Min vindruva ser inte ut att må så bra!
Det är en Zilga som planterades i fjol höst i en 1m hög kruka, tillsammans med 4 jordgubbs plantor.
Jag är nybörjare speciellt vad gäller druvor så det lilla jag vet har jag läst om på nätet.
Druvan gav tre klasar i år som smakade väldigt bra, dock var druvorna små, vilket väl troligen kan bero på att jag inte klippt druvan utan den fått växa okontrollerat denna sommar.
Nu kort efter att vi skördat druvorna har bladen längst ner börjat att vissna kraftigt och väldigt fort.
Alla topparna (5 st och 3m långa) ser dock väldigt fina ut fortfarande, men det är nog bara en tidsfråga till de också ger upp.
Druvan är placerad i sydöstra hörnet i växthuset så det blir väldigt soligt och varmt för både kruka/växt.
Det sitter fyra rejäla självreglerande ventilationsluckor på växthuset, så det blir nästan aldrig varmare än 25 grader där, natt temperaturen har väl aldrig varit under 5 grader denna höst här i Stockholm.
Är det här ett normalt beteende när man har druvan i ett växthus?
Eller är den på väg att helt enkelt dö?
[attachment=72458:zilga.jpg]
Hej
Den kan inte klara konkurens med andra växter som planterade i samma kruka, så ser den brist på vatten och näring, vad ska du göra nu:
1 ta bort alla växter som planterade med den,
2 ge detta tillräckliga vatten nu, och näring under våren.
H.Bassam
Nu är jordgubbarna borta, och jag förstår nu varför vinrankan gått lite dåligt, jorden var ju helt torr under jordgubbarnas rötter.
Trots att jag vattnat (i mitt tycke mycket) så har det inte räckt till då jordgubbarna tagit det mesta vattnet!
Som det är nu så fattas det ju ca 15cm jord efter att jordgubbarna avlägsnats.
Skall jag fylla på med ny jord eller inte?
Som jag ser det så har jag tre olika alternativ:
1) Fylla på jord ny näringsrik jord redan nu; är det inte risk att vinrankan startar om istället för att fortsätta att gå in i vila?
2) Att inte fylla på jord; kan vinrankan då frysa ner iunder vintern?
3) Fylla tomrummet med t.ex lecakulor som jag tar bort i april och återfyller tomrummet med näringsrik jord.
4) ????
Fyll på med jord....
Hur mycket vattnade du varje gång (och hur ofta?) när jordgubbarna var kvar?
Du sa att krukan är en meter hög.... Jag skulle gissa att det krävs en hel 10-liters kanna vatten åt gången.
Och kanske en gång i veckan? Du borde testa dig fram, jorden på ytan borde bli torr mellan vattning, men rejäl vattning annars.
Har krukan hål i botten med en "underlägg", dvs. nånting som samlar vattnet som rinner ut?
CITAT (gbak @ 15-09-2012, 16:24)

Min vindruva ser inte ut att må så bra!
Det är en Zilga som planterades i fjol höst i en 1m hög kruka, tillsammans med 4 jordgubbs plantor.
Jag är nybörjare speciellt vad gäller druvor så det lilla jag vet har jag läst om på nätet.
Druvan gav tre klasar i år som smakade väldigt bra, dock var druvorna små, vilket väl troligen kan bero på att jag inte klippt druvan utan den fått växa okontrollerat denna sommar.
Nu kort efter att vi skördat druvorna har bladen längst ner börjat att vissna kraftigt och väldigt fort.
Alla topparna (5 st och 3m långa) ser dock väldigt fina ut fortfarande, men det är nog bara en tidsfråga till de också ger upp.
Druvan är placerad i sydöstra hörnet i växthuset så det blir väldigt soligt och varmt för både kruka/växt.
Det sitter fyra rejäla självreglerande ventilationsluckor på växthuset, så det blir nästan aldrig varmare än 25 grader där, natt temperaturen har väl aldrig varit under 5 grader denna höst här i Stockholm.
Är det här ett normalt beteende när man har druvan i ett växthus?
Eller är den på väg att helt enkelt dö?
[attachment=72458:zilga.jpg]
En vinplanta klarar inte av att vara i en kruka, då rötterna på vinplantor sträcker sig oerhört långt ner i jorden. Upp till 40 meter har jag fått veta av en "vinexpert". Ta du och plantera din planta direkt i jorden iväxthuset, glöm av den och titta till den i vinter. Då beskär du den kraftigt så kommer den fint nästa vår.
CITAT
Fyll på med jord....
Hur mycket vattnade du varje gång (och hur ofta?) när jordgubbarna var kvar?
Du sa att krukan är en meter hög.... Jag skulle gissa att det krävs en hel 10-liters kanna vatten åt gången.
Och kanske en gång i veckan? Du borde testa dig fram, jorden på ytan borde bli torr mellan vattning, men rejäl vattning annars.
En 10 l kanna varje vecka
Har krukan hål i botten med en "underlägg", dvs. nånting som samlar vattnet som rinner ut?
Krukan har ett hål i botten, samt ett 3cm kort rör limmat runt hålet så att det max kan bli 3 cm vatten ståendes i krukan om man skulle råka vattna för mycket
Växthuset står på en plattsatt uteplats, så vinrankan blir kvar i krukan tyvärr!
Alexander-VG-zon3
18-09-2012, 14:38
Innan jag satte min på friland hade jag den i en kruka (på ca 3L tror jag) den verkade trivas bra där i 3somrar eller nåt kommer inte ihåg exakt när jag köpte den. Fast krukan var lite växte den på bra. Så har du bara tillräcklig stor (och hål i botten som du skrev) kan det nog gå ett tag. Bäst är ju dock i marken.
Tror nog vissna bladen kan vara en kombination på torka som redan sagts och kanske också att det faktiskt går mot höst och att den tog ut en tidig höst. Vattna den dock mindre nu när det blir svalare, och tror nog att den kommer grönska till våren.
Skulle gissa att krukan är ca 80 L, så den är ju "något" större än din på 3 L :-)
Stora skördar är inte viktigt för mig!
Det jag prioriterar är att bladverket skall agera solskydd åt andra känsligare växter under.
Sedan är det ju trevligt att kunna plocka några egna druvklasar också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.