Martiniqe
13-09-2012, 16:08
Hej på er!
Jag skulle vilja utbilda mig till trädgårdsmästare eller något liknande. Jag är väldigt nybörjare på det mesta innom växter och träd men jag känner en sån stark längtan efter att få jobba med levande material och dessutom få vara utomhus mycket.
Så min fråga till er är om ni har tips på vad som skulle kunna passa, vill gärna kunna jobba året runt och vad jag förstått så kan det vara lite svårt med jobb på vintern för just trädgårdsmästare. Är det någon som känner till en bra redig utbildning inom florist/trädgårdsgenren i Stockholm?
Skulle vara jättetacksam för minsta lilla hjälp, tänkte att nästa år ska jag helt nyta riktning och det verkar som om jag slutligen beslutat mig för den skäna naturen!
Tack.
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2012, 19:22
Trädgård och florist är väääldigt skilda områden. Vad är du intresserad av? Många trädgårdsutbildningar är för anläggning och skötsel eftersom det är där det finns jobb. Detta är inget som brukar passa ifall man är intresserad av desig, måla fina rabatter, binda blommor, odla grönsaker och frukt mm. Och det är en hel del maskinlära och liknande i utbildningen.
Säbyholm utbildningar har både gymnasie, trädgård vux (forna komvux) och KY-utbildnigar inom trädgård. Skolan ligger i dagsläget i Upplands Bro i lantlig idyll men ska flytta till en tråkig betongbyggnad mellan 2 motorvägar i sollentuna till årsskiftet.
Rebecca
13-09-2012, 20:22
Tycker du ska kika lite på Trädgårdsingenjör på SLU -
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/...ngenjor-design/Mycket växtkunskap och efter den utbildningen har du en kanonbra grund att stå på för att kunna arbeta med trädgård året om.
Hej
Medborgare Skolan i Odenplan har en mänga olika jordbruk kurser som florist och trädgård, kursar kostar mellan 15000 - 16000, det är 10 gångar för annan veckan på lördag och söndag mellan klockan 9,30 till 15,30,
Obs
man kan dela kostnader till 3 gångar.
www.sthlm.medborgarskolan.se
Tel:08-4575700
H:Bassam
Martiniqe