Peztis
Jag sådde olika sorters rosenbönor i våras, bl a en som jag fick via grönsakskedjan.

Misstänker att det är denna.
Blommorna är riktigt skrikande röda och skidorna på bilden är 40 cm!
[attachment=72415:IMG_1609_1.jpg]

Men, vad gör jag nu då? Har ingen erfarenhet av rosenbönor, bara av typ vaxbönor och de är ju bara att plocka av och koka el vad man nu vill.

De ska ju vara ätliga, hur hanterar man det?
Och så vill jag spara till nästa år. Hur?

P.S.

Jaha ja, skidor heter det nog för ärtor och baljor för bönor... Eller?
Preussen
CITAT (Peztis @ 12-09-2012, 19:18) *
Jag sådde olika sorters rosenbönor i våras, bl a en som jag fick via grönsakskedjan.

Misstänker att det är denna.
Blommorna är riktigt skrikande röda och skidorna på bilden är 40 cm!
[attachment=72415:IMG_1609_1.jpg]

Men, vad gör jag nu då? Har ingen erfarenhet av rosenbönor, bara av typ vaxbönor och de är ju bara att plocka av och koka el vad man nu vill.

De ska ju vara ätliga, hur hanterar man det?
Och så vill jag spara till nästa år. Hur?

P.S.

Jaha ja, skidor heter det nog för ärtor och baljor för bönor... Eller?

rosenbönor skiljer sig inte från vax eller skär/brytbönor. förväll dem och ät. om de har börjat sätta till böna kan de vara lite trådiga.
låt skidorna sitta kvar och torka så har du frö till nästa år. spara dem torrt.
Eva 33c
Unga baljor kan man skära i mindre bitar och koka, jag tror man ofta delar dem på längden. Engelsmännen ska ju vara rätt förtjusta i sina "runnerbeans" har jag läst. Jag har inte testat att äta baljorna, men ett år lät jag bönorna utvecklas helt, egentligen för att jag ville ha utsäde till nästa år då jag odlade en vackert rosa-aprikos färgad sort som prydnad. Och jag provkokade dessa bönor och de var mycket goda! i år hinner jag nog inte få några mogna blomsterbönor tror jag, det var så kall försommar.
Åsa, mälardalen zon 2
Runnerbeans är jättegoda man skördar baljorna innan fröerna börjar svälla. De blir godast ifall man strimlar dem går att koka dem som man gör med vanliga bönor. Går även bra koka tomat och chilisås och lägga ner dem och låta dem koka i såsen + att bara steka dem med vitlök, smör och salt är ju gott det med.

Det finns speciella strimlare att köpa för runnerbeans i england, glömmer alltid bor att kolla efter en sån när jag är på the english shop i stockholm de har ju det mesta som är brittiskt.
Peztis
Då får jag gå ut och kolla läget på baljorna. En del såg jag var rätt uppsvällda medan andra inte lika mycket.

Men när ska man ta av dem om man vill spara för att så nästa år? Ska de hänga på plats tills de torkar och börjar spricka upp eller kan man ta in dem i något läge? Vore ju inte så skoj om de sprack upp och försvann i gräset. Eller att de hänger där och börjar mögla...
Mony
Jag tar av mina när skidan är brun och torr. Skalet är sprött och det går lätt att dela och plocka ut de vackra bönorna. Bönorna lägger jag i en melittapåse som sen ligger i ett mörkt skåp i grovköket.

På våren stoppar jag bara ner dem i jorden (ute eller i kruka) där jag vill ha dem. I år försökte jag fröså dem i småkrukor i mars, men när jag skulle byta till större kruka dog varenda en.

De verkar inte gilla byta kruka så som man gör med tomater..
Peztis
Mony, där hag jag ett tips!
Förkultivera dem i toarullar, då är det bara att gräva ned hela. Det har jag gjort några gånger och det har gått utmärkt.

Tack för alla era tips, förresten.
Peztis
Har ett berg med bönbaljor på köksbänken nu, måste ta hand om dem.

Men nu kommer en annan fråga: Ska man ta av det vackra skalet om man kokar eller ska det sitta kvar?

Här är en länk till en bild på dem i en annan tråd, de är ena riktiga skönheter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon