Mia i trädgården
12-09-2012, 15:24
Har hagtorn det tufft av någon anledning? Jag har sett säker 15 st som snart är döda. Förra året såg de fiska o fina ut, för att nu vara inte mycket att hänga i granen (Jag vet, dåligt skämt;-). De är av lite varierande ålder fr ca 4 år till kanske 15 år gamla träd.
Går det någon sjukdom somdrabbar hagtorn?
Var det rosenhagtorn? Många sådana dör varje år av olika skäl. Kittsligare träd än många vet om när de köper.
Annars kan jag tänka mig att hagtornsrosten var värre i år än vanligt pga fukten. Den sätter ned vitaliteten i träden och kan om den uppstår år efter år försvaga träden starkt.
Är detta i Göteborgstrakten?
Mia i trädgården
14-09-2012, 19:02
Ja, det är kring GBG. JAg tror att de flesta är rosenhagtorn. Jag är inte så bra på de olika sorterna hagtorn men några har jag sett m rosa blommor. Jag tycker de är så fina o funderat på att skaffa en, men om de är känsliga kanske jag satsar min yta i trädgården till annat, o kollar på andras träd istället.
Finns det inte också en koppling mellan en (busken alltså) och hagtorn som dör?
Huggorm
15-02-2013, 16:44
Hagtornsrost är nog vad du tänker på. Här hos mig finns inte så mycket hagtorn, så här går den på rönn istället. Men medan enarna tar skada och kan dö, så verkar rönnarna bara få löven angripna. Jag vet inte om hagtorn drabbas hårdare?
OK, så hagtornsrost går på enarna också? Vad glad jag är då att bara hagtornet dog och inte min gamla en.
Huggorm
15-02-2013, 19:59
Ja den värdväxlar mellan en och hagtorn, jag minns inte vilka årstider det handlar om men man ser ju det orangea "kletet" på enarna tydligt
OK, vad bra att veta! O jag är också glad över att jag inte sett nåt sånt på min gamla en så den döda hagtornen dog nog av en annan anledning, kan man misstänka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.