jenny79
I våras tog vi grenar i från ett av våra pilträd och stack ner i marken som en häck.De slog genast skott och har blivit ca 150 cm höga.Det jag undrar är när jag ska beskära dem och hur mycket i så fall.Vanligtvis beskär vi pil träden på vårvintern men jag vet inte om det är rätt.Mvh Jenny
Bassam
Hej

Vi föredrar att beskära växter under ( JAS ) period, Anledningen till detta är att växter är vid vila, vilket minskar risken för skador Insekter och sjukdomar. När det gäller den mängd som du kan upprepa bort, detta gäller under förutsättning av din trädet och önske|mål,

H.Bassam
Cilla
Roligt att ni fått så bra fräs på sticklingarna!

Jag skulle ha skurit in rejält på våren innan bladutspring, då sätter den fart igen med tätare skottbildning än om du beskär nu, som dessutom är i första växtsäsong.

Pil som häck brukar glesa ur sig snabbt så att den blir genomsiktlig och med mängder av grönska högt upp. Är detta eller ska bli en flätad struktur har Lillöpil bra beskärningsråd. Är det en friväxande häck och viktigt att den håller sig grön hela vägen får man pröva sig fram med andra metoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon