Peztis
Det här är ju inte en trädgårdsfråga eller bygga i trädgården men passar ju in te heller under Småprat...

Vi ska göra om vår lilla toalett (handfat och toalett, dvs ej någon våtzon) och där är idag en våtrumstapet på väggen som börjat släppa.

Min plan var att riva ned denna och sätta sådan där reparationstapet (har aldrig använt förut) och måla denna med en våtrumsfärg.

Då det inte är ett utrymme där vi duschar eller badar behöver vi inte tänka på att isolera mot vätan så som man gör i ett bad- eller duschrum.

Problemet är att under tapeten är det någon typ av tapet spänd mot träplankorna och på denna "tapet" (brunt tunt papp) är det sedan tapetserat.

Tror att det är samma princip i hela huset som är av träkonstruktion. I hallen tog jag bort allt detta så att plankorna blottades (började först att måla på tapeten men den bubblade ut och gick aldrig in så jag var tvungen att riva allt), jag bredspacklade och målade. Så klart har det ju spruckit emellan varje planka så det var ingen hit - man lär sig ibland "the hard way". Men skulle en reparationstapet fungera eller måste jag skruva fast reparationsgips (fyyyyy vad jobbigt!)? Pga litet utrymme med många vinklar, vattenrör och element mm vill jag helst inte krångla med gips. Känns som att reparationstapeten skulle vara mer hanterbar.
Bengalow
Om du googlar på "reparationstapet", så får du många svar av sådana som använt det - allt från himmel till helvete...men även goda råd!!!
kerstin z5-6
är våtrumsväggen lös på många ställen ?Om inte har jag målat på en sådan utan problem,med våtrumsfärg.
Peztis
Den är lös på några ställen, det är en hel del borrhål, sonen har ryckt bort stora sjok av tapeten på ett ställe, det är bårder som ska bort och man ser träplankorna bakom, dvs det är lite buckligt.

Just nu är jag inne på att limma fast tapeten där den har släppt och sedan sätta reparationstapet/-duk/Easy Cover/återställare och allt vad det nu heter och kallas.

Men man kanske skulle börja med att limma fast det som släppt och se om man kan få bort bårderna och sedan spackla hålen för att därefter måla...

Hmmmm... måste nog tänka lite till, känner jag. Men fler tips och tankar emottages tacksamt!
FruTrädgårdstomte
Hej,

jag har aldrig använt sån där "reparationstapet" men min erfarenhet har lärt mig att genvägar sällan funkar. Det lönar sig alltid att göra ett bra underarbete.

Men det finns ju speciella bygg-fora, t.ex. byggahus.se, lägg ut frågan där, så får du säkert svar av folk som har provat.

Är du säker på att toaletten inte klassas som våtrum? Reglerna är lite luriga och har dessutom skärpts i år. Kolla Boverkets hemsida.

Om jag var du så skulle jag ta ner allt, sätta tätskikt och våtrumsskivor för att vara på säkra sidan. Skarvremsor och spackel i fogarna och sen måla med våtrumsfärg.

Japp, dyrare och bökigare men garanterat värt det i längden.
malarmaster
nej,en toalett är inte klassad som våtrum,där krävs endast att väggmaterialet är vattenavvisande,inte vattentätt.
för att klassas som våtrum skall dusch/bad finnas i utrymmet.
för att återgå till problemet med vägg så är inte en easy cover(finns många fabrikat/namn) avsedd att sätta direkt på en plankvägg,likaså är den mindre lämplig att måla på då oftast skarvar o dyl. syns väl.
man får också räkna med en viss rörelse i plankväggen så risk för sprickor finns.
mitt råd är det jobbiga alternativet: gips för att få en jämn yta som dessutom inte rör sig,väv målad med våtrumsfärg alt. våtrumstapet eller våtrumsmatta,på golvet antar jag att det ligger en våtrumsmatta?
om inte skall en sådan läggas med uppvik som ny väggbeklädnad läggs över.
anledning? du får räkna med en framtida skada typ vattenläckage från toastol,kran o dyl.
mycket bättre med att tänka framåt.
ulf
Peztis
Satt och väntade på att du skulle svara, Ulf! biggrin.gif

Det där med att det inte är en våtzon vet jag, precis som att den nya våtrumsmattan som ska läggas ska upp minst 5 cm och väggbeklädnad ska ligga över skarven.

Så det går inte att måla med våtrumsfärg direkt på en reparationstapet?

Om jag i alla fall kör på enkelhetsprincipen (inget gips, alltså), hur blir det då med denna variant:
Den befintliga våtrumstapeten har en hel del skruvhål samt att den har gått upp i fogen på ett ställe eller två, där tänkte jag peta in nytt lim och hålen spacklas över. Bårder slipas bort så att allt blir så slätt som möjligt. Väggen tvättas ordentligt med målartvätt.
Vad blir då bäst att använda direkt på den befintliga våtrumstapeten: ny våtrumstapet eller våtrumsfärg?
Är eg inte intresserad av en massa mönster, hade tänkt mig rätt enfärgat ändå.
malarmaster
CITAT (Peztis @ 17-09-2012, 20:22) *
Satt och väntade på att du skulle svara, Ulf! biggrin.gif

Det där med att det inte är en våtzon vet jag, precis som att den nya våtrumsmattan som ska läggas ska upp minst 5 cm och väggbeklädnad ska ligga över skarven.

Så det går inte att måla med våtrumsfärg direkt på en reparationstapet?

Om jag i alla fall kör på enkelhetsprincipen (inget gips, alltså), hur blir det då med denna variant:
Den befintliga våtrumstapeten har en hel del skruvhål samt att den har gått upp i fogen på ett ställe eller två, där tänkte jag peta in nytt lim och hålen spacklas över. Bårder slipas bort så att allt blir så slätt som möjligt. Väggen tvättas ordentligt med målartvätt.
Vad blir då bäst att använda direkt på den befintliga våtrumstapeten: ny våtrumstapet eller våtrumsfärg?
Är eg inte intresserad av en massa mönster, hade tänkt mig rätt enfärgat ändå.

det går visst att göra som du beskriver,måla i så fall med en våtrumsfärg. dock finns det ett aber.
om den gamla våtrumstapeten innehåller mjukgörare(som de flesta plastmaterial) finns det en risk att färgen blir missfärgad eller/och inte torkar helt utan känns lite klibbig.risken är minimal men finns.
prova att provmåla en liten bit,kolla dagen efter,ser o känns det okej kör på.
det brukar också funka med en högtvättbar vinyltapet ovanpå eller en ny våtrumstapet men de kostar numera nästan lika mycket som väggmatta.
och visst går det att måla med färg ovanpå en reparationstapet men resultatet brukar inte bli hundra,själv lyckas jag aldrig få osynliga fogar men så är det materialet avsett för att det skall sitta tapet ovanpå.
ulf
Peztis
Tack Ulf!

Nu får jag lite att tänka på.
Peztis
Just nu lutar det åt en ny plastmatta (behöver tydligen inte vara en våtrumsmatta ens eftersom det ju inte är en vårzon) och sedan nya tapeter ovanpå de gamla - förutsatt att jag får till det någorlunda slätt under.
Peztis
Påbörjade igår arbetet med toaletten. Friskt vågat eftersom jag inte har köpt någon matta än (dock utsedd) eller hittat tapet (får ställa mig och bläddra i alla tapetböckerna...). Men jag tänkte att om jag börjar så får jag tummen ur och måste fortsätta och så kan jag göra ett någotsånär underarbete.

Började riva i de tapeter som satt löst och då delade den sig så att underlaget på gamla tapeten sitter kvar medan det uschliga ytterskiktet bara är att dra av. Har dessutom gått lös med en spackelspade och jämnat till skarvar och där det är löst river jag bort.

Nu ser jag dessutom hur det är gjort. Det är tapetserat direkt på träväggen och i skarvarna mellan plankorna har de satt dit vävremsor. Detta har gjort att tapeten har klarat sig och inte spruckit.

Min plan nu är att spackla ojämnheter på väggarna och slipa när det torkat.
Listerna runt dörren och fönsterblecket ska målas (har slipat och spacklat lite). Elementet och vattenrören till både element, handfat och toalett ska slipas och målas om. Tror jag ska ta och slita ut den gamla plastmattan först innan målningen så har jag några mm till att röra mig på. Har inte tagit bort toa eller handfat ännu, det tar vi när det är matt- och tapetdags. Vill kunna använda toaletten så mycket som möjligt för det är den vi använder mest.

Känns som att jag har läget ungefär under kontroll men jag inser dock att även om det är en liten toalett på bara 110*140 cm så är det mycket jobb.

Jaja, något ska man ju sysselsätta sig med under fritiden förutom att hänga här på Odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon