Full version: Blåeld i stockholm
micke b
Letade efter ett botanikerforum, rätt ställe att fråga tänkte jag, men verkar inte finnas något?

Så jag provar här, för ett par år sedan noterade jag en blomma nära jobbet som jag tyckte var fin och som jag aldrig sett förut. Nu finns den på en massa ställen därikring, och dessutom har jag noterat den på flera andra ställen i stockholm. Jag tror det är blåeld, högt ax med klarblåa blommor med lite rött i mitten.

Någon som vet om den har blivit mycket vanligare i stockholm, eller är det ett klassiskt fall av när man väl öppnar ögonen?
naturtomt-enissen
Det är mycket möjligt att den expanderar. Den listas som mindre vanlig i Stockholm av Virtuella floran, men har varit lokalt vanlig, framförallt längs vägrenar, i åtminstone nåt årtionde. Jag skulle betrakta den som något av en karaktärsväxt för vägrenar i Huddinge, t.ex.

Här i Täby är den däremot ganska ovanlig. Vi har gott om cikoria istället. smile.gif
HelénE
Jag har noterat samma sak. Bor i Åkersberga och sett den väldigt mycket längs vägarna här och även i Täby (Arninge). Tycker den är jättefin, har funderat på om man skulle våga ta hem ett ex och sätta i den lite mer vildvuxna delen av trädgården.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon