|
Svenska elektronikkedjor klarar tydligen inte konkurrensen mot utländska dito. Vågar man köpa något hos Siba i fortsättningen. Dom konkar väl snart också. Det tråkiga är väl att priserna höjs när konkurrenterna blir allt färre på marknaden. Eller så får man handla online.
Huggorm
18-09-2012, 17:17
Mediamarkt kör sitt race. De har en enorm, internationell kedja bakom sig och kan dumpa priserna på svenska marknaden till alla konkurrenter kursat. Sedan, när de är ensamma herrar på täppan, så kommer nog priserna att stiga till de tjänat tillbaka de pengar de förlorat under etableringen...
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-09-2012, 17:35
Jag tycker inte att Mediamarkt är så billig. Kollar ibland där och på Elgiganten. Tyvärr är ju elgiganten känd för sin dåliga kundservice. Hur Mediamarkt är med det vet jag inte
Ja, Siba kan ju inte lita till trogna kunder, som mig, i all oändlighet. Här i Stan ligger dom ju helt fel dessutom. Elgiganten ligger däremot mitt i folkvimlet på Torp och får säkert en hel del strökunder. Halva jobbet är ju gjort när kunder väl kommer in i butiken.
Här är det NetonNet som gäller i första hand och Elgiganten i andra hand. Expert har/hade inte en chans mot dom stora kedjorna som kan pressa priserna. Mediamart är inte någon affär jag går till.
*Stintan*
18-09-2012, 17:51
Dom trodde väl dom skulle klara sig när dom tog över ONOFF.
ninnisky
18-09-2012, 18:05
Siba äger NetonNet så risken att de faller är inte överhängande stor. Dåligt resultat har de däremot sedan några år tillbaka. Handlar oftast på Elgiganten och har varit nöjd hittills. Oftast brukar jag göra en noggrann koll på nätet av det jag ska köpa så service är inte så viktig för mig.
Kvittar vad kedjornas heter. Finns där en onlinebutik som säljer samma vara billigare så köper man där. Kedjorna idag är så opersonliga ändå.
Huggorm
18-09-2012, 18:35
CITAT (ninnisky @ 18-09-2012, 19:05)  Siba äger NetonNet så risken att de faller är inte överhängande stor. Dåligt resultat har de däremot sedan några år tillbaka. Handlar oftast på Elgiganten och har varit nöjd hittills. Oftast brukar jag göra en noggrann koll på nätet av det jag ska köpa så service är inte så viktig för mig. Siba ligger också rätt illa till, och de köpte ju NetonNet efter att det företaget också kursat... CITAT (Rosrup @ 18-09-2012, 19:10)  Kvittar vad kedjornas heter. Finns där en onlinebutik som säljer samma vara billigare så köper man där. Kedjorna idag är så opersonliga ändå. Det jobbiga blir om grejerna går sönder och du behöver använda garantin...
ninnisky
18-09-2012, 18:53
CITAT (Huggorm @ 18-09-2012, 17:35)  Siba ligger också rätt illa till, och de köpte ju NetonNet efter att det företaget också kursat... Det jobbiga blir om grejerna går sönder och du behöver använda garantin... Yes, jag vet - litar fortsatt på att mina grejer sällan går sönder
18-09-2012, 19:08
Jag går helst till en affär och handlar dit jag också kan gå när något går sönder.
Elgiganten är ju inte precis kundvänliga. Var där förra året och skulle köpa en mobil. Men eftersom jag ju inte rusar in i en affär och handlar så gick jag dit 2 gånger. När jag kom andra gången dit och tittade en gång till på telefonen jag tänkte köpa i julklapp till gubben så sa expediten, du hade telefonen ju redan igår i handen......... Hon tyckte det skulle ha räckt. Otrevlig var hon.
Då sa jag bara att tack och lov finns andra affärer och gick över till Mediamarkt och handlade där.
Elisabeth
Ugglemormor
18-09-2012, 19:11
När de stora kedjorna kom in så visste man (innom fackfolket) att de som inte hade så bra ställt med privatekonomin skulle gå under först. Det är inte så illa med Siba, de har en bra privatekonomi. Detta med Expert har vi vetat redan ett tag, det pratas ju insides.........
CITAT (Ugglemormor @ 18-09-2012, 20:11)  När de stora kedjorna kom in så visste man (innom fackfolket) att de som inte hade så bra ställt med privatekonomin skulle gå under först. Det är inte så illa med Siba, de har en bra privatekonomi. Detta med Expert har vi vetat redan ett tag, det pratas ju insides......... Är det inte aktiebolag vi talar om? Ja, Expert har varit på tapeten länge, ingen nyhet egentligen.
Bengalow
18-09-2012, 20:40
Har Siba så bra "privatekonomi", som du säger, "Ugglemormor"? Det är nog det nästa på fallrepet, tror jag...läs deras rapporter.
Huggorm
18-09-2012, 20:49
CITAT (Bengalow @ 18-09-2012, 21:40)  Har Siba så bra "privatekonomi", som du säger, "Ugglemormor"? Det är nog det nästa på fallrepet, tror jag...läs deras rapporter. Men det är ju ett familjeföretag, så de måste väll ha en privatekonomi
Siba har sina fingrar lite här och där, så dom lär inte kursa i första taget... http://sv.wikipedia.org/wiki/Fabian_Bengtsson
Resurs bank går väl bra har jag för mig. Men den var ju Onoff delägare i . Tror det finns en punkt när man inser att loppet är kört, där kanske andra verksamheter börjar bli lidande. Finns väl en djungel av regler o lagar på hur man får o inte får förfara konkursen kanske närmar sig.
mamamaggan
19-09-2012, 09:22
CITAT (gnon49 @ 18-09-2012, 18:12)  Svenska elektronikkedjor klarar tydligen inte konkurrensen mot utländska dito. Vågar man köpa något hos Siba i fortsättningen. Dom konkar väl snart också. Det tråkiga är väl att priserna höjs när konkurrenterna blir allt färre på marknaden. Eller så får man handla online. Ja det är väl det som är risken , en del konkar och de andra blir ensamna och höjer priserna rejält men behåller den dåliga servicen. Vi handlar TV m fl liknande varor hos våran privata TV-handlare här i stan. Får en otrolig service, när min TV gick sönder lämnade jag in den dit , fick en sprillans TV som låne-TV under tiden man kollade min . Är glad att jag inte behöver gå till de " stora " kedjorna utan jag försöker så långt det går anlita företagen på orten och får en service som inte går att uppbringa hös någon av kedjorna. Priserna skiljer inte så mycket heller. Skulle köpa ny diskbänk till sommarstugan. Kollade på nätet , i reklamblad mm. En kedja erbjöd 25% rabatt på diskbänkar. Ringde dit och frågade vad den modellen jag ville ha skulle kosta med rabatten avdragen. Den kostade några hundralappar mindre än vad vår lokala butik ville ha .Den lokala levererar den till stugan och ser till att vi har allt som behövs . Kostar inget extra att få den levererad. Så bra service behövar inte alls kosta mer.
Ugglemormor
19-09-2012, 09:39
Jo. det är så att siba har inte laggt alla äggen i en och samma pott. Chefen, han som har funnits där under "urminnes tider" och min man är vänner sedan över 30 år tillbaka. Så nog var han framåtseende under hela tiden, men hur det går med hela denna mediabranch så nu väntar vi bara besked om nästa konka. Det är 2 st på fallrepet, den ena mest, men så är tidens gång, detta system kan inte överleva i längden när jättarna kommer och tar det mesta. Kommer ni ihåg alla dessa mindre skiv- cd affärer? De klarade sig inte i längden och många av dessa lokaler sålde min man till olika apotekskedjor ex. ex. Även större grossister (nu bara den han fanns med) började satsa i fastigheter och annat innan de lade igen och tog extra tid när de inte var ens nära pension..... Den nya dator-tiden knäckte dem ekonomiskt och det var ju väntad att det skulle gå så........
Ja egentligen borde man gynna den lokala handlaren, oavsett bransch. Men köpcentret suger o priserna är lägre. Sedan blir vi förvånade om den lokale handlaren slår igen.
Ugglemormor
19-09-2012, 10:32
gnon49,
Jag håller med dig, men då enbart de som funnits länge och sitter tryggt och är mån om kunderna...... :tummenupp Ofta hade de specialservice och tog sitt ansvar och det fanns många som hade trogna kunder vilka beställde spec. musik och det ordnades åt kunden. Allt detta saknar man nu, de stora bryr sig inte så och personalen kan ha mycket små kunskaper om vad de säljer.. det blir svårt för den som är osäkre att välja. De som har bättre kunskaper är i högre situation än den vanlige säljaren.......
Under åren har det poppat upp olika firmor i den branchen med dålig ekonomi, det var surt att rätta till deras fel, om man nu fick tag i dem......
CITAT (Huggorm @ 18-09-2012, 18:17)  Mediamarkt kör sitt race. De har en enorm, internationell kedja bakom sig och kan dumpa priserna på svenska marknaden till alla konkurrenter kursat. Sedan, när de är ensamma herrar på täppan, så kommer nog priserna att stiga till de tjänat tillbaka de pengar de förlorat under etableringen... Såg ni Mediamarkts helsidesannons i dagens morgontidningar? Snabbt och smart jobbat! Gita CITAT (pejori @ 18-09-2012, 18:48)  Här är det NetonNet som gäller i första hand och Elgiganten i andra hand. Expert har/hade inte en chans mot dom stora kedjorna som kan pressa priserna. Mediamart är inte någon affär jag går till. Varför inte Mediamarkt? Bästa priserna och bredaste utbudet, ju! Gita
CITAT (pejori @ 18-09-2012, 18:48)  Här är det NetonNet som gäller i första hand och Elgiganten i andra hand. Expert har/hade inte en chans mot dom stora kedjorna som kan pressa priserna. Mediamart är inte någon affär jag går till. Expert hade ju så att om man hittade ett billigare pris hos en konkurrent så fick man det priset även hos Expert.
20-09-2012, 09:33
Vår kyl/fryskombination gick sönder för drygt ett år sedan. Och så klart när det var varmt......
Jag började ringa runt var vi kunde få denna storleken vi behövde. Åkte till Mediamarkt, tänkte att köpa en Miele men den fanns inte i lagret. Att ta reda på om den fanns i den andra affären, ja det gick inte för sig.
Så gick vi till elgiganten och dom hade en i passande storlek i lagret så vi handlade där.
Hos Netonnet handlar vi aldrig. Var där när jag ville ha en ny kamera. Men kan jag inte känner hur den ligger i handen utan bara kan titta på en kartong då handlar inte jag.
Elisabeth
CITAT (Gita @ 20-09-2012, 08:27)  Såg ni Mediamarkts helsidesannons i dagens morgontidningar? Snabbt och smart jobbat! Gita
Varför inte Mediamarkt? Bästa priserna och bredaste utbudet, ju! Gita Tycker nog när jag kollar priser, att NetonNet och Elgiganten är billigare än Mediamarkt . Tillsammans täcker dom upp det jag söker när det gäller utbud. CITAT (Alba @ 20-09-2012, 09:57)  Expert hade ju så att om man hittade ett billigare pris hos en konkurrent så fick man det priset även hos Expert. Är inte mycket för, att åka runt. Hittar jag varan billigt i en butik, köper jag den där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|