|
Jag läste i någon tidning i våras om att det arrangerades blombytardagar i Malmö tror det skulle vara varannan onsdag eller så. Är det någon som vet några detaljer kring detta?
Tacksam för svar
Klas
Flemming
19-09-2012, 19:33
CITAT (Klaban @ 19-09-2012, 07:58)  Jag läste i någon tidning i våras om att det arrangerades blombytardagar i Malmö tror det skulle vara varannan onsdag eller så. Är det någon som vet några detaljer kring detta?
Tacksam för svar
Klas Hej Klas Skall fråga min "blomtokiga" granne i morgon. Personligen har jag inte hört eller läst om det,kan du komma på vilken tidning, dagspress eller facktidning ? Flemming
Ganska säker på att det var i gratistidningen City
/klas
Flemming
20-09-2012, 22:45
Har frågat min granne men hon hade inte hört något om växtloppisar i Malmö. Googlade lite och såg Slottsträdgården i Kungsparken/Slottsparken hade någon form av växtbyte mellan privatpersoner den 5 Maj. Skånska Trädgårdsföreningen har två stycken i Alnarp,tydligen endast för medlemmarna... 20/10-2012 är det dags igen. http://www.skanskatradgardsforeningen.se/k...der/katext.htmlDet är kanske dags att starta en loppis,gör en tråd här på odla.nu och se hur intressant det verkar vara bland forumsdeltagarna. Bakluckeloppisar finns men ingen riktigt renodlad växtloppis. Frågan har varit uppe tidigare men inga svar... http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116000Hittade en tråd från 2009 och Skåningar verkar inte så hugade... "Är det verkligen inga fler Skåningar som har lust/kan komma!...eventuellt ge Biggan en skjuts" http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=84314
Tack för din efterforskning. Kanske något att tänka på till våren...?
Flemming
24-09-2012, 20:34
Passerade en skylt i Hyltarp (Svedala) nu till kvällen,stora vita bokstäver på röd bakgrund förkunnade VÄXTLOPPIS. Villaägaren har/hade tydligen ett överskott men jag stannade inte,regn i massor. Om det endast är husägaren eller det är fler som har slagit sig ihop är okänt men är det bra väder någon dag i vecka då kan jag stanna till och kika...
Absolut en bra tanke men om jag inte missminner mig,så var det några som var nervösa för att få hem ohyra till sin trädgård...
Önskar dig lycka till men evt.loppis.
Eva i Skåne
25-09-2012, 15:40
På lördag är det iaf växtloppis i Svedala mellan 10-14 på Stortorget framför kommunhuset. Det har stått i lokaltidningen.
FruTrädgårdstomte
25-09-2012, 16:50
Finnes: 2 st pseudoskånska, bilburna trädgårdstomtar som gärna samåker till olika trädgårdsevenemang (i mån av tid). Jag har letat över Skåne efter växtloppisar. Jag har bara hittat de som hålls i Alnarp av Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Men där är jag inte medlem. Jag kände inte till att Skånska Trädgårdsföreningen också har växtloppis på Alnarp. Det verkar inte vara samma eftersom datumen är olika. Någon som vet? Skånska Trädgårdsföreningen är ju en underavdelning i Riksförbudet Svensk Trädgård, och där har jag medlemskap, men i Gränsbygdens avdelning. Frågan är om man är välkommen på den skånska loppisen iaf då? Är nån här medlem och kanske vet?
Eva i Skåne
25-09-2012, 17:58
Det finns alltid två växtloppisar av olika arrangörer i Alnarp, både vår och höst. De brukar vara med en eller två veckors mellanrum. Handla får alla göra, men om man kan få hyra plats och sälja utan att vara medlem vet jag tyvärr inte.
FruTrädgårdstomte
25-09-2012, 19:15
CITAT (Eva i Skåne @ 25-09-2012, 18:58)  Det finns alltid två växtloppisar av olika arrangörer i Alnarp, både vår och höst. De brukar vara med en eller två veckors mellanrum. Handla får alla göra, men om man kan få hyra plats och sälja utan att vara medlem vet jag tyvärr inte. Låter jättebra! Då markerar jag den 20e okt i almanackan  Förlåt mig, Klaban, för mitt lilla trådkaperi och hoppas att du har nytta av infon också!
Flemming
26-09-2012, 21:19
Verkar som om det helt plötsligt har blivit populärt med växtloppis,mellan Norra Grönby och E65 (motorvägen) fanns/finns en skylt som förkunnar Växtloppis. Förmodligen är det ägaren av trädgården som vill bli av med några plantor och inget organiserat loppis dit alla tar med sig växter... Fru Trädgårdstomte: Kasta iväg ett mail till Skånska Trädgårdsföreningen bl@skanskatradgardsforeningen.se < bl@skanskatradgardsforeningen.se> eller gå in på Facebook och fråga om du/ni är välkomna http://www.facebook.com/skanskatradgardsforeningen/timeline
FruTrädgårdstomte
27-09-2012, 06:40
Bra idé, tack Flemming. Det ska jag göra
Flemming
29-09-2012, 19:18
CITAT (Eva i Skåne @ 25-09-2012, 16:40)  På lördag är det iaf växtloppis i Svedala mellan 10-14 på Stortorget framför kommunhuset. Det har stått i lokaltidningen. Min blomtokiga granne var och tittade men endast tre frusna säljare (kvinnor) fanns på platsen... Grannen fick ändå en liten ros med sig hem,så helt misslyckat var det inte och vädret var blandat,regnskurar med lite avbrott för solsken. Fru Trädgårdstomte: Hur gick det med mailet till Trädgårdsföreningen ?
FruTrädgårdstomte
29-09-2012, 21:20
CITAT (Flemming @ 29-09-2012, 20:18)  Fru Trädgårdstomte: Hur gick det med mailet till Trädgårdsföreningen ? Ehm... det har jag glömt bort lite...  Det har varit lite mycket.... bra att du påminner mig dock. Tack
Flemming
29-09-2012, 21:34
CITAT (FruTrädgårdstomte @ 29-09-2012, 22:20)  Ehm... det har jag glömt bort lite...  Det har varit lite mycket.... bra att du påminner mig dock. Tack  Låter bestämt som du har skjutit upp det,kanske lite osäker på hur brevet skall formuleras ? Det räcker med några få rader och jag tror inte dom är speciellt fina i kanten,så kör med vanligt språk...
FruTrädgårdstomte
30-09-2012, 07:01
CITAT (Flemming @ 29-09-2012, 22:34)  Låter bestämt som du har skjutit upp det,kanske lite osäker på hur brevet skall formuleras ?  Mycket bättre ursäkt så jo, så var det Nu har jag iaf slängt iväg ett mejl så får vi se vad de svarar...
Eva i Skåne
30-09-2012, 09:28
CITAT (Flemming @ 29-09-2012, 20:18)  Min blomtokiga granne var och tittade men endast tre frusna säljare (kvinnor) fanns på platsen... Grannen fick ändå en liten ros med sig hem,så helt misslyckat var det inte och vädret var blandat,regnskurar med lite avbrott för solsken. Lika bra att jag inte tog mig dit och sumpade en helg i stugan. Jag sparar mina växter till våren. Av erfarenhet vet jag att folk är mycket mer sugna på att handla även perenner på våren, trots att det oftast är bättre att plantera dom nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|