Full version: rönnbärsmal :(
Eva i Skåne
Jag har varit förskonad tidigare år, men detta året är äpplena oanvändbara. Värst är det på Aroma-trädet. Jag har även ett Belle de Boscop-träd och det är inte så hårt åtgånget, fler äpplen verkar ok än skadade.
Nu till min fråga. När angrips trädet? Är det redan vid blomningen eller är det när frukten bildats? Jag har tänkt lite att om det är äpplena som angrips så kanske boscopfrukterna klarat sig bättre för att de har så grova skal?
Har odjuren fattat tycke för mina träd nu eller kan man hoppas på att det är engångsföreteelse och frukten är fin igen nästa år?
Hur kan man förebygga?
masa
Angreppet kommer på tidigt kartstadium, det kan pågå under 6-7 veckor. Rönnbärsmalen föredrar, som namnet antyder, rönn. Under år med dålig blomning på rönn, angrips äpplen. Larverna lämnar frukten, rönnbär eller äpplen, och förpuppas i jorden. Under våren när temperaturen är den rätta kläcks fjärilarna och börjar efter ett tag med äggläggningen.

Det finns forskare som hävdar att rönnbärsmalen inte kan fullborda sin livscykel i äpplen. Detta skulle innebära att angrepp på äpplen ett år inte har någon inverkan på nästa års angrepp. Däremot skulle det ha stor betydelse för angrepp på äpplen hur mycket rönnbär det fanns året innan. Om det dessutom är dålig blomning på rönnen efter ett rikligt rönnbärsår, då borde angreppen på äpple bli ännu kraftigare.

Detta är faktiskt vad jag har observerat på våra äppelträd.

Om man tror att även äpplen duger för att rönnbärsmalen kan fullborda sin livscykel, då kan det vara värt ett försök att täcka marken under trädet med t.ex. plast så att fjärilen inte kan ta sig upp marken.

Det finns förslag på olika ekologiska bekämpningsmetoder, men verkan av dessa är dåligt dokumenterad.
Eva i Skåne
Tack för ditt svar Masa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon