LaPaloma
Har haft en del projekt i sommar bland annat en pergola. Den är nu i princip klar, fattas bara att montera armeringsjärnen. Men nu kommer det svåra eller det som är mest utmanande enligt mig, vad ska jag göra med denna?!

Önskar växter som växer fort, inte behöver beskäras eller ha blommor som jag måste plocka under sommaren för att fortsatt blomning som ska befrämjas. Tänkte på kaprifol - är det något som skulle fungera?

"Golvet" i pergolan - ska jag stenbelägga det, grus, eller ska jag låta det vara som det är med gräs?

Utanför på framsidan av pergolan - träd? stengång? buskar? rabatter?

Kom med förslag!

Detta kommer att bli mitt "vinterprojekt" dvs. jag ska planera i vinter och sätta planerna i hamn under våren för därefter väntar nya projekt!

[attachment=72461:P9150200__640x480_.jpg]
gnon49
Vill bara säga att pergolan ser snygg o stabil och att utsikten slår det mesta.
Krolliljan
Så vacker pergula och omgivning. tummenupp.gif
Jag hade nog lagt ngn form av plattor under bl a med tanke på skötsel. Gräset blir jobbigt att klippa. Jag har stenkross i min paviljong men det är ju inte så skönt för bara fötter.
Det finns ju så många olika klätterväxter som man kan ha. Kaprifol gillar jag. Den växer ju till sig rätt snabbt. Men det finns ju många sorters klätterrosor och klematis med. Du kan ju ha flera sorter som blommar vid olika tidpunkter typ honungsros och ngn annan ros som blommar senare om du inte vill hålla på att klippa bort utvissnat på remorterande rosor.
Snabbväxande ( och stakväxande)klematis
Summer Snow

Peztis
Håller med Krolliljan, plattor blir nog snyggt!

Och kanske även göra en gång ned till paviljongen samt vidare ned mot vattnet (avundsjuk!). Det behöver ju inte vara en hel gång, det kan ju vara trampstenar eller en liten gång som sniglar sig fram emot målen - både paviljong och vatten.

och jag håller med om att lite olika klättrande växter är ju fint! Funkar vinrankor hos dig? Tänk dig klasarna som hänger i pergolataket...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon