Full version: Ammoniumnitrat i jord
Christoffer
Jag har lite ammoniumnitrat som jag tänkte ha som
gödning, men samtidigt så har jag hört att ämnet ska
vara väldigt explosivt och kan självantända.
Är det bara att stoppa ner det i jorden, eller finns det
en explosionsrisk om man odlar inomhus?
Bettson
Omdet exploderar vete sjutton. Men det finns risk för att du får en totalbekämpning snarare än en gödning.
Har du rent ammoniumnitrat så är det ju knonstarkt.

I ett gödselmedel finns det ju bärare och kvävedelen är mellan 9-25%.
På tråden har jag gjort bort mig nu igen så skall jag berätta vad som hände min svörfar när han gödde gräsmattan med urea.

Var försiktig på flera sätt. Jag skulle hellre köpa ett gödselmedel

Bettson
MRLINDELL
Ren ammoniumnitrat innehåller 35% kväve och förekommer ofta i handelsgödsel. I vanlig gödning har man ofta runt 12% kväve. Ammoniumnitratet behöver inte vara 100% för att det skall vara mycket brandfarligt.
Bönder brukar förvara handelsgödsel utomhus pga gaser och stor brandfara, så långt bort från diesel depån det bara går.
Blandar man med diesel och även några andra småämnen får man något som är att betrakta som sprängdeg och det behövs en detornator för att det skall smälla. Jag skulle rekommendera destruktion, ämnet hör inte hemma i trädgårdsodling.

http://www.sprangamnes.se/document/allmann..._6/1995_6ar.htm
KURT
Det kommer inte självantända eller explodera, det är inte farligt att använda. Att det sedan kan användas i fel sammanhang är en annan sak. Blanda bara ut det med vatten (både ammoniumsalter och nitratsalter har ju mycket bra löslighet) till motsvarande koncentration som kommerciella gödningsmedelhar.
Christoffer
Vad bra, tack för svaret. Jag var lite orolig för självantändning, då ammoniumnitratet är rent.
Men sedan undrar jag... ammoniumnitrat kan ju bilda nitrösa gaser,
kväveoxid och så som är farligt, är det farligt att förvara ammoniumnitratet
i en liten plastburk och kommer ammoniumnitratet att övergå till
kväveoxid under varma dagar, eller behövs det mycket högre temperatur?
Bettson
Urea innehåller 40% kväve och består av ammoniumnitrat. Urea bränner lätt. Läggs därför på när solen inte skiner.

Vid övergödling med urea på växande gröda använder man 15kg/ha för att det inte skall uppstå brännskador.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon