Full version: Vad är detta?
Natt
Har flyttat nyligt och i området där vi bor är det fullt av olika träd och buskar som jag inte har en aning om vad det är. Nu har jag en 6 årig dotter som är väldigt nyfiken och plockar allt. Så jag försöker ta reda på vad allt är. Någon som kan hjälpa mig med några av dessa?

1.
[attachment=72411:IMAG0375.jpg]

2.
[attachment=72412:IMAG0387.jpg]

3.
[attachment=72413:IMAG0386.jpg]

4.
[attachment=72414:IMAG0385.jpg]
Eva 33c
Mina förslag:
1. Besksöta, solanum dulcamara
2. Någon tryväxt, lonicera-art. Jag ser inte om det är en buske eller en klängväxt. Klänger den är det förmodligen en kaprifol, annars tex rosentry, lonicera tatarica.
3. Hagtorn av nåt slag, kanske häckhagtorn, crataegus grayana
4. Aronia melanocarpa

Alla utom aronian räknas som giftiga, men jag betvivlar att de smakar särskilt gott. Kolla på Giftinformationscentralen för mer info.
Aronian är inte giftig, tvärtom ska de vara väldigt nyttiga och rika på antioxidanter. Men de smakar väldigt kärvt som färska, och som tillagade inget alls : ) Men de ger mycket vacker färg till saft och sylt. Använd som färgsättare av livsmedelsprodukter även komersiellt.
Natt
Tack så mycket för svaret! smile.gif Jag och dottern får ha en lektion i buskar och träd smile.gif
Eva 33c
Jag måste korrigera mig själv lite, för hagtornets frukter är inte giftiga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon