Min vindruva ser inte ut att må så bra!
Det är en Zilga som planterades i fjol höst i en 1m hög kruka, tillsammans med 4 jordgubbs plantor.
Jag är nybörjare speciellt vad gäller druvor så det lilla jag vet har jag läst om på nätet.
Druvan gav tre klasar i år som smakade väldigt bra, dock var druvorna små, vilket väl troligen kan bero på att jag inte klippt druvan utan den fått växa okontrollerat denna sommar.
Nu kort efter att vi skördat druvorna har bladen längst ner börjat att vissna kraftigt och väldigt fort.
Alla topparna (5 st och 3m långa) ser dock väldigt fina ut fortfarande, men det är nog bara en tidsfråga till de också ger upp.
Druvan är placerad i sydöstra hörnet i växthuset så det blir väldigt soligt och varmt för både kruka/växt.
Det sitter fyra rejäla självreglerande ventilationsluckor på växthuset, så det blir nästan aldrig varmare än 25 grader där, natt temperaturen har väl aldrig varit under 5 grader denna höst här i Stockholm.
Är det här ett normalt beteende när man har druvan i ett växthus?
Eller är den på väg att helt enkelt dö?
[attachment=72458:zilga.jpg]
Hej
Den kan inte klara konkurens med andra växter som planterade i samma kruka, så ser den brist på vatten och näring, vad ska du göra nu:
1 ta bort alla växter som planterade med den,
2 ge detta tillräckliga vatten nu, och näring under våren.
H.Bassam
Nu är jordgubbarna borta, och jag förstår nu varför vinrankan gått lite dåligt, jorden var ju helt torr under jordgubbarnas rötter.
Trots att jag vattnat (i mitt tycke mycket) så har det inte räckt till då jordgubbarna tagit det mesta vattnet!
Som det är nu så fattas det ju ca 15cm jord efter att jordgubbarna avlägsnats.
Skall jag fylla på med ny jord eller inte?
Som jag ser det så har jag tre olika alternativ:
1) Fylla på jord ny näringsrik jord redan nu; är det inte risk att vinrankan startar om istället för att fortsätta att gå in i vila?
2) Att inte fylla på jord; kan vinrankan då frysa ner iunder vintern?