Ugglemormor
Hej,

Jag fick i somras en dubbelblommig, gul lejonkap, väldig vacker har den varit.
Jag har haft den i en kruka pga att jag fick höra att den klarar inte vintern. Just nu har jag den i mitt växthus och den blommar ännu.
Har blockat en del torra, små knölar, som blivit kvar efter blomman. Hat inte tittat in i "knölen" ännu, men undrar hur jag kan få den leva över vintern?
Måste jag så den och när gör man det?
Klarar sig inte roten mörkt och svalt?

Vill helst inte kasta bort växten pga att den har affektionsvärde + att den är så vacker. ....... smiley_small_hug.gif
hattstugan

Har aldrig provat att övervintra Lejongap! Men det kostar ju inget att prova!
Skulle tro att den vill ha rätt ljust och kanske lite svalt men som sagt vet inget om den!

Men "knölarna" Du plockat torde innehålla fröer som du kan så i vår och hoppas att de blir likadana som den du har nu!
Ugglemormor
Tack för svaren och länken jag fick.
Försöker med båda sätt, sparar fröerna och har den som en inneväxt om den nu fixar det..... tummenupp.gif

ska försöka dra upp en bild av den när jag nu finns i den rätta datorn.......[attachment=72470:Photo240.jpg] ursäkta, den är på sniskan!
hattstugan

Fin!

Ser att den har några fina frökapslar!

Lycka till med den!
Eva 33c
Du kan ta egna fröer, men det är inte säkert att alla avkommor då kommer att ha just dessa ljusgula blommor. Jag har övervintrat lejongapsplantor i jordkällaren. Ställde in hela krukan och tog fram på dem på våren. De stod alltså mörkt och svalt. Det gick jättebra. Sen tog jag sticklingar av moderplantan också och fick fler. Jag har också läst om folk som tagit sticklingar av sina plantor på hösten och haft i ett glas vatten på diskbänken tills de fått rötter och sen haft småplantorna som krukväxter inne. Nån sa att hon brukade glömma dem i glaset många månader.... Så det finns lite varianter att prova.
Den jag sparade var en en dubbelblommande vit, som inte ger frön alls och som skulle utgå ur sortimentet. Annars är väl det lättaste att så frön till våren tycker jag, men resultatet av egna fröer kan bli lite överraskande. Så om du vill ha exakt samma igen så är det lite vanskligt.
gunsta
CITAT (Eva 33c @ 16-09-2012, 15:10) *
Du kan ta egna fröer, men det är inte säkert att alla avkommor då kommer att ha just dessa ljusgula blommor. Jag har övervintrat lejongapsplantor i jordkällaren. Ställde in hela krukan och tog fram på dem på våren. De stod alltså mörkt och svalt. Det gick jättebra. Sen tog jag sticklingar av moderplantan också och fick fler. Jag har också läst om folk som tagit sticklingar av sina plantor på hösten och haft i ett glas vatten på diskbänken tills de fått rötter och sen haft småplantorna som krukväxter inne. Nån sa att hon brukade glömma dem i glaset många månader.... Så det finns lite varianter att prova.
Den jag sparade var en en dubbelblommande vit, som inte ger frön alls och som skulle utgå ur sortimentet. Annars är väl det lättaste att så frön till våren tycker jag, men resultatet av egna fröer kan bli lite överraskande. Så om du vill ha exakt samma igen så är det lite vanskligt.

Vilka bra tips - ska komma ihåg detta.

Ugglemormor, just den där ljusgula färgen på lejongap är min absoluta favorit - tråkigt nog har jag inte den färgen i år men som Eva 33c skriver så kanske det kan bli ändå om man sparar fröer.

Ugglemormor
OK, tack för alla svaren jag fått. ...... kompiskram.gif

De är väl de brunaktiga små "knölen" som innehåller fröerna? Har blockat undan torra sådarna för att fråga om dem.
Jag fick denna som en gåva av en jättegod väninna i somras, men skulle det inte komma upp något kan jag kolla med henne om hon kan fråga efter fler plantor. Hon hade köpt den från en plantskola.

Kommer det upp fler gula plantor nästa sommar ur fröerna så då finns ju möjligheten att sända fröer till er andra också för så många plantor vill jag nog inte ha.
Har haft några liknande hemma under barndomen, men när jag fick denna, vackra blomma så blev jag överlycklig, den har blommat rikligt och varit en fröjd för ögat. ........ rose.gif

Visste inte att den fanns som vit, kanske finns det fler färger av den? Tål att undersöka.......
kerstin z5-6
lejongap finns i väldigt många färger rosa rött vinrött osv förutom gult o vitt.
Frö/Säljs ofta under sommarblommor på tidig vår tex granngården o gardencenters
*Stintan*
Eller så besöker man en plantskola och köper en färdig planta i den färg man vill ha nästa år.
kerstin z5-6
Ja smile.gif fast så själv är mkt roligare:)
*Stintan*
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2012, 00:37) *
Ja smile.gif fast så själv är mkt roligare:)

Absolut smile.gif
niggle
Om man gillar dessa, kan jag rekommendera sorten "Black prince" som jag köpte på Rara växter (tror jag).
Den är inte svart, men mörk-mörk-sammetsröd. Tillsammans med vita lejongap blir det jättefint.

Är det inte överkurs att gräva upp och övervintra? Hos mig sår de sig själva och kommer igen både här och där.
kerstin z5-6
Lite kanske men här får vi samla frö..de övervintrar inte på självsådder
Eva 33c
Säger som Kerstin, här hos mig hinner inte självsådder blomma, de måste förkultiveras. Och sortimentet av färgseparerade lejongap är stort i handeln så jag har inte brukat övervintra nåt. Men så hade jag denna vita fjärilsblommande och dubbla sort som blommade hela sommren 2011. Det är en F1 hybrid och ger inga frön alls. Och de som sålt den talade om att den skulle utgå ur sortimentet och bara finnas med i "blandade färger påsar". Det var då jag testade att övervintra dem. Nu hann jag inte riktigt med att ta hand om dem ordentligt denna säsong, men jag har några småplantor som ska få övervintra i källaren igen.
Så här såg den ut förra året.
[attachment=72522:DSCN0319__Small_.JPG]
[attachment=72523:DSCN0564__Small_.JPG]
Ugglemormor
Jösser, tjejer och killar ..... fear.gif .

Detta är helt ny bekanskap för min del och har inte kollat i mina böcker om den finns där. Det fanns en ljus (minns inte färgen) under min barndom.

Helt rätt! ----- köpa plantor direkt på våren! Det vore kul att ha fler sorter. måste kolla med henne som gav mig detta att om hon kan fråga efter dessa nästa vår. Hon bor ju nästgårds med den odlaren där vi gjorde ett besök ----- hih, massor med kassar med olika blommor fanns på hemvägen därifrån ...... kompiskram.gif
Väninnan bara skakade på huvudet och skrattade åt mig,men bar en del av kassarna.....

Jag har den i kruka och den blommar fortfarande. Ska plocka av de bruna knopparna med frön och få se om de tar sig nästa vår ------ annars är det väl ingen konst att köpa sina plantor i plantskolor, har ett par här jag bor.
Tackar för all info ........ thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon