|
Irene_L
17-09-2012, 10:41
Just nu låstes tråden om Ipod ellerAdroid: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=117336Det jag undrar över varför tar man inte istället bort inläggen som är OT, svammel som inte hör till tråden och låter tråden få fortsätta diskutera det den skulle handla om?
Tycker det var bra att låsa tråden då TS hade fått ett svar. Rensning av svammel köper jag däremot...
Det svåra blir ju när de du/jag/någon uppfattar som svamliga kanske inte själv förstår sitt svamlande, utan tror att de faktiskt ger logiska och vettiga svar och att de även uppfattas som just logiska och vettiga.
Jag är helt övertygad om att det ligger till just så i många fall.
Irene_L
17-09-2012, 10:55
Pejori...jo men trådskaparen kanske ville ha fler svar, att tråden skulle få fortsätta att diskuteara för och emot de olika.
Anma..det är säkert så du säger att man man uppfattar olika vad som är svammel men i andra forum jag är på får man då ett påpekande att hålla sig till ämnet, av moderator eller liknande. Det är så jag skulle vilja. Nu blir det en massa OT i så många trådar!
*Stintan*
17-09-2012, 11:04
Tycker absolut man ska rensa svammel innan man låser. Gärna att man då också förvarnar om att tråden kan komma att låsas om inte svamlandet om ovidkommande upphör. Tar den som skrivit ett borttaget inlägg illa upp så får man ta det med forumvärden. Kanske det tar bättre om forumvärden säger till i mail eller PM den som upprepat svamlar och är OT.
Låsa ska man göra i sista hand inte i första! Vem bedömer om TS fått nog med svar på sin fråga eller att ett ämne är slutdiskuterat?
herkules
17-09-2012, 11:14
att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum.
Jag håller deifinitivt med i det Irene säger. Jag gick just till min tråd för att skriva en följdfråga betr. USB och blir så förvånad att den är låst. Ju mer man pratar ju mer frågor dyker upp så jag var inte alls klar med tråden. Om jag nu ska skapa en ny tråd för ytterligare en fråga känns så dumt. Nu får det vara som det är.
Irene_L
17-09-2012, 11:20
CITAT (herkules @ 17-09-2012, 12:14)  att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum på. Precis.....Är det så här det kommer att bli? En massa svammel och trådarna låst istället för att rensas! Alba..så är det ju att med svar kommer nya frågor!! Förstår att du inte vill starta nu tråd.
CITAT (herkules @ 17-09-2012, 12:14)  att låsa trådar istället för att rensa är ett enkelt sätt att ta död på ett forum på. Min mening också ....
Självklart är jag för att man inte låser trådar i första hand. Helst inte alls. Bara så ni vet.
*Stintan*
17-09-2012, 11:34
CITAT (Alba @ 17-09-2012, 12:18)  Jag håller deifinitivt med i det Irene säger. Jag gick just till min tråd för att skriva en följdfråga betr. USB och blir så förvånad att den är låst. Ju mer man pratar ju mer frågor dyker upp så jag var inte alls klar med tråden. Om jag nu ska skapa en ny tråd för ytterligare en fråga känns så dumt. Nu får det vara som det är. Precis det jag menar! Jättetrist om det är så här det ska bli, vem vill då starta en diskussion eller fråga om något. Kanske vi kan få ett svar från forumvärden som jag ser läser detta nu?
Forumvärd
17-09-2012, 11:35
Hej forumvänner Att låsa trådar är inte ett förstahandsalternativ. I det aktuella fallet kände vi dock att det var lämpligt, men det är möjligt att vi var lite väl snabba i vårt beslut. Det efterfrågas att rensa så kallat svammel ur trådar. Jag förstår synpunkten men ser också problemen som kan uppstå eftersom det som uppfattas som svammelinlägg även kan innehålla saker som rör det aktuella ämnet. Givetvis är det bra om man håller sig till den aktuella ämnet, men att gå in och rensa bort inlägg kan störa hela diskussionen på ett sådant sätt att den till sist blir ologisk, och vi ser heller inte att censur av det slaget är att föredra. Vi jobbar vidare och lär oss av varandra. Tråden är nu öppen igen, och jag hoppas att den fortsatta diskussionen sker i en positiv och trevlig anda! Väl mött i forumet! Heléne
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-09-2012, 11:37
Det var ju inte precis så smidigt. Bättre då att säga till personen som svammlar tråden full.
Alba öppna en ny tråd med dina återstående frågor
Elisabeth
CITAT (Forumvärd @ 17-09-2012, 12:35)  Hej forumvänner Att låsa trådar är inte ett förstahandsalternativ. I det aktuella fallet kände vi dock att det var lämpligt, men det är möjligt att vi var lite väl snabba i vårt beslut. Det efterfrågas att rensa så kallat svammel ur trådar. Jag förstår synpunkten men ser också problemen som kan uppstå eftersom det som uppfattas som svammelinlägg även kan innehålla saker som rör det aktuella ämnet. Givetvis är det bra om man håller sig till den aktuella ämnet, men att gå in och rensa bort inlägg kan störa hela diskussionen på ett sådant sätt att den till sist blir ologisk, och vi ser heller inte att censur av det slaget är att föredra. Vi jobbar vidare och lär oss av varandra. Tråden är nu öppen igen, och jag hoppas att den fortsatta diskussionen sker i en positiv och trevlig anda! Väl mött i forumet! Heléne Förstår inte hur du/ni resonerar riktigt, när det gäller rensning av inläggen. Om ett inlägg inte innehåller någon som helst substans, gällande ämnet, kan det väl inte "störa" diskussionen för övrigt och göra den ologisk om man tar bort det????  Ett inlägg, där någon ropar på att stänga av en medlem, kan väl inte tillföra diskussionen om ipad/Android något, som inte kan undvaras???
Irene_L
17-09-2012, 12:08
CITAT (Forumvärd @ 17-09-2012, 12:35)  Hej forumvänner Att låsa trådar är inte ett förstahandsalternativ. I det aktuella fallet kände vi dock att det var lämpligt, men det är möjligt att vi var lite väl snabba i vårt beslut. Det efterfrågas att rensa så kallat svammel ur trådar. Jag förstår synpunkten men ser också problemen som kan uppstå eftersom det som uppfattas som svammelinlägg även kan innehålla saker som rör det aktuella ämnet. Givetvis är det bra om man håller sig till den aktuella ämnet, men att gå in och rensa bort inlägg kan störa hela diskussionen på ett sådant sätt att den till sist blir ologisk, och vi ser heller inte att censur av det slaget är att föredra. Vi jobbar vidare och lär oss av varandra. Tråden är nu öppen igen, och jag hoppas att den fortsatta diskussionen sker i en positiv och trevlig anda! Väl mött i forumet! Heléne Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!!
*Stintan*
17-09-2012, 12:13
CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 13:08)  Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!! Ja urdumt att låta svamlet vara kvar. En del verkar ta det som intäkt för att det är OK att fortsätta svamla i den aktuella tråden
CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 13:08)  Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!! . CITAT (*Stintan* @ 17-09-2012, 13:13)  Ja urdumt att låta svamlet vara kvar. En del verkar ta det som intäkt för att det är OK att fortsätta svamla i den aktuella tråden  Ja det ser vi direkt. svamlet tar ny fart. Rensa i trådarna - det är det bästa.
CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 13:08)  Tack för att tråden öppnades igen men jag tycker fortfarande ni ska rensa i trådarna!!! Jag också..
CITAT (Irene_L @ 17-09-2012, 11:55)  Pejori...jo men trådskaparen kanske ville ha fler svar, att tråden skulle få fortsätta att diskuteara för och emot de olika.
Anma..det är säkert så du säger att man man uppfattar olika vad som är svammel men i andra forum jag är på får man då ett påpekande att hålla sig till ämnet, av moderator eller liknande. Det är så jag skulle vilja. Nu blir det en massa OT i så många trådar! Så sant och det visade sig, att just TS hade fler följdfrågor.. Rensning är att föredra och låsning om en tråd blir helt körd..
Forumvärd
17-09-2012, 12:52
Hej forumvänner Jag är glad åt och tackar för att ni är så många som har tankar och idéer kring hur forumet ska vara, det är ju så forumet förs framåt och blir ännu bättre! Jag och Katarina tar till oss era åsikter och införlivar dem i vårt arbete med att göra forumet till en ännu mer intressant och givande mötesplats för oss alla, och visst kan det vara på sin plats att jag som forumvärd, vid uppstått tillfälle, påpekar att man bör hålla sig till den aktuella tråden. Målsättningen är ett levande forum där alla får komma till tals och bli respekterade, och tillsammans skapar vi just det! Väl mött i forumet! Heléne
*Stintan*
17-09-2012, 13:12
CITAT (Forumvärd @ 17-09-2012, 13:52)  Hej forumvänner Jag är glad åt och tackar för att ni är så många som har tankar och idéer kring hur forumet ska vara, det är ju så forumet förs framåt och blir ännu bättre! Jag och Katarina tar till oss era åsikter och införlivar dem i vårt arbete med att göra forumet till en ännu mer intressant och givande mötesplats för oss alla, och visst kan det vara på sin plats att jag som forumvärd, vid uppstått tillfälle, påpekar att man bör hålla sig till den aktuella tråden. Målsättningen är ett levande forum där alla får komma till tals och bli respekterade, och tillsammans skapar vi just det! Väl mött i forumet! Heléne Jamen varför rensar ni inte tråden ifråga från ovidkommande svammelinlägg????? Det må vara bra med påpekanden men då ska det ske på ett tidigare stadium innan det blivit för mycket svammel i tråden. Som ni nu gjort så accepteras svammlet och tråden blir nästan obegriplig. Gör något NU!
Gossen Ruda
17-09-2012, 13:49
Med tanke på att det tidigare bara gjorts mest brandkårsutryckningar när det hettat till tar det nog lite tid innan formerna satt sig ordentligt.
*Stintan*
17-09-2012, 14:05
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2012, 14:49)  Med tanke på att det tidigare bara gjorts mest brandkårsutryckningar när det hettat till tar det nog lite tid innan formerna satt sig ordentligt. Ja då kan det väl vara lämpligt att sätta ner foten i den tråd som nu är på tapeten.
17-09-2012, 14:07
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2012, 14:49)  Med tanke på att det tidigare bara gjorts mest brandkårsutryckningar när det hettat till tar det nog lite tid innan formerna satt sig ordentligt. Gossen jag har ju inte så där värst många gånger samma upfattning som du men nu håller jag helt och hållet med dig Elisabeth
Gossen Ruda
17-09-2012, 14:11
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-09-2012, 15:07)  Gossen jag har ju inte så där värst många gånger samma upfattning som du men nu håller jag helt och hållet med dig Elisabeth Undrens tid är inte förbi.
Det viktigaste är ju att man som ansvarig för forumet är konsekvent. Kanske tar ett tag innan man hittat formen. Vi som gör inlägg på Odla tål nog en "skrapa eller två" bara dom utdelas utan att godtycke är inblandat. Det får väl gnissla lite i början men vartefter det nya upplägget mognar hos oss alla så blir det säkert bra. Tidigare orosmoment har ju de facto blivit avstängda så rena vilda västern har ju inte rått på forumet. Ansvariga har säkert koll på avstängda som åter dyker upp. Men som sagt, konsekvent agerande är A o O.
CITAT (gnon49 @ 17-09-2012, 15:21)  Det viktigaste är ju att man som ansvarig för forumet är konsekvent. Kanske tar ett tag innan man hittat formen. Vi som gör inlägg på Odla tål nog en "skrapa eller två" bara dom utdelas utan att godtycke är inblandat. Det får väl gnissla lite i början men vartefter det nya upplägget mognar hos oss alla så blir det säkert bra. Tidigare orosmoment har ju de facto blivit avstängda så rena vilda västern har ju inte rått på forumet. Ansvariga har säkert koll på avstängda som åter dyker upp. Men som sagt, konsekvent agerande är A o O. Tänk, det tror jag med...
Piccante
17-09-2012, 15:46
CITAT (Anma @ 17-09-2012, 11:50)  Det svåra blir ju när de du/jag/någon uppfattar som svamliga kanske inte själv förstår sitt svamlande, utan tror att de faktiskt ger logiska och vettiga svar och att de även uppfattas som just logiska och vettiga.
Jag är helt övertygad om att det ligger till just så i många fall. Det är därför det borde finnas en anmäl-knapp i inläggen. Om någon tar åt sig av ett specifikt inlägg så kan man peka ut det och forumvärden kan radera det. Att låsa en tråd dödar ju diskussionen men jag tycker det är oki om trådskaparen själv anser att ämnet är uttömt och man har fått de svar man behöver. Men jag ser hellre att man rensar svammel om det inte blir övermäktigt.
CITAT (Piccante @ 17-09-2012, 16:46)  Det är därför det borde finnas en anmäl-knapp i inläggen. Om någon tar åt sig av ett specifikt inlägg så kan man peka ut det och forumvärden kan radera det. Att låsa en tråd dödar ju diskussionen men jag tycker det är oki om trådskaparen själv anser att ämnet är uttömt och man har fått de svar man behöver. Men jag ser hellre att man rensar svammel om det inte blir övermäktigt. Tror inte en "anmäl inlägg"-knapp skulle fungera i nuläget, även om jag kan se fördelen med det. Tror det skulle tryckas hej vilt på den. När det skriks på mobbning och avstängning, bara man ser ett visst användarnamn, tror jag inte knappen skulle göra nytta.. Snarare konsekvent agerande från forumansvariga, tills ordningen och taket är lagt...
CITAT (Gossen Ruda @ 17-09-2012, 17:29)  Att jag pratar om troll beror på att jag inte vill skriva ut namnet men så mycket tjatar jag väl inte? Ha det gott silos, snart lugnar det ner sig här. Okej!Ha det gott du med!
Det är lustigt vad en del har höga tankar om sina inlägg och att många inte tycker de svamlar ett dugg !  Jag tror alla har dåliga dagar och att många här svamlaren hel del utan att de har en aning om det :)men vad då kan man inte få svamla lite ibland om det gör en gott och kanske andra också  Måste man alltid vara perfeckt i varje inlägg man gör ?Vem bestämer vad som är perfeckt och koreckt ?
Aqvakul
18-09-2012, 07:28
Svamlaren dyker upp i olika skepnader. Nu menar jag de "ihärdiga" svamlarna, för alla kan vi naturligtvis rumpla till ibland.
Skepnad 1: Den självupptagna svamlaren, som tar varje tillfälle i akt att prata om sig själv oavsett om det är relevant för ämnet eller ej...
Skepnad 2: Den impulsive svamlaren, som frikostigt delar med sig av sina frågor åsikter och är alldeles blind för vad som sagts annars i tråden...
Skepnad 3: Den manipulative svamlaren, som gärna provocerar i syfte att skapa allmän oreda...
De två första borde modereras in på vettiga banor. Den sista typen bör avstängas.
18-09-2012, 07:54
Aqva det var en bra sammanfattning av svammlaren
Anki på Öland
18-09-2012, 07:59
En utmärkt beskrivning!
herkules
18-09-2012, 08:11
och sen då alla spydiga typer som ska tala om för svamlaren att h*n svamlar, vad ska göras med dem?
Aqvakul
18-09-2012, 08:22
CITAT (herkules @ 18-09-2012, 09:11)  och sen då alla spydiga typer som ska tala om för svamlaren att h*n svamlar, vad ska göras med dem? Om forumvärden gör sitt jobb, behövs inte en massa tillsägelser medlemmar emellan... och spydigheter ska man helst avstå helt ifrån...
CITAT (herkules @ 18-09-2012, 09:11)  och sen då alla spydiga typer som ska tala om för svamlaren att h*n svamlar, vad ska göras med dem? Det undrar jag också
Ibland önskar man att Odla hade en gillaknapp.......eller ganska ofta förresten ;-)
CITAT (Pia L @ 18-09-2012, 10:09)  Ibland önskar man att Odla hade en gillaknapp.......eller ganska ofta förresten ;-) Jag också. Gillar skarpt rensningen i denna tråden t.ex.
Katarina Odla.nu
18-09-2012, 09:22
Vissa inlägg i den här tråden har tagits bort!
Vi har de två senaste dagarna haft en lärorik diskussion kring låsning av respektive rensning i forumtrådar. Vi på redaktionen ser det som ytterst viktigt att finna ett konsekvent sätt att arbeta för forumets bästa och kommer framöver att styra våra åtgärder efter de trivselregler som vi har satt upp. Brott mot trivselreglerna kan leda till att trådar rensas och i sämsta fall låses.
Brott mot följande regler I denna tråd bröt vissa inlägg mot antingen regel nummer 1, 3 eller 4 i trivselreglerna. Dessa inlägg har rensats bort.
Vi vill betona vikten av att kontakta någon av oss på redaktionen när en tråd spårar ur i stället för att låta problemet bli en del av tråden. Ju snabbare ni kontaktar oss desto lättare och snabbare kan vi styra upp trådar. Vi på redaktionen kommer aldrig ha möjlighet att finnas överallt i forumet utan behöver er hjälp att lokalisera problemen när de dyker upp.
Regel 1, 3 och 4 i Trivselreglerna lyder: 1. Sysslar vi inte med personangrepp. Vi är alla olika och har olika åsikter. Alla ska respekteras och alla ska visa respekt! 3. Hjälps vi åt att skapa god stämning genom att diskutera på ett respektfullt sätt, genom att lämna trådar som inte tillför oss något eller där vi inte har något konstruktivt att tillföra och genom att bidra med egna trådar i positiv anda. 4. Tar vi inte upp problem med enskilda medlemmar i forumet utan kontaktar då forumvärden.
Väl mött i forumet på Odla.nu! Heléne, forumvärd Katarina, redaktionschef
Irene_L
18-09-2012, 09:26
 ......detta känns bra tycker jag.... att ni sätter ner foten och talar om hur det ska vara!!
Ugglemormor
18-09-2012, 15:40
just precis vad som har saknat här.....när man blir kallad på det ena och det andra, så måste det stoppas-- det liknar mest mobbning...... Vad det kommer att skriva sina inlägg så undrar jag om de flesta tillhör i en kollektiv hjärna som puttar undan det som de varken vill se eller veta. här får man tänka sig för vad man svarar och hur man svarar ...... vissas inlägg är som en uppslagsbok o man tröttnar redan på rad två och går vidare. Kalla det vad som helst, men dock även dessa har sin fulla rätt att skriva om det de vill, men är man inte med på noterna, så bäst att avstå. Det finns nog med flummiga svar, även de säger en något......det man inte gillar får ju heta svammel, men hur är man skapad när man ger sig på en sådan person .......  Det är ju mångkulturellt forum och olika lansdskap/ land har sitt sätt.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|