Hej!
Jag har en jttestor syrn som jag vill klippa ner till markniv. Nr r det lmpligt att gra det? Kan man gra det nu i september?
Mvh,
Stig
Natur liv
18-09-2012, 09:35
Jag kan inte svara p om det gr att beskra nu i september. Jag brjade klippa ned min syrenbers p vrvintern frra ret och det fungerade bra. Men det blev lite brttom eftersom blomskotten kom s tidigt och jag ville ju inte skada dem. Jag har sjlv funderat p om det r bttre att beskra nu p hsten, men jag vet inte hur det kan lka och om det blir samma mngd med nya skott. Jag hoppas att ngon annan svarar p det.
Jag hittade det hr p:
http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...vaxter/syrener:"Har man ldre, dligt sktta buskar, skall man glesa ut dem successivt under ngra r genom att skra bort de ldsta och risigaste grenarna frst, nsta r tar man ngra till och tillter ngra nya rotskott att vxa upp istllet. Man fortstter s tills man har frnyat busken. Om man istllet mejar ner hela busken p en gng, resulterar det i en mycket kraftig rotskottbildning som nd mste glesas och man fr vnta lngre p blomningen"
Nr man ska beskra eller radikalbeskra beror p vad fr resultat man vill ha.
Om man ogillar sin syrn och har planer p att ta bort den, eller vill att den ska vxa glesare, s r det bra tid att radikalbeskra hela hcken nu. (Radikalbeskra = nda nere vid marken.)
Om man vill reducera den i storlek, formklippa den eller av annan anledning vill putsa den s r det ocks bra tid att gra den sortens beskrning nu.
Om man vill att syrnhcken eller buskaget ska finnas kvar och blomma nsta r men skjuta fler skott frn marken s att den blir grnare uppifrn och ned, s r det bra att ta ngra f av de ldsta stammarna nda nere vid marken p vren/vrvintern. Det kan man gra under flera r - p vren ta de ldsta stammarna s att det kommer nytt frn marken.
Om man inte tror att det kan bli ngot av ens syrnhck ens med rlig neddtagning av de ldsta stammarna, och hcken samtidigt har god vxtkraft, s klarar de flesta syrner att komma igen med radikalbeskrning av hela buskage och hckar med beskrning p vren/vrvintern. Hur mnga r det tar innan den kommer i blom igen beror p vxtplatsen och hur vital den varit frn brjan. Bra att kombinera med en total radikalbeskrrning r att man p vren ocks lgger p ngra sckar kogdsel och att man vattnar under frsommaren.
Vedartade vxter som man beskr p vren/vrvintern stimulerar tillvxt och skottbildning. De man beskr nu stimulerar inte, och drfr kan reduceringar, gallringar mm som man gr nu f nskad effekt nsta sommar nr vxterna brjar vxa igen.