johan1983
Vad är problemet med mitt plommonträd?

Bilden blev lite "out of focus" men jag tror att man ser problemet.

Är det något som går över av sig självt eller är det bara att reklamera?
Rebecca
Vet du om trädet utsatts för någon mekanisk skada? Jag är lite orolig över att det skulle kunna vara fruktträdskräfta och då ska du absolut reklamera! Vänta tills Cilla dyker upp och ser tråden - hon kan massor om sånt här.
Bassam
Hej

Det är bättre att reklamera den, men om det är svamp skador, måste vara förekomsten av sporer ovan det drabbade området.
H:Bassam
johan1983
Jag tror inte att den har fått en skada fysiskt såsom att den är stött ellerliknande.

Runt skadan så sitter barken dåligt så att den går att skala av.

Om det är kräfta. Borde jag slänga jorden som den står i?

Trädet är köpt för kanske tre veckor sedan
Eva i Skåne
Såg du inget av detta när du köpte trädet? Tre veckor gammalt bara så ska du reklamera oavsett vad felet är (under förutsättning att det inte är en skada som uppkommit hos er)
masa
Det ser ut som en mekanisk skada som trädet håller på att valla in med bark.

Vi hade en gång ett ungt körsbärsträd som rådjuren hade fejat bort barken på, så att bara en remsa på ca 2 cm återstod. Men på några få år hade hela skadan vallats in och trädet mådde bra, växte och blev stort. Det stod dock lite olyckligt och fåglarna hackade sönder hela skörden, så jag tog bort trädet.
johan1983
CITAT (Eva i Skåne @ 14-09-2012, 08:09) *
Såg du inget av detta när du köpte trädet? Tre veckor gammalt bara så ska du reklamera oavsett vad felet är (under förutsättning att det inte är en skada som uppkommit hos er)

Jag tänkte inte på att undersöka trädet. Den planterades första dagen jag kom hem med den och sedan är det ingen som har gjort något med den.
Cilla
Japp, detta är med stor sannolikhet en mekanisk skada som trädet fick i vintras/våras och som det kommer att ha tillslutit nästa säsong, om tillväxten i trädet är fortsatt god. Jag kan itne se att lövträdkräfta angripit här. Jag skulle ha låtit trädet stå kvar.

Stolpen i bild, är det stödstolpen? Ser ut att kanske stå aningen tätt inpå trädet. Kolla så att sidogrenar inte skaver in i den, och så att den verkligen ger rötterna stöd. Två stödstolpar minst brukar krävas för att träd ska stå stadigt i rötterna.
johan1983
CITAT (Cilla @ 14-09-2012, 20:11) *
Japp, detta är med stor sannolikhet en mekanisk skada som trädet fick i vintras/våras och som det kommer att ha tillslutit nästa säsong, om tillväxten i trädet är fortsatt god. Jag kan itne se att lövträdkräfta angripit här. Jag skulle ha låtit trädet stå kvar.

Stolpen i bild, är det stödstolpen? Ser ut att kanske stå aningen tätt inpå trädet. Kolla så att sidogrenar inte skaver in i den, och så att den verkligen ger rötterna stöd. Två stödstolpar minst brukar krävas för att träd ska stå stadigt i rötterna.

Då ska jag inte reklamera?

Den står i en stor kruka så den är inte planterad i marken.
Borde jag ändå ha stödstolpar?

Ska stolparna ge rötterna stöd? inte stammen?
Cilla
Hej Johan,
Jag skulle själv inte ha reklamerat på grund av den skadan, men om jag ägde butiken och du kom in med den skulle jag ha givit dig ett nytt träd. Man ska inte behöva jobba med en växtbädd och med att göra bra plantering, och samtidigt vara orolig för trädets hälsa.

När du gjort växtbäddd för ett träd med stödstolpar långt ut från stället där du ställer trädet, så ska fästet mot trädet sitta strax nedanför halva stammens längd, räknat från nedersta krongrenarna. Det är rötterna som ska få hjälp att inte röra sig när de fäster sig i marken.

Trädet ska i övrigt kunna vaja och röra sig. Det är så det anpassar sig till platsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon