Det här är ju inte en trädgårdsfråga eller bygga i trädgården men passar ju in te heller under Småprat...
Vi ska göra om vår lilla toalett (handfat och toalett, dvs ej någon våtzon) och där är idag en våtrumstapet på väggen som börjat släppa.
Min plan var att riva ned denna och sätta sådan där reparationstapet (har aldrig använt förut) och måla denna med en våtrumsfärg.
Då det inte är ett utrymme där vi duschar eller badar behöver vi inte tänka på att isolera mot vätan så som man gör i ett bad- eller duschrum.
Problemet är att under tapeten är det någon typ av tapet spänd mot träplankorna och på denna "tapet" (brunt tunt papp) är det sedan tapetserat.
Tror att det är samma princip i hela huset som är av träkonstruktion. I hallen tog jag bort allt detta så att plankorna blottades (började först att måla på tapeten men den bubblade ut och gick aldrig in så jag var tvungen att riva allt), jag bredspacklade och målade. Så klart har det ju spruckit emellan varje planka så det var ingen hit - man lär sig ibland "the hard way". Men skulle en reparationstapet fungera eller måste jag skruva fast reparationsgips (fyyyyy vad jobbigt!)? Pga litet utrymme med många vinklar, vattenrör och element mm vill jag helst inte krångla med gips. Känns som att reparationstapeten skulle vara mer hanterbar.