*Stintan*
Nä var han inte gay whist.gif
silos
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 08:36) *
Nä var han inte gay whist.gif

Du borde skämmas Stintan!!!
*Stintan*
Varför det? Är det något fel om han nu hade varit det?
Gossen Ruda
Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillbaka, om han ens funnits.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 19-09-2012, 09:15) *
Vem bryr sig? Killen är ju död sen lång tid tillbaka, om han ens funnits.

Jesus lever!!!
FruTrädgårdstomte
Förutsatt att det där pappret är äkta, så är det ju trots allt bara fragment som kan betyda nästan vad som helst.

"Jesus sa till dem, 'Min fru'".... gån hem och förbind Eder tå, eljest skola Ni förblöda!

"Jesus sa till dem, 'Min fru'"... Maria, vill att jag ska hjälpa Junior med läxorna.

dunno.gif

Det finns dock andra dokumet och källor som pekar på att Jesus mycket väl kan ha varit gift, och i en del antyds att det kan ha varit med Maria Magdalena. T.ex:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maria_Magdalenas_evangelium

I den judiska traditionen anses äktenskap och barnafödsel som människans heliga uppgifter, tanken om celibat till guds ära uppfanns inom den kristna kyrkan mycket senare. Därför är det inte alls osannolikt att Jesus var gift.

Oavsett Jesus var gay eller inte så kan man med säkerhet anta att han iaf inte var gift med en man, äktenskap och böjelse var två helt olika saker.

Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek.
silos
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 09:11) *
Varför det? Är det något fel om han nu hade varit det?

Tyvärr så vill jag inte gå i diskussion om detta,men läs Bibeln själv så har du svaret!
*Stintan*
CITAT (silos @ 19-09-2012, 09:36) *
Tyvärr så vill jag inte gå i diskussion om detta,men läs Bibeln själv så har du svaret!

Men varför ska jag skämmas?

Jag kopierar Fru Trädgårdstomte: "Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek."
Ugglemormor
Jag har läst rätt så mycket om livet på den tiden då Jesus skulle ha levt på jorden, men det finns så många olika åsikter/berättelser om det så man får inte fram en riktig bild hur det egentligen var med det.
Det som jag kan ta till mig -- att Maria Magdalena fanns mycket kring Jesus och hans lärljungar
Det talas även om att det fanns många som predikade som Jesus och under samma namn. En del skrifter nämner även 3 st barn till dem, men deras äktenskap var inte som våran. Det talas om att prästerna som gifte sig, hade det ihop med sina fruar med några års mellanrum, annars levde de skillda åt. Jag vet inte, men låter konstigt, men vad vet vi egentligen?

Kontentan av detta blir att vi kommer nog inte veta mer om det och så låter jag det vara........det jag har i mitt hjärta, säger mig min sanning rose.gif......
Men det man läser, får man nog inte veta så mycket av det, beroende när det var skrivet......
Myosotis
Nu förstår jag dig inte alls silos. Har du sådana fördomar? Det tror jag inte Jesus skulle uppskatta.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Om han nu var gift eller ej, spelar ingen roll för mig. Men jag tror inte på detta pappret som dom plötsligen påstår sig har hittat.

Jag har min tro och det räcker för mig.
Piccante
Om man ska läsa nyheten lite kritiskt så stod det att texten tros vara från 300-talet, alltså skrevs den inte under Jesus livstid. I efterhand blir det ju alltid tolkningar av författaren. Men så är ju iofs stora delar av hela bibeln.
Ingen tidning har ägnat spec mycket utrymme åt att skriva om hur de har daterat den och om forskarna är överens om dess ålder? Sen tänker jag på "äktenskap" på den tiden, var de inte ofta/ alltid uppgjorda på förväg? Förmodligen var en vuxen man som Jesus gift även om det i sig inte betydde att de nödvändigtvis hade någon större relation.
skånepåg
Läste om det imorse i olika tidningar, tur han inte var en syndare och levde upp till sina ord wink.gif
Men finns ju miljontals med texter flera hundra år innan han var född och lång tid därefter genom allas olika syn och uppfattning om denna guds son tongue.gif
Det är ju intressant och bra att den människan kunde få med sig så många människor att tro på ett liv av godhet.
Men en simpel tid att få många följare wink.gif
Men religion är intressant och häftigt, själv vet jag inte om jag är ateist eller agnostiker, kluven =/
Ugglemormor
tyvärr är det flummigt ...... en av evangelisterna i bibeln levde ju ca. 300 år efter Jesus död, då undrar man hur tillförlitligt det kan bli, eller om han kopierade ur de tidigare skriverier.......

Det som skrevs om Jesus ev fru, så skulle hon tillhöra samma ätt som han själv, det var mycket mygel och bättre blev det inte efter konventet i Nica där kungen strök bort mycket av den ursprunglíga skrifterna för att kunna styra folket....... inte är det en kärleksbudskap ..........
Som detta, så användes ju de flesta religioner för att hålla den grå massan på plats.
Tänk bara den korruptionen som finns i vatikanen tummenupp.gif........
Vinterflickan
Jag är inte troende, snarare ateist, men jag anser att var & en själva styr över sin tro. Däremot OM nu jesus & gud finns/funnits och deras sk kärleksbudksap verkligen finns - då borde som flera här skrivit ALL kärlek vara vacker... tror inte gud/jesus skulle bedömma en människa utefter om de älskar någon av samma kön.... Om så skulle vara fallet skulle det där kärleksbudskapet bara vara bullshit och det är märkligt att vissa människor tar sig rätten att säga att andras kärlek inte är god nog - Vem är du att ha en åsikt om det? Tror man verkligen på kärleksbudskapet så borde man rannsaka sig själv med den frågan.
Ugglemormor
vinterflickan,

Man håller inte vanlig folk i styr enbart med kärleksbudet, det behövdes att prästerna osadec svavel över sin ikke läskunnige församlingen....... det var då det.....

Kärleksbudskapet gäller ju kärleken till ens nästa, oberoende personens åsikter eller annat trams.

Även att jag inte själv är direkt bibeltrogen, tror jag i mitt hjärta att var och en har en gnista av kärlek och viss tro, hur den än ser ut. Den ger mig min egen trygghet.
I mitt hjärta bär jag den gnistan till en evighet så gott jag kan under min tid på jorden. Jag ber ingen att tro mig, påhyvlar inte det på andra, men försöker visa det i min vardag, utan att ens tänka på det kompiskram.gif......
Vinterflickan
CITAT (Ugglemormor @ 19-09-2012, 12:36) *
vinterflickan,

Man håller inte vanlig folk i styr enbart med kärleksbudet, det behövdes att prästerna osadec svavel över sin ikke läskunnige församlingen....... det var då det.....

Kärleksbudskapet gäller ju kärleken till ens nästa, oberoende personens åsikter eller annat trams.

Även att jag inte själv är direkt bibeltrogen, tror jag i mitt hjärta att var och en har en gnista av kärlek och viss tro, hur den än ser ut. Den ger mig min egen trygghet.
I mitt hjärta bär jag den gnistan till en evighet så gott jag kan under min tid på jorden. Jag ber ingen att tro mig, påhyvlar inte det på andra, men försöker visa det i min vardag, utan att ens tänka på det kompiskram.gif......

Men absolut, jag visar & visas massor av kärlek till alla mina nära & kära... Det känns så självklart...
Men det jag menar är att fördöma andras val av käresta känns inte särkilt kärleksfullt... och det tror jag att dom flesta människor inte heller gör...
Anma
Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för roll för historien?
Mig veterligen fördömde han heller inte homosexualitet, eller? Alltså, Jesus personligen. Rätta mig om jag har fel.

För mig har han gärna ha varit gift. Eller homosexuell.
VitaFingrar
CITAT (Anma @ 19-09-2012, 13:00) *
Om han nu var gift eller inte, vad spelar det för roll för historien?
Mig veterligen fördömde han heller inte homosexualitet, eller? Alltså, Jesus personligen. Rätta mig om jag har fel.

För mig har han gärna ha varit gift. Eller homosexuell.

Nej, har för mig att de ord som står i nya testamentet om homosexualitet står nästan uteslutande Paulus för. Dock var han ju utsänd för att sprida kristi budskap, så man vet ju inte vart Jesus själv stod i frågan. Det är ju möjligt att det är Jesu ord han sprider, men också möligt att det är hans personliga religiösa åsikt. Står nämligen fördömnde ord om homosexualitet i gamla testamentet också. Vem vet.

Har inte lusläst bibeln, så om någon har en annan uppfattning om vart Jesus själv stod angående homosexualiteten så del gärna med er. smile.gif
pejori
Bryr mig inte heller om han var gift eller homo. tummenupp.gif
Hans liv, hans val. dunno.gif
malarmaster
detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf
silos
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2012, 09:56) *
Men varför ska jag skämmas?

Jag kopierar Fru Trädgårdstomte: "Dock borde man, givet Jesus kärleksbudskap, kunna förmoda att han tyckte att all kärlek är vacker kärlek."

Stintan,det var felaktigt att skriva att du borde skämmas och jag ber om ursäkt för det! Det är ju jag själv som behöver skämmas!

Men jag tänkte att inte kan Jesus vara gay!

Jesus älskar ALLA människor,men han tycker inte om allas beteende!
Aqvakul
CITAT (malarmaster @ 19-09-2012, 15:09) *
detta är heller ingen nyhet,har i många år intresserat mig för jesus och hans samtid samt den tidiga kristendomen,läste redan på 70-talet böcker om jesu liv och antagandet att han var gift.
Döda havsrullarna som upptäcktes 1974 ger en annan bild än den kyrkan ger.
Bibeln sattes samman av olika evangelier som pusslades ihop så det skulle passa bilden av en messias,
evangelier som inte passade in skrotades och förbjöds.
det är alltså en fragmentarisk och falsk bild av jesu liv som framställs i nya testamentet.
man skall alltså skilja mellan den verklige jesus och den kristna Kristusbilden som framställs i Bibeln.
verklighetens Jesus var med all säkerhet gift,troligen med Maria Magdalena,han hade barn,han hade syskon.
hans mor,Maria var havande när josef gifte sig med henne,jesus far var en grekisk legosoldat i romersk tjänst,finns belagt i romerska dokument.
T.o.m korsfästelsen ifrågasätts i ny forskning.
dock finns belagt att jesus existerat,han var en profet liksom t.ex johannes döpare,men han företrädde en judisk trosinriktning som kallades esseerna.om dessa kan man bl.a läsa om i dödahavsrullarna.
Kyrkan har använt jesus som bild för Kristus,guds son, i sin strävan efter en bild av en perfekt människa,ren,ogift och moraliskt högstående.
Kan så vara,man kan tro på bibeln om man vill eller koranen eller Tora eller någon annan av jordens cirka 200 religioner.
man kan givetvis också ifrågasätta ny forskning,gamla dokument som ifrågasätter bibeln eller andra historiska källor som framförallt katolska kyrkan i alla tider förföljt och förbjudit.
en intressant bok att läsa är från 2006,Jesusskrifterna av Michael Baigent,religionshistoriker och forskare.
där framförs många intressanta teorier och historiska sanningar. ulf

Intressant att du delar ett av mina intressen. De första Döda havsrullarna hittades faktiskt redan 1947. Årtalet är kanske mindre intressant, men jag studsade för ditt eftersom jag skrev ett större arbete om dem i religionskunskapen redan på högstadiet i mitten på 60-talet.

Ugglemormor
Stort tack för boktipset ....... läser mer än gärna om det hela, men inte det som inte har något förankrad till det man har hittat.
Har ni läst Josepfus bok? Han skrev ner sina minnen ca 70 år efter Jesus död. Han bodde vid en av portatna till
Jerusalem, om jag nu mins fel...... Fick läsa denna bok ca. 12 år sedan och texten var fr. 166-1700 talet, men rätt lätt ändå läsa den. ........
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 19-09-2012, 10:09) *
Nu förstår jag dig inte alls silos. Har du sådana fördomar? Det tror jag inte Jesus skulle uppskatta.

Jesus levde i mellanöstern, och dessutom för tvåtusen år sedan. Jag misstänker att hans värderingar skulle anses en aning förlegade idag rolleyes.gif

För övrigt undrar jag om Jesus var ett unikt namn på den tiden? Annars kan det ju ha varit vilken Jesus som helst som råkat vara gift.
malarmaster
aqua,du har helt rätt,vet inte var jag fick årtalet ifrån.de första rullarna upptäcktes 1945,kom till forskarnas kännedom 1947,sedan undersöktes området och fler rullar hittades under 50-talet i flera olika grottor.

ugglemormor,tack för lästipset.
har du läst de gnostiska evangelierna,de som inte kom med i bibeln,elaine pagels är författarinna,finns på svenska.
likaså finns en komplett översättning av Dödahavsrullarna på svenska,robert Eisenman/robert wise,titel:rösterna ur DödaHavsrullarna.

sedan som avslutning på frågan huruvida jesus var gift vill jag citera Fillippus-evangeliet :
" och följeslagerska till Frälsaren är Maria Magdalena.Kristus älskade henne mer än alla lärjungar och han hälsade henne med en kyss på hennes mun flera gånger"

på denna tid var följeslagare och hustru samma....
de gnostiska evangelierna är skrivna under första århundradet,många av dem av jesu lärjungar,alltså ögonvittnesskildringar.de ger en helt annan bild av jesus,hans lära och framförallt hans budskap än vad bibeln ger. Ulf
xlxl67
Idag krävs det mängder med bevis för att nya rön skall anses äkta om det så bara är 50 år tillbaka.
Ska EN "papyrusslapp" från "300-talet" verkligen kunna betyda något som helst av värde?
Papperslappen ser väldigt fräsch ut får man säga o väldigt oskadd också... rolleyes.gif
Inte ens brev från 1800-talet skrivna av världens mäktigaste personer brukar vara så välbevarade...

Ser ut mer som en nyhet från en ding ding värld...för att uttrycka mig diplomatiskt

Aporopå homosexualitet långt bak i tiden läs om Sapfo:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sapfo

Var nog vanligare än man kan tro. Väntar vidare på 2000 år gammal papyrusrulle med text typ: Jesus sa till dem, 'Min man'... smile.gif
Ugglemormor
Malarmaster,
Jo, en del av det du nämner har jag läst, men skrev upp de, ifall jag nu rotar bland böckerna igen.
Nu är det ett tag sedan jag läste en hel del böcker och visst känner jag igen citatet som du skrev om Jesus och Maria Magdalenas samvaro, vilket retade upp en del av apostlarna.

Har du läst om det som sägs att Jesus levde i ett avskilt kloster efter sin sk. Död? och att det var en av lärjungarna som hjälpte Maria M. över till nuvarande frankrike där hon i sin tur fortsatte att tala om det hon lärt sig under åren med Jesus? Det finns visst heliga platser som folk där känner till?

Jag grunnar som en galning att komma ihåg bokens namn, men jag har den inte själv. En del av Jesus barn nämns också, en dotter och 2 söner.

De har gjort experiment om hur kunde Jesus bära det stora korset och kommit fram att det var en omöjlighet att ensam orka bära den.
Det gick en del intressanta program just om allt detta, inte enbart om Jesus och programmen hade underlag just i dessa gamla skrifter. De var inte ute att förlöjliga detta, utan hitta mer substans och förståelse kring detta. Det är verkligen intressant att läsa om allt detta, samt att jag har läst en hel del om de 3 perioderna i Egyptens historia.
Jag läser, men dömer inget o hur skulle man kunna göra det när man förstår vad det blev av kristendommen under de knappa 500 efter hans död. Prästernas beteende kan jag ta avstånd för att de använde detta som ett maktmedel mot folket och hur illa de har gjort sina medmänniskorna under så lång tid. Det räcker ju bara att läsa vanl. historia här i Europa att begripa vad det gjorde. ........ angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon