Full version: gröna chili
gunirene
Har mycke chili i mitt växthus men de är fortfarande gröna. Är det riktigt att det tar så lång tid att de mogna och blir röda. Hur länge kan jag vänta med att skörda.

Kommer de att bli röda och blir de då starkare i smaken ?

Har fått rådet att ställa ut dem soliga och varma dagar. Är det ett sätt för att de skall mogna snabbare ?
Piccante
chili vill gärna ha sol och värme för att mogna annars tar det lång tid. men många är ju ganska goda även som gröna.
kryddbruden
CITAT (Piccante @ 12-09-2012, 14:47) *
chili vill gärna ha sol och värme för att mogna annars tar det lång tid. men många är ju ganska goda även som gröna.

Hej =)
Jag tyckte det tog en oändlig tid.
Då vi häruppe har minusgrader på nätterna nu så fick jag rådet för 2 v sedan att klippa av plantorna längst ner och hämga de upp och ner i ett fönster hemma så skulle de mogna.
Lät otroligt tyckte jag men var tvungen att testa.
Döm om min förvåning då de började bli mer och mer röda =)
har nu av halva skörden gjort CHILI SALT och SAMBAL OELEK.
Väntar på att de övriga oxå ska bli röda.
Har även en hög som bara ligger invid ett fönster på en bricka och de håller oxå på att bli röda.
Peztis
Har också plockat in gröna förut om åren och de har sedan ändrat färg.

Kanske de inte blir lika i smaken men å andra sidan så har man kanske inte så mycket val.
embees
De år jag har odlat Chili har jag fått plockat in allt vilken färg det än var på dem när det blev för kallt i växthuset.
Varje år har jag också hängt upp dem för att eftermogna.
Tag ett bomullstråd som är tjockare än sytråd och stick (med stoppnål) igenom skaftet på chilifrukten. OBS! Det måste vara genom skaftet INTE genom fruktköttet!!
Frukterna måste vara felfria för att inte börja ruttna. Ta inte för många i varje klump då blir det för tätt. Häng upp dem och låt dem eftermogna. Mina har torkat helt klart på några månader och därefter förvarar jag dem i rena glasburkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon