Full version: Dekorera betongmatta.
peanutpea
Jag planerar att gjuta en betongplatta direkt i backen, som ska ligga kvar som en matta, samt dekorera den. Finns det någon som har erfarenhet att dela med sig av?
Först så undrar jag hur tjock plattan bör vara, jag ska lägga sättsand i botten, och sedan funderar jag på vad - förutom stenar- som man kan dekorera med. Eftersom plattan kommer att vara under bar himmel bör det vara frostbeständiga material. Det är ju inte roligt att gå på vassa sprickbildningar eller glasyrer som chippat. Alla ideer mottages tacksamt.
addo
Varför gjuta? Är det inte smidigare att sätta sten osv direkt i sättsand på samkross?

Om du ska gjuta kan du ju göra avtryck i betongen så du får en rolig yta, tex trycka fast stora löv och blad som du sen tar bort när betongen stelnat.
peanutpea
Bladavtryck kanske syns i finbetong, jag kommer att använda lite grövre betong och kommer de att synas då? För att avtryck överhuvuvtaget ska synas bör de väl inte vara för grunda och vad händer då när vatten samlas i försdjupningarna och fryser?
Natur liv
Det verkar inte vara några problem med mönster i betongen. Det finns till och med hjälpmedel att hyra för att skapa mönster såg jag på den här hemsidan:

http://www.betonggolv.se/hur-gar-det-till.htm
*Stintan*
Sen bör den väl vara så pass tjock att du kan armera den för att förhindra sprickbildning.
Sylvia
Kanske kan du göra mosaikmönster här och där om du inte vill dekorera hela ytan? Sönderslagna kaffekopapr och fat, trasig kakel mm kan användas att göra mosaik av. Om du bildgooglar med Mosaik på betong så hittar du massor med snygga idéer!
Natur liv
För ett par år sedan gjorde jag runda gångplattor av betong. Då blandade jag i färgat, krossat glas. Det blev dock för lite så färgen slog inte riktigt igenom betongen. Nästa gång gör jag antagligen större plattor med armering och färgpulver.
kerstin z5-6
[attachment=72540:odla.jpg]
Tål -30 golv i Orangeri
peanutpea
Tack för alla svar. Nu blir det till att fundera på hur betong plattan ska se ut. Stora kakelplattor kan ju kännas lite badrumsaktigt, kanske jag ska satsa på små glasmosaikplattor så att jag kan använda organiska former. Trodde inte det fungerade med glas ute men med alla dessa bildbevis så.. Glasbottnar kanske man ska akta sig för? Naturligtvis får jag inte glömma att armera, men finns det verkligen ingen här som gjort en betongmatta utomhus själv? Vore intressant att få veta hur den beter sig efter några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon