vilseiminegenträdgård
Hej alla!

Är ny här på Odla men börjar bli gammal i trädgården. Nu de sista åren så har vi fått så väldigt mycket mördarsniglar att det blivit ett riktigt problem och den gångna sommaren har det verkligen kulminerat...Jag blir tokig!

Hur gör alla ni andra? Samma problem eller har ni någon trollerilösning som gör att ni slipper gå där och klippa dem varje kväll och plocka upp delarna som om det vore hundbajs. Usch!

Några idéer?

All hjälp är mycket uppskattad!!
hattstugan

Välkommen hit till Odla.nu forum!

Tror inte det finns nån patentlösning på snigelproblemet!
Enligt experterna har den här regniga och svala sommaren bidragit till den enorma ökningen!
Hörde att varje snigel kan lägga upp till 400 ägg så för varje död snigel minskar det iaf!
Ölfällor ska tydligen vara rätt bra!

Har inte dessa odjur själv men läser om dom ändå för jag lider med er som är drabbade!
vilseiminegenträdgård
Tack!!

Riktigt kul när jag hittade hit, visste ej att det fanns utan googlade runt och slant in här:-)

Aha, så dåligt väder är dåligt i dubbelbemärkelse! Har vart helt tokigt mycket i trädgården, har du inte sniglarna för att du bor i lägenhet med härliga blomlådor eller vad? Vet du om det är samma problem i hela Sverige, eller enbart södra? Bor i gbgområdet..

400 ägg låter enormt, skönt å veta det iaf när man går runt och klipper dem..

Ölfällor? Klipper av ölburk och lämnar i jorden med lite öl i botten? Den borde någon ta patent på:-)

mamamaggan
Förstår din förtvivlan. Jag har använt nematodmetoden , läs här http://www.nematoder.se/ , och jag tycker den har gett bra resultat.

Har gjort så att jag löst upp pulvret i vatten , dödat sniglar och hällt på nematoderna . Då kommer andra mördarsniglar och äter upp sina döda kompisar , de är ju kannibaler , får i sig nematoderna , dör , blir uppätna osv osv.

C:a 4 - 6 ggr per säsong har jag gjort hållit på med nematoderna. Det är visserligen dyrt men det hjälper bra och man slipper klippa/plocka en massa sniglar.
hattstugan

Bor i hus men tack och lov har inte sniglarna hittat hem till mig! Än!!!

Ölfällorna är gjorda av typ glassbyttor som man häller lite öl i och ställer halvnedgrävda (tror jag det var)!

Om du letar lite på sidorna här under skadedjur så kan du säkert hitta bättre info!

Lycka till!
ingrid fuxwall
Medan sambon levde och var frisk la vi ner enormt många timmar i snigeljakten, vi kunde ta lite drygt
1 000 stycken var två gånger per dygn - tidig morgon och kväll, räkna själva.

Numera har jag korn som jag sprider ut - om inte skulle jag inte kunna odla något, ursäkta mitt inlägg men för mig finns inget alternativ
Eva i Skåne
Ang din fråga om det finns sniglar i hela landet så har visst inte mördarsniglarna spridit sig till de norra delarna av landet. Sen finns det ju lite lokala avvikelser. I villaområden i tätort sprider dom sig lätt om någon fått hem dom. Har man trädgård "på landet" kan man klara sig.
Jan af Lisö
Hos mig är det så illa att jag går inte in i trädgården senare på kvällen, klarar inte av att se den mängden sniglar. Har upphört med alla växter som inte växer på stam (dvs slutat med potatis, jordgubbar, smultron, sallat, etc); t o m pumpförsöket blev helt misslyckat då både pumpor och rankor åts upp av sniglarna.

Nästa år skall jag lägga ut snigelfritt tidigt på våren. Dock kommer kostnaden för min 600 m2 trädgård att hamna på flera tusen kronor.

Ett annat problem är att ingen av grannarna bekämpar sniglar så man ser stora mängder på kvällarna på väg mot min trädgård. Trädgården ligger på mitt lantställe så jag kan inte plocka sniglar varje kväll. Normala somrar brukar mängden reduceras under semestern när jag är där och plockar varje kväll, fast denna sk. sommar hjälpte inget.

Hjälper inte snigelfritt så får det bli en bilresa till Tyskland året efter och köpa 25 kg säckar något som funkar
cato
Hos oss har sniglarna minskat dramatiskt sedan vi börjat använda egentillverkade snigelbarer. Dessa har vi haft utslällda sedan förra våren.
Vi började med några längs gränsen mot skogen tidigt på våren. Senare har vi placerat ut ett antal på lämpliga ställen inne i trädgården. Detta har gett bra resultat. Totalt har vi nu 12 barer ute.
Baren gör jag av en tom glassburk av plast. på ena sidan skär jag ut en öppning som ser ut som ett utdraget u c:a 4 cm brett och 1,5 cm högt. Sedan viker jag ut plasten mellan staplarna så att ett litet tak bildas. Hålet skall sitta minst 1,5 cm över bottnen så att inte vatten tränger in. I baren serveras Snigelfritt.
Tack vare minimalt spill räcker ett paket väldigt länge.
omk
CITAT (cato @ 14-09-2012, 11:00) *
Baren gör jag av en tom glassburk av plast. på ena sidan skär jag ut en öppning som ser ut som ett utdraget u c:a 4 cm brett och 1,5 cm högt. Sedan viker jag ut plasten mellan staplarna så att ett litet tag bildas. Hålet skall sitta minst 1,5 cm över bottnen så att inte vatten tränger in. I baren serveras Snigelfritt.
Tack vare minimalt spill räcker ett paket väldigt länge.

Cato, du har ingen bild ?
Jag skulle VERKLIGEN behöva mera "hjälp" (har det som ingrid fuxwall ...), men tyvärr fattar jag inte riktigt hur du menar. no.gif
Öppningen ("utdraget U"), är det från toppen av byttan ? Vad menar du med "sedan viker jag ut plasten mellan staplarna så att ett litet tag bildas"? Är det som en liten landgång in i själva byttan ?
HJÄLP !
jaj-51
CITAT (Jan af Lisö @ 14-09-2012, 09:50) *
Hos mig är det så illa att jag går inte in i trädgården senare på kvällen, klarar inte av att se den mängden sniglar. Har upphört med alla växter som inte växer på stam (dvs slutat med potatis, jordgubbar, smultron, sallat, etc); t o m pumpförsöket blev helt misslyckat då både pumpor och rankor åts upp av sniglarna.

Hjälper inte snigelfritt så får det bli en bilresa till Tyskland året efter och köpa 25 kg säckar något som funkar

Har haft samma problem löste problemet med hjälp av Tyska E-bay
mamamaggan
Ingen som nappar på nematoderna ?

Personligen föredrar jag det framför kornen som man sprider ut.

Hur vet man att det bara är mördarsniglarna som mår dåligt av dem ?

Hur vet man att inte små barn kan hitta dem och stoppa dem i munnen ?

Osv osv.

Nematoderna verkar mest på mördarsniglarna , om inte bara på dem , så riskerna för andra är minimal.

cato
Här kommer en bild. Hoppas att det blir lite lättare att förstå nu.
Tyvärr hade det smugit in ett stavfel också. Det skall självfallet vara TAK och inte tag.
Ålgryte
CITAT (cato @ 15-09-2012, 16:31) *

Tack Cato !
Jag tänkte på GB-glassbyttorna... SIA-glass är min favorit wub.gif så såna byttor har jag mååånga tomma av...

Upp till kamp mot sniglarna devil.gif !!!
Bassam
Hej

Vi enades också att vi kommer att försöka hålla sig borta från kemi material på:
1 utsätta jorden till solen.
2 Vi ska borta från överskott bevattning.
3 bli av med rester av växter och örter, för att de gömmer sig dagtid.

H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
Jag har också massor av sniglar och har dödat och dödat. En dag stannade en kvinna utanför staketet, hon berättade att hon bott i mitt hus i 20 år och var glad att tomten blivit trädgård (när jag köpte huset var tomten bara "mark"). Sen frågade hon "hur går det med sniglarna?". Det visade sig att hon gjort som jag i åratal. Och jag har gjort så i åratal och tänkt att "snart minskar de nog!" Haha, inte!

Det medel man köper i Sverige, Snigelfritt, är ofarligt att använda. Det innehåller järnfosfat och fåglar och barn kan äta det om de nu skulle vilja.

Det som säljs utomlands och är "riktigt effektivt" innehåller gift och är inte tillåtet i Sverige. Jag har lite hemma och jag använder det ibland på väl valda platser när det är "kris" och det är verkligt effektivt!

Men sen finns något som jag har provat och faktiskt verkar funka och det är järntillskott för smågrisar. Jag köpte en säck på Granngården, 25 kilo för runt 300:- (kommer inte ihåg exakt). Det finns som rent järnmjöl och som pellets. Pelletsen innehåller melass för att grisarna ska äta det och sniglarna gillar ju sött. Köp alltså inte mjöl utan pellets, om du vill köpa. Det här innehåller järnsulfat istället för järnfosfat och är inte lika effektivt, men det är så väldigt mycket billigare så man kan strössla utan att gräma sig över priset. Den där matstationen med snigelfritt i kombination med strösslande av grispellets blir nog min lösning till min 2350m2 stora tomt. Järnsulfat är också ofarligt och kan spridas utan risk för miljön.
cato
Jag är inte så säker på att järnsulfat är helt ofarligt.
För några år sedan hörde jag att järnsulfat skulle ta död på mossan och ge mig en grönare gräsmatta. Så jag strödde ut järnsulfat på de värsta mossområdena. Tyvärr råkade jag slänga lite på några plantor av Kinesisk klockviva. Även dessa brändes ganska hårt.
Snigelfritt sägs vara ofarligt.
Jag hade förra våren problem med mina snigelbarer. Kråkorna tog dem, flög iväg och tömde dem. Jag antar att de åt upp innehållet.
Jag började förankra barena med stora stenar både över och vid sidorna.
Men samtidigt hittade jag två döda kråkor i närheten. Om det var en tillfällighet eller att de ätit av innehållet vet jag inte. Men nu får barena stå i fred.
Anna-Karin Lundberg
Här är en länk till Kemikalieinspektionens hemsida med lite intressant info : http://www.kemi.se/Innehall/Fragor-i-fokus...em-med-sniglar/
vilseiminegenträdgård
CITAT (mamamaggan @ 13-09-2012, 20:02) *
Förstår din förtvivlan. Jag har använt nematodmetoden , läs här http://www.nematoder.se/ , och jag tycker den har gett bra resultat.

Har gjort så att jag löst upp pulvret i vatten , dödat sniglar och hällt på nematoderna . Då kommer andra mördarsniglar och äter upp sina döda kompisar , de är ju kannibaler , får i sig nematoderna , dör , blir uppätna osv osv.

C:a 4 - 6 ggr per säsong har jag gjort hållit på med nematoderna. Det är visserligen dyrt men det hjälper bra och man slipper klippa/plocka en massa sniglar.

Spännande!!! Detta kan kanske vara något! Men om jag förstår dig rätt så häller man det upplösta medlet på redan dödade sniglar och inte något man strör ut på gräsmattan. Eller? E det säkert eller hur e riskerna?

Vad kostar det om man har 1200m2 gräsmatta, med rätt mkt sniglar, som ska behandlas med nematoder? Din bästa gissning vore kanon!

CITAT (hattstugan @ 13-09-2012, 20:12) *
Bor i hus men tack och lov har inte sniglarna hittat hem till mig! Än!!!

Ölfällorna är gjorda av typ glassbyttor som man häller lite öl i och ställer halvnedgrävda (tror jag det var)!

Om du letar lite på sidorna här under skadedjur så kan du säkert hitta bättre info!

Lycka till!

Hej och tack!

Ska leta vidare i jakten på ett mördarverktyg för mördarsniglarna! Blev tipsad om nematoder som lät intressant.

Hoppas du håller sniglarna ifrån dig:-)

CITAT (ingrid fuxwall @ 13-09-2012, 20:48) *
Medan sambon levde och var frisk la vi ner enormt många timmar i snigeljakten, vi kunde ta lite drygt
1 000 stycken var två gånger per dygn - tidig morgon och kväll, räkna själva.

Numera har jag korn som jag sprider ut - om inte skulle jag inte kunna odla något, ursäkta mitt inlägg men för mig finns inget alternativ

Jag förstår. Det är ju helt sjuka mängder sniglar!

Hur menar du med korn? Biter det på de små liven?

Ha en underbar tisdag!

CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2012, 08:52) *
Ang din fråga om det finns sniglar i hela landet så har visst inte mördarsniglarna spridit sig till de norra delarna av landet. Sen finns det ju lite lokala avvikelser. I villaområden i tätort sprider dom sig lätt om någon fått hem dom. Har man trädgård "på landet" kan man klara sig.

OK. Vet du hur långt upp problemen sträcker sig?

CITAT (Jan af Lisö @ 14-09-2012, 09:50) *

Nästa år skall jag lägga ut snigelfritt tidigt på våren. Dock kommer kostnaden för min 600 m2 trädgård att hamna på flera tusen kronor.

Ett annat problem är att ingen av grannarna bekämpar sniglar så man ser stora mängder på kvällarna på väg mot min trädgård. Trädgården ligger på mitt lantställe så jag kan inte plocka sniglar varje kväll. Normala somrar brukar mängden reduceras under semestern när jag är där och plockar varje kväll, fast denna sk. sommar hjälpte inget.

Är snigelfritt samma som nematoder?

Har du ngt hemligt recept i Tyskland:-)

CITAT (cato @ 15-09-2012, 16:31) *
Tyvärr hade det smugit in ett stavfel också. Det skall självfallet vara TAK och inte tag.

Tack!

Smart grej. Skall göra ett gäng sådana och komplettera min armada som ska in action nästa vår!

CITAT (Ålgryte @ 15-09-2012, 17:49) *
Tack Cato !
Jag tänkte på GB-glassbyttorna... SIA-glass är min favorit wub.gif så såna byttor har jag mååånga tomma av...

Upp till kamp mot sniglarna devil.gif !!!

japp SIA lådor har man ju en del av...

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 18-09-2012, 08:28) *
Här är en länk till Kemikalieinspektionens hemsida med lite intressant info : http://www.kemi.se/Innehall/Fragor-i-fokus...em-med-sniglar/

Tack!
Wilmer
vi har snigelgiljotiner utplacerade överallt så de ska finnas tillhands. köp billiga spackelspadar, borra o skruva fast på lämpliga käppar eller kör silvertejp, i änden på käppen. sedan stavar du dig fram, hackandes över gräsmattan. har ingen bild, hoppas du begrep... i sommar är rekordet 370 på udner en timme. perfekt att gå med bebisen i babybjörnen, kapa sniglar förena nytta med nytta... man spar ryggen och slipper se dem i ögona när de delas.
vilseiminegenträdgård
CITAT (Wilmer @ 26-09-2012, 01:30) *
vi har snigelgiljotiner utplacerade överallt så de ska finnas tillhands. köp billiga spackelspadar, borra o skruva fast på lämpliga käppar eller kör silvertejp, i änden på käppen. sedan stavar du dig fram, hackandes över gräsmattan. har ingen bild, hoppas du begrep... i sommar är rekordet 370 på udner en timme. perfekt att gå med bebisen i babybjörnen, kapa sniglar förena nytta med nytta... man spar ryggen och slipper se dem i ögona när de delas.

Tror jag förstår, vilken grej!!

Men tar du undan de döda sen eller blir de liggande? Har inte förstått vad som e bäst o göra...
Wilmer
Jag låter dem ligga, bättre att de drar till sig fler sniglar lätta att döda i klump SAS. Att de drar till sig sniglar, ja, de gör det men de kommer inte springande från granngården precis så jag använder de som lockbete. De försvinner på något sätt ganska snabbt så det blir inte äckligt. Koltrasten smaskar på dem också!

Skulle fotat i dag men glömde..
vilseiminegenträdgård
CITAT (Wilmer @ 26-09-2012, 23:53) *
Jag låter dem ligga, bättre att de drar till sig fler sniglar lätta att döda i klump SAS. Att de drar till sig sniglar, ja, de gör det men de kommer inte springande från granngården precis så jag använder de som lockbete. De försvinner på något sätt ganska snabbt så det blir inte äckligt. Koltrasten smaskar på dem också!

Skulle fotat i dag men glömde..

Ah smart!!

Jag man får tänka till för att få bort de små rackarna!

Wilmer
Bättre sent än aldrig!!! Utlovad bild. Detta är vår sämsta dödare, den är för vinglig och gör ont att hålla i, runda och lite mer stuns i käppen är bättre.

tigertvå.jpg

Chili Linkan
Fäst en bit av en runstav eller liknande längst upp och fäst den som ni fäst spackelspaden. smile.gif
Wilmer
Just denna är för vek, den böjjer sig så man får han en speciell teknik för att lyckas kapa sniglarna sweatingbullets.gif ka-tjing liksom. Min favorit är en gammal stålkäpp av något slag, den har jag satt fast spackeln med silvertejp. Den är perfekt lång för mig och snilgarna kapas snipp snipp.. Annars är rundstav bra, men de får inte vara så veka att det svajjar då kapar man inte sniglarna lika lätt. De ska vara hårda. Men sköna att hålla i, man kapar ju ett par hundra per promenix.. Har någon som blev för kort, det är också urjobbigt. De ska heller inte vara för tunga. Mycket att tänka på tummenupp.gif
vilseiminegenträdgård
CITAT (Wilmer @ 12-11-2012, 01:28) *
Just denna är för vek, den böjjer sig så man får han en speciell teknik för att lyckas kapa sniglarna sweatingbullets.gif ka-tjing liksom. Min favorit är en gammal stålkäpp av något slag, den har jag satt fast spackeln med silvertejp. Den är perfekt lång för mig och snilgarna kapas snipp snipp.. Annars är rundstav bra, men de får inte vara så veka att det svajjar då kapar man inte sniglarna lika lätt. De ska vara hårda. Men sköna att hålla i, man kapar ju ett par hundra per promenix.. Har någon som blev för kort, det är också urjobbigt. De ska heller inte vara för tunga. Mycket att tänka på tummenupp.gif

Bra tips! Ska göra oss en ordentlig snigeldödandestav till våren!

Tack,
Jonas

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mina sidor andra sidor (ej trädgård):
Flugspön , Hagelgevär
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon