Martiniqe
13-09-2012, 16:08
Hej på er!
Jag skulle vilja utbilda mig till trädgårdsmästare eller något liknande. Jag är väldigt nybörjare på det mesta innom växter och träd men jag känner en sån stark längtan efter att få jobba med levande material och dessutom få vara utomhus mycket.
Så min fråga till er är om ni har tips på vad som skulle kunna passa, vill gärna kunna jobba året runt och vad jag förstått så kan det vara lite svårt med jobb på vintern för just trädgårdsmästare. Är det någon som känner till en bra redig utbildning inom florist/trädgårdsgenren i Stockholm?
Skulle vara jättetacksam för minsta lilla hjälp, tänkte att nästa år ska jag helt nyta riktning och det verkar som om jag slutligen beslutat mig för den skäna naturen!
Tack.
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2012, 19:22
Trädgård och florist är väääldigt skilda områden. Vad är du intresserad av? Många trädgårdsutbildningar är för anläggning och skötsel eftersom det är där det finns jobb. Detta är inget som brukar passa ifall man är intresserad av desig, måla fina rabatter, binda blommor, odla grönsaker och frukt mm. Och det är en hel del maskinlära och liknande i utbildningen.
Säbyholm utbildningar har både gymnasie, trädgård vux (forna komvux) och KY-utbildnigar inom trädgård. Skolan ligger i dagsläget i Upplands Bro i lantlig idyll men ska flytta till en tråkig betongbyggnad mellan 2 motorvägar i sollentuna till årsskiftet.
Rebecca
13-09-2012, 20:22
Tycker du ska kika lite på Trädgårdsingenjör på SLU -
http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/...ngenjor-design/Mycket växtkunskap och efter den utbildningen har du en kanonbra grund att stå på för att kunna arbeta med trädgård året om.
Hej
Medborgare Skolan i Odenplan har en mänga olika jordbruk kurser som florist och trädgård, kursar kostar mellan 15000 - 16000, det är 10 gångar för annan veckan på lördag och söndag mellan klockan 9,30 till 15,30,
Obs
man kan dela kostnader till 3 gångar.
www.sthlm.medborgarskolan.se
Tel:08-4575700
H:Bassam
Martiniqe
13-09-2012, 22:27
ÅSA: Jag vet inte riktigt själv vad jag vill ha, borde kanske börja lätt och känna mig fram. Först lära mig hur växter och buskar ska skötas och liknande innan jag kliver direkt på anläggning. Har hört någon rekomendera Säbyholm förut och det verkar vara väldigt bra. Även om det låter tråkigt att skolan ska flytta från en sådan fin miljö tror jag chansen att jag söker dit är större då eftersom Sollentuna ligger närmare mitt hem...
Både REBECCA och BASSAMS tips var också intressanta. Trädgårdsingenjör skulle jag mer än gärna vilja kalla mig, tyvärr föll det på att den var i Malmö och att jag saknar matte B!
På medborgarskolan har jag tidigare gått en annan kurs så där är det många plus för att den ligger nära.
Jag ska fundera lite till, väga för och nackdelar. Tack ska ni ha!
Natur liv
14-09-2012, 06:09
CITAT (Martiniqe @ 13-09-2012, 23:27)

Trädgårdsingenjör skulle jag mer än gärna vilja kalla mig, tyvärr föll det på att den var i Malmö och att jag saknar matte B!
Kanske är det värt att läsa in matte B medan du funderar på vilken utbildning du vill ta. Matematiken behövs för att komma in på många utbildningar och är särskilt användbar när man ska konstruera, planlägga och allt möjligt annat.
Eva i Skåne
14-09-2012, 07:01
Hoppas du kan hitta rätt utbildning för den bit du tycker mest om. Hade jag varit ung skulle jag också satsat...
Jag tänkte bara tipsa om att kolla lite inom vilken del av trädgård/växter det finns jobb. Utbildade florister verkar det finnas ett stort överskott av, åtminstone här i söder, och då är det kanske inte så kul efter utbildningen.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2012, 07:27
+I stockholmstrakten finns det rätt få odlingar både på friland och i växthus så vill man bo kvar i stockholmstrakten är det kanske inte områden man bör satsa på heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.