Full version: årets perenn
stephan sndlng
Hur många odlar årets perenn?
Den blå bollen gillas av humlor och bin. jag letar några bilder från gamla tider där jag fotade dessa bollar varenda dag på grund av antalet insekter som satt på blommorna.
Gissar på att det tar 2 timmar innan namnet på årets perenn dyker upp?
Krolliljan
Jag köpte tre blå bolltistlar hos Lantmännen tidigt i sommar.
De blev jättefina och just det massor av humlor och bin
gunsta
Jag har haft blå bolltistel i många år - fjärilar, bin och spindlar 'älskar' växten. Den självsår sig lätt och det är ofta småplantor runt moderplantan. Det är inte precis min favoritväxt, men eftersom jag är förtjust i fjärilar så får den stå kvar.
hattstugan

Har den också men på en ganska undanskymd plats i ett område som får sköta sig självt till största del!

Har tänkt att den ska få flytta till den rabatten jag håller på att göra! Men det blir inte i höst!
HelénE
Jag har 2 stora ruggar. När vi flyttade hit så första året kom maken en dag stolt och berättade att han hjälpt mig rensa ogräs crazy.gif ...han hade knipsat av varenda bolltistel....som tur är så återhämtade de sig för humlor o fjärilar verkligen älskar dem.

Helén
smuleborg
Också vi har haft den blå ett antal år. Humle- och fjärilsgodis. Rysk Martorn drar mer. Och stäppsalvia 'Caradonna' (som jag ser det är den betydligt mer värd att odla; skönhetsvärdet, den håller sig i princip på sin plats)). Det finns så mycket mer humle- fjärilsgodis; över tid i trädgården, från tidig vår till frosten sätter till.

Den blå och den ryska, knipsa av fröställningarna om du inte vill ha en invasion. Plantera den inte i "känsliga" rabatter.
FruTrädgårdstomte
Nope, 1 timma och 6 minuter tog det. tongue.gif

Försökte så dom i vintras... men det ville inte alls. Men jag och fröer... nåja. Jag ville prompt ha, inte för att de är årets perenn direkt men för att jag tänkte de skulle passa himla bra till mina nya 'Queen Elizabeth', så jag beställde ett gäng plantor, men det hade hunnit bli juni redan då.
Summa summarium, alla har förvisso tagit sig men inte en tillstymmelse till blå boll har jag fått.
crying.gif

Hoppas nu på nästa år.
Peztis
Jag har inte den blå men den vanliga silverfärgade bolltisteln och jisses så det sprider sig! Det är nog bara att prida ut fröerna så tar dig sig, inte tramsa med förkultivering och annat här inte! biggrin.gif
Det är ett stort bestånd som står utmed åkern nu - där får bonden tillbaka för alla de andra tistlarna han sprider! ninja.gif

Annars är humlorna, fjärilarna och div annat kryp galna i en av mina absoluta favoriter: kärleksörten! wub.gif
stephan sndlng

ck5dp280374yn5ncsglwuaf4enbau39.jpg

Tistlar inte bara taggiga?
Peztis
Vackra bilder på bolltistel och martorn!
gunsta
CITAT (smuleborg @ 18-09-2012, 20:24) *
" Plantera den inte i "känsliga" rabatter."

Det är min inställning också - den är ganska 'burdus' smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon