Full version: Lysrör - led
Alba
Jag har lysrör som extraljus till mina växter som ska övervintras.
Jag har tittat på lysrör med led som ju är betydligt mer energisnåla.....om jag fattar detta rätt.

Fungerar de som extrabelysning för växterna - blir de för varma osv.

Jag har försökt hitta info på nätet men lyckas inte så bra.
skånepåg
Led finns i massor av utformningar och ljusstyrka och färgåtergivning och ännu mer, led är bäst i min bemärkelse och kosta gärna på lite på rören för att få bästa rören som skulle passa för växter och livslängden, det finns massor att läsa och många special gjorda för växter, med de gamla lysrören så överlever de, med anpassade så stor trivs de.
Kolla och jämför brinntiden med, finns massor med bra led som varar 30-50 000 timmar ^^
Lite information men finns mycket mer http://www.hidealite.se/svenska/led-skola.html
De ger i stort sett inte av nån värme, inte som skulle kunna bränna varkens ett blad eller handen, är jag nog rätt säker på det gäller lysrören med? smile.gif
Jag har inget säkert tips att ge ännu förräns man själv testat olika =/
Alba
Tack för ditt svar och tack för länken - den ska jag kolla.

Någon mer borde väl ha tänkt på detta kring elförbrukning och kanske har egen erfarenhet av led till växter.
Jag hoppas få höra mer.
Anja Danmark
Der er allerede skrevet en masse om LED her på forum i løbet af de sidste par år - prøv at søge lidt på det, og du vil få en hel del god information om det smile.gif

Alba
Anja - tack för tipset. Det ska jag kolla.
kerstin z5-6
Har inte testat LED så länge mina rör drar så lite som de gör finns ingen anledning.Dessutom är jag tveksam till bytet av glödlampor men det är en annan diskussion ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon