Torill
Vi är i full gång att bygga villa och stall och har i samband med detta även fått en upphöjd sk markbädd på tomten.
Denna markbädd ligger mitt i en sommarhage för hästar och är i allra högsta grad i blickfånget då vi (i framtiden) sitter på vår altan.
Markbädden måste stängslas in då den inte får trampas på av hästarna.
Vi fick tipset av entreprenören att helt enkelt klä in den i citat: 'några buskar typ'
blush.gif

Kan någon vänlig själ tipsa oss om vad i hela friden vi skall plantera på denna STORA markbädd som vi inte kommer att komma åt med gräsklippare eller vill sitta och påta i.

Marktäckare av något slag ? Kryptallar ? Hasselört ?

Rent geografiskt så befinner vi oss söder om Enköping och jag tror det hamnar inom zon 2 ?
Markbädden ligger växelvis i sol/skugga och jorden är (enligt utsägo) fin matjord.

Går det att plantera något redan nu i september ?

Bild på eländet: (det kommer bli brunsvart trästaket runt om hela härlighen)
Det ser ut som en ubåt på väg upp från det stora gråbruna just nu biggrin.gif
hattstugan

Välkommen till Odla.nu forum!

Om du vill kan du få en perfekt marktäckare av mig! Tror det är någon sorts fetblad! Sprider sig rejält och är vacker med sina gröna rankor och blommar med rosa stjärnlika blomstänglar i juli!

Bor straxt utanför Enköping!
stephan sndlng
pinus mugo, bergstall
kerstin z5-6
Någon form av tättväxande buskar -Rosa Rugosa tex ? Wild Edric , Louis Bugnet eller Hansa. Tåliga,doftande kräver minimalt jobb och täcker marken mot ogräs effektivt.
Kan även tänka mej några mindre prydnadsbuskar tex malus sargentii men finns många olika.
Torill
Tack så mycket för svar och erbjudande. (jag återkommer ang fetbladen. Du vet inte vad det kan tänkas vara ? )
Ber samtidigt om ursäkt för den jättestora bilden jag lyckades lägga in. Trodde forumet gjorde thumbnails av sådana.
Jag skall leta upp mer information om era tips då jag forst och främst måste säkerhetsställa att de inte är giftiga för hästarna eller godis för rådjuren och om jag redan nu på hösten kan plantera något inför nästa vår.

Kullen är väldigt dominerande som den ser ut just nu och är enligt min mening det första vi måste göra något åt. Utöver denna 'ubåt' har vi en helt ny trädgård att planera samt en väg på ca 100 som är tänkt att bli en allé av något slag.

Gissar att jag kommer hänga här inne en hel del och ta del av er expertis. yes.gif
FruTrädgårdstomte
Jag ekar Kerstins tips, rugosa-rosor skulle vara perfekta. De finns i många färger, är tåliga, behöver ingen skötsel (efter etablering) just, doftar ofta gott och många sätter vackra (och ätliga) nypon. Rådjuren går vad jag vet inte på dem, de flesta är duktigt taggiga. Av samma skäl tvivlar jag på att hästar skulle vilja äta på dem, fast det måste du så klart kolla noga.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon