Full version: Beska gurkor
Scout
Har i år odlat gurka av sorten Arboga vit. De första utplanterade plantorna frös ihjäl i våras, omgång två kom därför igång sent. Tyvärr har rätt många av gurkorna varit beska, så där äckligt bäska, lite av ett lotteri att äta dem, och det känns ju rätt ovärt.

Förra året odlade jag sorten "Market more 76", och då blev det bara ett par enstaka beska gurkor bland flera hundra skördade.

Vad har jag gjort för fel i år? Varför blir vissa gurkor beska? Är det brist/överskott på något gödningsämne? Är det temperaturberoende? bevattningsberoende? någon sjukdom/ohyra? eller är det sorten som är mer benägen att bilda beska gurkor?

Hur ska jag göra för att slippa beska gurkor till nästa år?
EKLO
Jag tror det beror på ojämn vattentillgång, att de torkat i känsliga perioder helt enkelt, kan det vara så?
Scout
CITAT (EKLO @ 14-09-2012, 10:12) *
Jag tror det beror på ojämn vattentillgång, att de torkat i känsliga perioder helt enkelt, kan det vara så?
Njä, de kan ha haft det lite torrt när de drevs upp i sina mjölkpaket i fönstret+balkongen. Men sen de planterades ut, som 3-4dm långa rankor, har de inte haft en chans att torka ut med denna regniga sommar, snarare tvärt om.

Så det hade kunnat vara en förklaring förra året, då det var torrt och soligt, men då blev det ju otroligt många gurkor, men bara några få beska. Så den förklaringen köper jag inte helt.
Wilmer
Någon sa något till mig om hon och hangurkor, kan det stämma??
Scout
Nu pysslar jag ju inte med F1-hybrider, utan tar egna frön. Både "Market more 76" och "Arboga vit" är ju riktiga sorter som ger både han- och honblommor på samma plantor. Det är ju bara honblommorna som bildar gurkfrukter, men hanblommorna behövs väl för pollinerningen, trodde att det är samma som för squash att om honblommorna inte pollineras så utvecklas inte fruktanlaget.

Skulle förekomsten av hanblommor på samma planta ge bittra gurkor? Det är ju lite svårt att göra något åt...

Hur fungerar det här egentligen?
Eva 33c
Arboga vit är som du säger en sort som ska pollineras för att ge frukt och den bär både han och honblommor. Sen finns det sk rent honliga sorter som bara bär honblommor som utvecklar en frukt utan pollinering (frukten är väl egentligen en skenfrukt för den innehåller inga frön). Men om man odlar den tillsammans med sorter som har hanblommor kan pollinering ske ändå och då bildas fröer som dels är rätt stora och ibland gör gurkan besk. Det händer mig varje år eftersom jag envisas med att odla båda sorterna i växthuset, men för det mesta blir gurkorna inte beska, bara fula och lite konstiga i formen när det bildas fröer i dem som egentligen inga ska ha smile.gif
Men gurkor är lite kitsliga och bitterämnena ligger på lur om de inte trivs. Brist på vatten är oftast ett bra sätt att få beska gurkor, men kanske också låga temperaturer eller liknande kan påverka deras trivsel. Och vissa sorter är nog mer känsliga än andra.
Scout
Tack för bra förklaring.

Nu när jag läser om Market more 76 (som jag var mycket nöjd med) på runåbergs hemsida så står det att den ger "bitterfria frukter". När jag läser om Arboga vit så står det faktiskt inget om risken för beska gurkor. Det kanske är så att de olika sorterna har lite olika stor risk att bilda beska gurkor. I så fall gäller det ju att välja rätt sort.
Bassam
Hej

Gurkor blir besk på grund av  ärftlig i speciella sorter, det kommer när:
1 stor variation i temperatur mellan dag och natt.
2 om växter blir törst när du konfigurerar frukt eller att inte ta hand bra om bevattning

H.Bassam
Jonas L
Jag har också haft problem med gurkorna i år. Jag odlar "Moneta" på friland. Förra året fick jag massor med fina gurkor, men i år var de beska i ytterdelen och fulla med rejäla kärnor (som melonkärnor ungefär). De har fått ojämn bevattning, så det kan förklara beskan. Men hur är det med kärnorna? Det skulle ju tyda på att det finns hanblommor i närheten. Kan plantorna producera hanblommor på grund av dålig skötsel? Det är åtminstone 100m till grannarna och jag tror inte någon odlar gurka.
Eva 33c
CITAT (Jonas L @ 29-09-2012, 20:40) *
Kan plantorna producera hanblommor på grund av dålig skötsel?

Ja det kan de faktiskt! Snacka om kitslig växt... I Thomson & Morgans katalog står det om vissa sorter "Under stress conditions, male flowers may be produced and these should be removed."
Bassam
Hej Jonas L

Ja, det blir det, så jag använder min frö, eftersom företagen sätter skydd för att inte förvirra genetisk

H.Bassam
Wilmer
CITAT (Scout @ 26-09-2012, 11:08) *
Nu pysslar jag ju inte med F1-hybrider, utan tar egna frön. Både "Market more 76" och "Arboga vit" är ju riktiga sorter som ger både han- och honblommor på samma plantor. Det är ju bara honblommorna som bildar gurkfrukter, men hanblommorna behövs väl för pollinerningen, trodde att det är samma som för squash att om honblommorna inte pollineras så utvecklas inte fruktanlaget.

Skulle förekomsten av hanblommor på samma planta ge bittra gurkor? Det är ju lite svårt att göra något åt...

Hur fungerar det här egentligen?

Nej, det var någon som sa till mig (minns inte riktigt det var länge sedan) att hangurkor var bittra, men själv har jag i mitt bakhuvud att det bara är honblommorna som bildar gurkor eller??
Eva 33c
CITAT (Wilmer @ 01-10-2012, 00:18) *
Nej, det var någon som sa till mig (minns inte riktigt det var länge sedan) att hangurkor var bittra, men själv har jag i mitt bakhuvud att det bara är honblommorna som bildar gurkor eller??

Du har rätt Wilmer, en hanblomma bildar ingen frukt : )
Jonas L
CITAT (Bassam @ 30-09-2012, 22:20) *
Ja, det blir det, så jag använder min frö, eftersom företagen sätter skydd för att inte förvirra genetisk

Jag förstår inte. Du tar egna fröer för att minska produktionen av hanblommor, eller? Hur tar man egna frön om plantan inte har hanblommor? Man kommer ju handplocka generna ifrån individer som väljer att sätta hanblommor, eftersom de pollinerar medan de välartade plantorna inte pollinerar.
Eva 33c
F1 hybrider som ger 100% feminina plantor kan man förstås inte ta egna fröer av utan man är hänvisad till att köpa fröer från de fröodlare som har tillgång till föräldrarplantorna och kan få fram en ny "första generation" varje år. Lite som att man måste ha en häst och en åsna om man vill ha en mula/mulåsna : ) Därför är dessa fröer ganska dyra.
De andra sorterna av gurka, som ska pollineras för att ge frukt, är mycket billigare. Och har man dem i växthus och bara odlar en sort så kan man ta eget frö om man låter gurkorna hänga kvar tillräckligt länge. Jag har aldrig gjort det, problemet är att de oftast är skördemogan innan de är "frömogna" och det är ju svårt att avstå att skörda gurkan när den är som godast....
Jonas L
Så den sorten jag har är en F1-hybrid? Det står inte på påsen...

Köper man så lite fröer som jag gör så spelar det ingen roll om de kostar 2 kr eller 10 kr/påsen. Långsiktigt siktar jag dock på att börja med egna fröer, så jag borde ha mer koll på vilka sorter jag fastnar för.
Eva 33c
Kollade lite på sorten Moneta. Och det är ingen F1 hybrid och heller inte en rent honlig sort utan en sk frilandsgurka vilket betyder att den ger både han och honblommor och ska befruktas. De stora kärnorna beror förmodlogen på att de fått växa för länge. Den här sortens gurkor bör man skörda ganska tidigt. Sparade du nått av de stora fröerna kan du ju prova så dem nästa år : )
Bassam

Hej

Som jag sa tidigare är bättre köpa nytt frö varje år.

H.Bassam
Scout
Jag har tagit egna frön av Market more i flera år. Jag har odlat dem på friland på min odlingslott (viss korsningrisk föreligger dock). Det blir alltid nån gurka man glömmer att plocka innan den är jättetjock och troligen smakar blä. Då låter man bara den sitta kvar på plantan tills så sent som möjligt på hösten. under tiden är det bara att fortsätta skörda alla nya gurkor som kommer. Någonstans läste jag att det är bra att eftermogna frögurkan inne ett tag innan man slaktar den och tar ut fröna. En riktigt mogen frögurka övergår från grönt till mer åt gulorangehållet. Fröna har jag gjort med som tomatfrön. Lagt dem i en burk med lite vatten tills allt eventuellt fruktkött jäst och löst upp sig till äckligt gegg och de mogna fina fröna sjunkit till botten. De omogna och kassa fröna flyter upp till ytan tillsammans med fruktköttsäcklet. Torka fröna och lägg dem i en papperspåse. De klarar sig flera år i rumstemperatur, det som händer om de ligger för många år är bara att grobarheten (procent frön som kan gro) sjunker med tiden.

Om du nu har en riktig sort och ingen F1-hybrid så är det ju klart att du ska prova att ta egna frön, det är lättare än man tror. Har man en kolonilott eller trädgård kan man dessutom spara rätt många hundra per år i frökostnader. Och så kan man byta frösorter med sina kamrater.
Wilmer
CITAT (Eva 33c @ 01-10-2012, 08:24) *
Du har rätt Wilmer, en hanblomma bildar ingen frukt : )

cool.gif då blev jag felinformerad en gång i tiden och var lite smart själv, gött!
Håtuna
Ett lite sent svar ett år senare, men någon kanske har glädje av det.

Jag vill tipsa om att låta gurkorna sitta kvar tills de mognar till gult.

Jag råkade för första gången ut för beska gurkor i år, massor av dem. Det var gurkor av Västeråstyp. Jag har odlat sådana gurkor förr och aldrig stött på detta problem. Trots riklig bevattning! Jag surade ihop och lät gurkorna vara kvar i landen utan att plocka dem. Jag fortsatte att vattna eftersom jag är en evig optimist och de är ju även snygga som plantor när de ringlar iväg i alla riktnngar. Så märkte jag efter ett tag att en gurka hade gulnat. Jag plockade den och smakade för skojs skull och tro mig om min glädje när den var helt obesk och nästan lite söt i smaken.

Så nu får alla gurkorna gulna i år. Ju mörkare gula desto godare. Man får skala dem för gult skal är lite hårt och fastnar lätt mellan tänderna, men jisses vad gott det är. Dessa gurkor blir däremot inte inlagda utan åker nu rakt in i gapet på alla i familjen.

Ett tips värt att pröva kanske för andra som får beska gurkor.
Bassam
Hej
De fick beska smak på grund av bevattning, detta beroende, att de saknas vatten under växt perioden.
H:Bassam
ELISA51
CITAT (Scout @ 14-09-2012, 09:00) *
Har i år odlat gurka av sorten Arboga vit. De första utplanterade plantorna frös ihjäl i våras, omgång två kom därför igång sent. Tyvärr har rätt många av gurkorna varit beska, så där äckligt bäska, lite av ett lotteri att äta dem, och det känns ju rätt ovärt.

Förra året odlade jag sorten "Market more 76", och då blev det bara ett par enstaka beska gurkor bland flera hundra skördade.

Vad har jag gjort för fel i år? Varför blir vissa gurkor beska? Är det brist/överskott på något gödningsämne? Är det temperaturberoende? bevattningsberoende? någon sjukdom/ohyra? eller är det sorten som är mer benägen att bilda beska gurkor?

Hur ska jag göra för att slippa beska gurkor till nästa år?

OBS! TIPS FÖR ÅRETS SKÖRD AV BESKA GURKOR smiley_small_hug.gif
Jag blev så glad när detta tips funkande. (nästan mirakel tycker jag) biggrin.gif
Man lägger bara gurkorna i kallt vatten 12 timmar och vips så har du de godaste gurkor du kan tänka dig!
Jag hade 39 super beska gurkor och ALLA blev bra i smaken, tummenupp.gif

ELISA51
Har du Beska gurkor confused.gif ... Här är det super enkla tippset! sos.gif
  • Lägg Gurkorna i kallt vatten 12 tim och VIPS! så försvinner all besk smak.
biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon