Näcken
Hej
Våren börjar bli riktigt behaglig här i sandjorden en halvmil från kusten i skåne och som rätt nybliven husägare börjar det klia i fingrarna att sätta spaden i jorden. Tyvärr är ju erfarenheten begränsad efter den korta trädgårdsägartiden så jag tänkte passa på att fråga er.

När skall frukträdd planteras, är det bara på hösten? Tänkte sätta ett par fruktträd, troligen äpplen. VIll inte ha för stora träd finns det andra sorter som inte blir så stora?

När skall prynadsbuskar planteras? Trägården är lite kal och behöver kompletteras med något spännand.

Tack för alla tips man får genom att läsa hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Fruktträd kan planteras på våren och hösten dock brukar man udnvika plantering i Juli/Augusti för då måste man apssa så mkt med vattningen.
Detta gäller det mesta inte bara fruktträd.

När Du vull ha mindre fruktkträd fråga då om plantskolan kan ta hem träd som är ympat på annat underlag än t ex A2 som ju är den mest dominerande grundstammen i Sverige och som ger stooora stamträd. Vart bor Du?
Här på Västkusten har jag ett par tips i alla fall,

Hälsar Ingrid
Susanna
Hej!

Jag bor på Österlen och jag satte en hel del buskar i förra veckan. Planterade träd gjorde jag för två år sedan och det var i början på april. Om du har nära till Ystad så kan jag rekommendera Ystads Handelsträdgård, de har ett stort utbud på buskar och träd. Strax utanför ystad ligger också Åbergs trädgård som är jättebra på perenner, kryddor etc.

Om du ska sätta rödlök eller scharlotten så går det också bra nu. Jag har dock lagt på fiberduk för säkerhets skull!

Susanna
Näcken
Tack för svaren, då blir det väl att plantera i påskhelgen, vi hinner nog inte innan dess.

Jag bor norr om Lund, Har hört att Löddeköpinge plantskola skall vara bra, men lite dyr fast det viktigaste är väl att de har bra plantor?

Vilka andra bra planskolor finns nordväst om Lund, en liten bit är ju ok att åka.
Susanna
Jag har dessvärre ingen koll på plantskolorna utanför Ystad/Simrishamn hållet men det finns ju många skåningar på forumet. Någon vet säkert!
Eva i Skåne
CITAT (Näcken @ 26-03-2004, 16:40)
Tack för svaren, då blir det väl att plantera i påskhelgen, vi hinner nog inte innan dess.

Jag bor norr om Lund, Har hört att Löddeköpinge plantskola skall vara bra, men lite dyr fast det viktigaste är väl att de har bra plantor?

Vilka andra bra planskolor finns nordväst om Lund, en liten bit är ju ok att åka.

Flyinge plantskola har jag hört mycket gott om, men har ingen egen erfarenhet. Har bara tänkt att jag ska köra dit.
Men det blir kanske nordost om Lund wink.gif
andreas i uppsala
flyinge är en riktigt fin handelsträdgård. Jag var där i höstas och då köpte en trachycarpuspalm.
littlegem

Bor du i Lundatrakten vill jag rekommendera Tirups örtagård utanför Staffanstorp. De har i och för sig annan inriktning än träd, mest kryddväxter och är inte billiga men där finns de roliga sakerna och ett riktigt trevligt kafé dessutom.
Unn

Hej du - då bor ju jag nästan granne med dig! smile.gif
Mina "basfavoriter" är Löddeköpinge, Cedergrens på Råå och Flyinge, varav de två förstnämnda kanske är något dyrare - men som du säger, det uppvägs av kvaliteten samt ett roligt sortiment. (Akta dig på Cedergrens bara, det kan sluta med en hysterisk passion för rosor ;-)...och om det skulle råka ske, kan jag ju nämna Flora Linnea i förbifarten...)
Petab utanför Landskrona är jääättestort och oftast billigare priser, men de träd jag köpt där ser lite *sådär* ut i jämförelse... å rent personligt tycker jag att de mindre ställena känns mycket charmigare på något vis.

Trevlig påskshopping önskar Unn smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon