Full version: Toppning
Lavendela
Hej på er!

Med vissa växter knipsa rman ju av yttersta skottet för att det ska grena sig fint, typ fuchsia, men gäller det allmänt? Kan man göra så på alla växter? Det skulle jag så jättegärna vilja veta!

Vårhälsningar!
Ullet
Nej inte allmänt. Vissa blommor passar inte det deras växtsätt, ex gullranka, clivia mfl utan man får kolla upp varje enskild blomma. Om man ser att de skjuter lite i bladvecken kan det vara en ganska tydlig bild på att det skulle bli knubbigare om man toppade. Men hurman annars "ser det" vet jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Lökväxter brukar ofta inte gå så bra att toppa.
Viola
Hur är det med Ricin? Kan man toppa den?
Jag har en som växer såå på höjden - jag sådde för tidigt - och den grodde snabbt. unsure.gif

Viola
Kerstin
Inte ett svar utan en följdfråga!

När det gäller fuchsior, rosor, äppelträd m.m. tycker jag att det går att förstå hur växten kommer att slå efter beskärning, men lagern blir jag inte klok på. När vissa skott blivit för långa har jag klippt av dem för att de ska grena sig, men oftast blir det bara ett nytt skott och inte ens i den riktning jag tänkt mig. Min lager ser mer ut som en akacia med bred krona än det där täta klotet jag tänkt mig! Hur gör man?

undrar Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon