Eva i Skåne
Jag har två dubbla hibiskus, av olika sorter, och varje gång dom blommar hänger blomman för att den är så tung. Är det så för er också?
De enkla blommar så fint med blommorna riktade uppåt, men de dubbla får man helst se lite nedifrån.
För lite näring, eller?
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 16-09-2012, 18:41) *
Jag har två dubbla hibiskus, av olika sorter, och varje gång dom blommar hänger blomman för att den är så tung. Är det så för er också?
De enkla blommar så fint med blommorna riktade uppåt, men de dubbla får man helst se lite nedifrån.
För lite näring, eller?

Tror snarare att dom blommar på för tunna grenar..
Jag tar bort blomknopparna, när dom kommer på för klena skott.
Eva i Skåne
Men ta bort knopparna är ju så sorgligt sad.gif
Ugglemormor
Eva,
Jag har samma bekymmermed min. Visserligen är nu stammen rätt så kraftig, men jag brukar stötta upp de kommande blommorna. Jag lägger en mjuk tråd/garn runt knoppen och fäster den på stödpinnen som jag har bredvid stammen.
Man kanske får se efter lite extra om blomman kommer på en klen gren, men på detta vis har jag kunnat rädda de flesta blommorna.
Den är verkligen maffig med sina, stora och dubbla blommor, så jag har inte hjärta att ta bort knopparna.
Den är inne på sitt andra sommar. förra året fick jag endast en blomma........ tummenupp.gif
pejori
CITAT (Eva i Skåne @ 18-09-2012, 08:39) *
Men ta bort knopparna är ju så sorgligt sad.gif

Det är inte roligt nej.
Men jag tycker mig märka att det främjar blomningen på lite kraftigare skott.
Annars är ju ugglemormors idé också bra...
Ugglemormor
Glömde säga att jag brukar ta av mina klippta mattrasor för att inte det ska skava under blomman.....
Man tager vad man kommer åt....... unsure.gif
De kvistar som är för smala och ligger längre ner och har fått en blomknopp, så tar jag bort dem, det finns fortfarande så många knoppar i de kraftigare grenarna .......
pejori
CITAT (Ugglemormor @ 18-09-2012, 10:43) *
Glömde säga att jag brukar ta av mina klippta mattrasor för att inte det ska skava under blomman.....
Man tager vad man kommer åt....... unsure.gif
De kvistar som är för smala och ligger längre ner och har fått en blomknopp, så tar jag bort dem, det finns fortfarande så många knoppar i de kraftigare grenarna .......

Nja, mattrasor tycker jag är för skrymmande.
Ska jag binda upp något, tar jag Grönt stickgarn och tvinnar en snodd.
Eller sådant man har till trädgårdsväxter. Har tappat namnet på det... crying.gif (grönt, plastat och lite hårt?) tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon