Pesco
Vet nån om de säljer de fina julrosorna i Stockholm, dem som de visade i Gröna rum, förra veckan? Det var visst några nya sorter från Holland, om jag förstod saken rätt.
Gunilla
Jag såg inte Gröna rum själv, men eftersom jag gillar julrosor (har dock bara hunnit med så jag har en vit och en vanlig lila), så försökte jag hitta någon information om dessa hybrider.

På Gröna Rums hemsida står att dessa julroshybrider kommer från Hessenhof i Nederländerna, så jag tittade in på deras hemsida, och det är inte lite julrosor de har! Och så många jättehärliga varianter!
Lite synd bara att det saknades bilder till många av deras nyheter för detta år.
Hessenhof

Tyvärr finns deras onlinekatalog endast på nederländska, så jag har i alla fall inte så lätt för att lista ut vad det sedan om står om de olika julrosorna.
Föll genast för dessa tre:
hybr. Picotee Abrikoos Handbest.
hybr. Picotee Donker Handbest.
hybr. Lichtgeel Gevlekt Handbest. <- rent underbart vacker

Frågan är ju nu bara hur man ska få tag på dem?
Jag har (än så länge) inte hittat dessa någon annanstans, men de kanske tar sig till Sverige också snart...

Mvh,
Gunilla
Gunilla
Efter att ha sökt lite till på nätet kan jag i alla fall konstatera att Zetas trädgård har 23 olika julrosor i sitt sortiment, varav en del verkar kunna vara rätt intressanta, även om det kanske inte rör sig om de allra senaste hybriderna från Nederländerna.

Dessutom finns det på Lilla Fiskaregatans Trädgårdsbutik i Lund ca 20 olika julrosor i sortimentet.

Själv börjar jag dock fundera på att leja min lillasysters blivande man (som bor i Nederländerna) och få honom till att handla några åt mig hos Hessenhof... Fast det bästa hade nog varit att åka dit och titta på alla deras sorter!

/Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon