|
Hej!
Jag funderar på att ha lingonplantor som häck runt kryddgården istället för buxbom. Vet att lingon är surjordsväxt och vill ha jord därefter, men så mycket mer vet jag inte. Skulle bli jätteglad om ni har lust att dela med er av era lingonkunskaper. Finns det olika sorter? Vilken är godast (mest lik den vilda)? Mest lättskött osv.... Hur nära kan man odla annat som inte är surjordsväxt?
Mvh, Carina
kerstin z5-6
26-03-2004, 09:51
jag har vanliga lingon , så sort kan jag inte svara på -jag odlar dem delvis direkt i torvblock, då kryper de på kanterna och är vackra -Jorden innanför struntar de i Jag har även satt dem i kanten av en vanlig rabatt , de flesta växter tål måttligt sur jord medan kalkskyende som roddar inte vill ha kalk. Får utvärdera det försöket senare Annars kan du gräva ett smalt dike med syrligare jord och avskilja med något framför bef, rabatt
gammelnalle
26-03-2004, 10:46
CITAT Lingon under ordnade former, Tips önskas!
Mest lättskött osv.... affärn har färdiga lingon på burk!!!! det är vad jag kallar under ordnade former och lättskött.... jag visste faktiskt inte ens att man odlade lingon!!!!
CITAT (gammelnalle @ 26-03-2004, 10:46) Tänk, kan man köpa lingon, det hade jag ingen aning om!!!! Det brukar ta ett par timmar att dra ihop 30 liter, varannat år. Odlar man så är det ju för estetikens skull, lingonris kan ju vara vackert.
CallEva på Öland
26-03-2004, 11:24
Hej Carina! Kul med lingonodén Kan man köpa lingon"plantor" eller gåt man ut i lingonskogen med spade?
Calle på Ön som fått lite snö på våren
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2004, 12:13
Det finns lingonplantor att köpa som är förädlade för att sätta extra mycket bär jag har för mig att 2 av dem heter Sanna och Linnea har för mig att de finns med på Elitplantstationens hemsida bland de växter som de förökar.
Ingrid på Västkusten
26-03-2004, 13:35
Och så finns det variegerade lingon med!!!!
Hälsar Ingrid
CallEva på Öland
26-03-2004, 15:52
Hej där Ingrid! Förlåt min okunskap...variegerade lingon Calle på Ön där snön nu farit sin kos, hoppas för denna säsong
Eva i Skåne
26-03-2004, 19:55
CITAT (KURT @ 26-03-2004, 11:23) Det brukar ta ett par timmar att dra ihop 30 liter, varannat år. Odlar man så är det ju för estetikens skull, lingonris kan ju vara vackert. 3o liter på ett par timmar!!! Var f..n bor du? Jag avundas dig tillgången till lingon. Här kan vi få ihopa en spann full om vi har tur, men då är vi flera som plockar.
Eva i Skåne
26-03-2004, 19:58
På tal om lingonplantor så har jag funderat på att köpa ett par blåbärsbuskar. Blåbärsris har vi ganska gott om, men bären får man leta efter och plocka ett här och ett där. En blåbärspaj per säsong räcker det ungefär till. Jag tror jag har rätt jord för blåbärsbuskar eftersom det finns gott om vilt ris. Det gäller bara att låta dem få tillräckligt med sol också.
Ingrid på Västkusten
27-03-2004, 16:40
CITAT (CallEva på Öland @ 26-03-2004, 15:52) Förlåt min okunskap...variegerade lingon  Hallon Calle, Det är lingon med vitbrokigt bladverk :-) Hälsar ingrid
CallEva på Öland
28-03-2004, 13:06
Hej där Ingrid! Tack för ditt svar kul med ny kunskap...
Calle från Ön hukande sig för alla tranor som "väller" in
CITAT (gammelnalle @ 26-03-2004, 11:46)  Ha, ha....ja lingon i burk är ju i något mer ordnad form än den odlade varianten, men jag vet inte om det blir så snyggt att kanta köksträdgården med burkar /Carina
Tack alla för era svar!
....brokbladiga lingon visste jag inte att det fanns! Kan ju bli jättesnyggt!
/Carina
gammelnalle
29-03-2004, 10:42
CITAT (Carina @ 29-03-2004, 10:55) CITAT (gammelnalle @ 26-03-2004, 11:46) affärn har färdiga lingon på burk!!!! det är vad jag kallar under ordnade former och lättskött....  :D :D jag visste faktiskt inte ens att man odlade lingon!!!! :o -_- -_-  Ha, ha....ja lingon i burk är ju i något mer ordnad form än den odlade varianten, men jag vet inte om det blir så snyggt att kanta köksträdgården med burkar /Carina kan nog vara snyggare än många fula blommor.... och perfekt som kantstenar?? kräver inte så mycket underhåll heller..
Eva i Skåne
29-03-2004, 12:24
Och, vilka blommor är fula???
gammelnalle
29-03-2004, 12:39
Jag försöker bygga upp ett litet skogsparti med lingon och blåbär av de vilda slaget. Inte helt lätt, de vill gärna torka när man flyttat dem trots att de är i hyfsad skugga av gran och ek.
Jag har tänkt att prova att göra ett underlag av mina gamla torvblock och att klämma in plantorna mellan stenar för att få dem att trivas.
Har någon försökt bygga upp skogsmark med vilt lingonris som kan ge tips?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|