Full version: Praktriddarsporre
Humlan
Jag undrar om det är någon som vet vid vilken temperatur prakriddarsporren gror bäst vid förkultivering?

Sorten som jag har heter Magic Fountain.

Jag sådde fröna för en vecka sedan och inget syns än. Jag vet inte hur lång tid dom brukar ta på sig innan dom gror. Undrar bara om jag kan göra något för att det ska gro bättre/fortare.

Hälsningar från en Humla i Västerbotten som vill att det slutar snöa
kerstin z5-6
De kan ta två v eller mer , fröna gror om de är täckta av ett tunt lager jord ,i alla fall lite snabbare än om de inte är det:)
Det är en underbar sort som är mycket stadig och har klara färger tongue.gif
De gror bäst vid 20 +
Humlan
Tack Kerstin
Vad snabbt jag fick svar dessutom smile.gif

Då står dom nog bra där jag har dom. Jag behöver bara ha lite mer tålamod och vänta på att det ska synas något i lådan.

Det är första gången som jag försöker mig på en perenn.
kerstin z5-6
Just den perennen kommer du inte att ångra -de brukar visa färg med någon kolv samma år smile.gifsmile.gif
Eleanor
& jag som har läst mig till att Delphinium ska in i kylen i ett antal veckor efter några veckor i värme, det funkar alltså ändå???
Betty
Ja, det funkar utan kylning. smile.gif De gror på ett par veckor i +18-21°.
kerstin z5-6
har det gått så lång tid som 4-5 v och inget syns -kan de flesta perenna frö ev väckas av en kylperiod . Råden på påsarna är mycket standardiserade svar som ska täcka alla eventualiteter -... det är väl bra men ibland onödigt krångligt smile.gif
nilla
CITAT
Råden på påsarna är mycket standardiserade svar som ska täcka alla eventualiteter

Blev så sugen när jag såg den här tråden att jag just varit iväg och köpt frön till praktriddarsporre "Belladonnamix" - blev väldigt förvånad när jag ser att det står på påsen "sås inomhus i maj-juni"
Kan det fungera om jag sår nu? I maj-juni har jag nog ingen lust att pyssla med inomhusfrösådder. Nu däremot kliar det i fingrarna, sådde nio sorters tomater i morse.
Gunilla
kerstin z5-6
SÅ NU smile.gif Kliar det har man inget val HIHI .. har du ett bra fönster räcker snart ljuset -har du lysrör -blir resultatet ännu bättre -har du växthus -Kör på -köp fler sorter !!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif

Depinium Belladonna hybrid av sorten "Bellamosum "-frösådd -Tillsammans med limefärgad tobak år 1
nilla
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2004, 20:10)
-Kör på -köp fler sorter !!! laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:  :P

Visst - jag petade ner några på stört... kan ju inte låta bli att testa! Och sen for jag ut på stan för att hitta fler sorter smile.gif
Letar febrilt efter himmelsblå gammaldags - nån som vet var det kan finnas?
Supersnyggt tillsammans med lime tobaken!! ... Händelsevis har ju såna redan blivit sådda, en sån tur! wub.gif

Visst känns det som om sommaren blir lite längre när man kan börja med vårpysslet redan nu?

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon