skogstroll
jag försöker få bort gammalt kakelfix som sitter som berg på en gipsskiva. Jag har försökt att ta bort det, men det är helt omöjligt. Finns verkligen inga andra alterntiv om man ska sätta nytt? sweatingbullets.gif Annars kommer jag hålla på tills jag är pensionär....
pejori
Varför försöka få bort det?
(Förstår inte riktigt hur du menar)...
Är det inte lättare att spackla skivan så det blir jämt istället? dunno.gif
skogstroll
ja det undrar jag också, men min sambo (eller exsambo eller vad man ska kalla honom nu) säger att jag ska pillra bort det med stämjärn. jag kör nog min egen grej istället och slipar ner det så gott det går och kör nytt fíx till de nya plattorna. Det måste väl gå... Tack för svaret i alla fall smile.gif
Gossen Ruda
Finns nog inget som på något sätt löser upp fixen, möjligen någon kraftig syra. g.gif Mekanisk borttagning är det som gäller, med maskin eller för hand.
pejori
CITAT (skogstroll @ 17-09-2012, 14:07) *
ja det undrar jag också, men min sambo (eller exsambo eller vad man ska kalla honom nu) säger att jag ska pillra bort det med stämjärn. jag kör nog min egen grej istället och slipar ner det så gott det går och kör nytt fíx till de nya plattorna. Det måste väl gå... Tack för svaret i alla fall smile.gif

Vill du få plattorna att sitta rakt och jämt, är det bäst att bredspackla upp ojämnheterna och sedan slipa, så det blir hyfsat slätt... sweatingbullets.gif
Sedan på med nytt fix och kakel.. tummenupp.gif
Alba
Om det inte är ojämnt kan fixet sitta kvar. Det är inga problem att sen sätta på nytt fix och kakla.
Om det är ojämnt går det även att använda sig av fixet och spackla och jämna ut.
Gör det i så fall dagen före du ska kakla med nytt fix.
Peztis
Eller ta bort hela gipsskivan och sätt dit en ny...? Det beror ju på hur mycket du har problem med att få bort.

Men det viktigaste är att du verkligen får ett slätt underlag för det kommer du annars att lida av när du sätter dit nya plattor. En kakelplatta kan ju liksom inte böja sig och formas. biggrin.gif
Huggorm
Ett problem med gipsskivor är att de är ganska mjuka, mycket mjukare än kakelfix. Risken är är alltså stor att man saboterar skivan när man försöker få bort fixen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon