gunirene
[attachment=72464:gul_h_stblomma.jpg][attachment=72464:gul_h_stblomma.jpg]Söker namn på en blomma som nu finns i min trädgård

En hög gul blomma med vacker fröställning.
Bassam
Hej
Den ser ut som solhatt.
H.Bassam
gnon49
Bladen ser ut som på min Rudbeckia, men inte blomman. Jo färgen.
kerstin z5-6
Jag tror det kan vara en form av Dagöga Condonopsis,eller höstöga
Eva 33c
Den var inte helt lätt. Jag tycker den mest liknar en enkelblommande rudbeckia laciniata. Den har jag själv. Men min har flikade blad hela vägen upp tillblomman. Men tittar jag på bilder på nätet så ser jag att vissa bara har de flikiga bladen längre ner. Har din flikigare blad vid basen?
gunsta
CITAT (Eva 33c @ 16-09-2012, 15:02) *
Den var inte helt lätt. Jag tycker den mest liknar en enkelblommande rudbeckia laciniata. Den har jag själv. Men min har flikade blad hela vägen upp tillblomman. Men tittar jag på bilder på nätet så ser jag att vissa bara har de flikiga bladen längre ner. Har din flikigare blad vid basen?

Som du skrev "Den var inte helt lätt" - jag har också grubblat men när jag ser din länk så är jag säker på att du har rätt - kul för gunirene och för oss andra.
gunirene
Hej alla som försöker hjälpa mig.

Blomman har flikiga blad från marken och upp till blomman. Den är ca 2 m hög.
gunirene
thanks.gif

Jag har varit inne och googlat och mycket riktigt är det en rubeckia laciniata som jag har i min trädgård.

Tack för hjälpen ! ! !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon