Hej!
Jag har en jättestor syrén som jag vill klippa ner till marknivå. När är det lämpligt att göra det? Kan man göra det nu i september?
Mvh,
Stig
Natur liv
18-09-2012, 09:35
Jag kan inte svara på om det går att beskära nu i september. Jag började klippa ned min syrenberså på vårvintern förra året och det fungerade bra. Men det blev lite bråttom eftersom blomskotten kom så tidigt och jag ville ju inte skada dem. Jag har själv funderat på om det är bättre att beskära nu på hösten, men jag vet inte hur det kan läka och om det blir samma mängd med nya skott. Jag hoppas att någon annan svarar på det.
Jag hittade det här på:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...vaxter/syrener:"Har man äldre, dåligt skötta buskar, skall man glesa ut dem successivt under några år genom att skära bort de äldsta och risigaste grenarna först, nästa år tar man några till och tillåter några nya rotskott att växa upp istället. Man fortsätter så tills man har förnyat busken. Om man istället mejar ner hela busken på en gång, resulterar det i en mycket kraftig rotskottbildning som ändå måste glesas och man får vänta längre på blomningen"
När man ska beskära eller radikalbeskära beror på vad för resultat man vill ha.
Om man ogillar sin syrén och har planer på att ta bort den, eller vill att den ska växa glesare, så är det bra tid att radikalbeskära hela häcken nu. (Radikalbeskära = ända nere vid marken.)
Om man vill reducera den i storlek, formklippa den eller av annan anledning vill putsa den så är det också bra tid att göra den sortens beskärning nu.
Om man vill att syrénhäcken eller buskaget ska finnas kvar och blomma nästa år men skjuta fler skott från marken så att den blir grönare uppifrån och ned, så är det bra att ta några få av de äldsta stammarna ända nere vid marken på våren/vårvintern. Det kan man göra under flera år - på våren ta de äldsta stammarna så att det kommer nytt från marken.
Om man inte tror att det kan bli något av ens syrénhäck ens med årlig neddtagning av de äldsta stammarna, och häcken samtidigt har god växtkraft, så klarar de flesta syréner att komma igen med radikalbeskärning av hela buskage och häckar med beskärning på våren/vårvintern. Hur många år det tar innan den kommer i blom igen beror på växtplatsen och hur vital den varit från början. Bra att kombinera med en total radikalbeskärrning är att man på våren också lägger på några säckar kogödsel och att man vattnar under försommaren.
Vedartade växter som man beskär på våren/vårvintern stimulerar tillväxt och skottbildning. De man beskär nu stimulerar inte, och därför kan reduceringar, gallringar mm som man gör nu få önskad effekt nästa sommar när växterna börjar växa igen.