervisning förekommer. Däremot så framkom det inte tydligt hur det ska/bör vara med lärartillgängligheten, eventuellt att 1-3 har musikundervisning med klassföreståndare och 4-6 med musiklärare. Det hade varit bra om man fått bekräftat hur det ligger till för jag är skickad på möte ikväll och vill ha mer kött på benen när jag tar upp frågeställningen där, vill gärna veta vad som gäller och inte för annars blir man lätt överkörd.
*Stintan*
12-09-2012, 12:29
Men hur vet du att dom inte har någon som helst musikundervisning?
För att jag pratade med dom andra lärarna på skolan och det var tydligen många år sedan det fanns någon musiklärare där och alla lärare utom en har gett upp att försöka ha musikundervisning för sina klasser, så av 6 klasser så är det bara en som i alla fall sjunger lite för sig själva, men det kan ju bero på att hela den klassen sjunger i kör utanför skoltid.
*Stintan*
12-09-2012, 13:13
Det låter verkligen helskumt eftersom det är ett obligatoriskt ämne.
Har du läst detta? Där verkar problemet du säger ha uppmärksammats. Finns kanske något matnyttigt du kan ta med dig till mötet.
http://www.skolinspektionen.se/Documents/K...slutrapport.pdf
Underbart!!! :-D Tack snälla du!!
*Stintan*
12-09-2012, 13:55
Så lite så
Ibland är det kul att leta efter svar på saker för alltid lär man sig något.
Tack än en gång Stintan, jag sållade det viktigaste ur din länk och fick med mig 4 hela A4:a att överlämna till rektorn som läste igenom och höll med om att det varit en stor brist i den här skolan i många år men att han skulle göra vad han kunde för att åtgärda bristen på musikundervisning, länken var en klockren fullträff :-)
*Stintan*
12-09-2012, 22:35
Va kul! Man kan ju bara hoppas att det inte är lika dåligt ställt i flera ämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.