Alba
Jag ska byta webläsare från Internet Explorer till Google Chrome för att ha samma i våra datorer.
Datorn det gäller har Windows 7.
Jag går in i kontrollpanelen och väljer lägg till eller ta bort program för att sen avinstallera.
Men........här finns inte Internet Explorer.

IE var förinstallerat på datorn vid köp. Kan det ligga under något annat då ?
Piccante
Man kan söka i datorn på Explorer så hittar man det. Men du behöver inte avinstallera IE bara för att testa Chrome. Du kan ju ha båda installerade på datorn.
Azzalea
Du ska inte avinstallera Internet Explorer, gör du det kommer du få prooblem med din dator och andra program som är installerade på datorn.
Om du vill använda en annan webbläsare så gör det, du behöver inte avinstallera något för det.

:-)
Alba
Aha det är så. Då får den vara kvar.

Tack för era svar.
gnon49
Man varnar just nu för att använda internet explorer 9. Visst kan man avinstallera den men då kommer nog bara en äldre variant upp istället. Tror den ligger under windowsdelen i avinstallera program. Myndigheter o banker godkänner väl bara vissa webbläsare har jag för mig. IE har jag inte använt på många år men Firefox måste jag ha för kunna logga in på vissa sidor.
Alba
CITAT (gnon49 @ 19-09-2012, 21:14) *
Man varnar just nu för att använda internet explorer 9. Visst kan man avinstallera den men då kommer nog bara en äldre variant upp istället. Tror den ligger under windowsdelen i avinstallera program. Myndigheter o banker godkänner väl bara vissa webbläsare har jag för mig. IE har jag inte använt på många år men Firefox måste jag ha för kunna logga in på vissa sidor.

Det var just dessa varningar som gjorde att jag kom till skott att byta webläsare i laptopen.
Jag kör sedan en tid Chrome i min stationära och är jättenöjd.

Det är så knepigt att vissa program öppnas automatisk i IE - det går inte styra.......eller ?
I dag skulle jag maila en fråga genom en hemsida och då öppnades mailen i IE. Snabbt stängde jag ner med varningarna i åtanke.
naturtomt-enissen
Är det bara för att du är orolig för IE kan du ju helt enkelt uppgradera - bara att köra Windows Update.

Men jag håller med om att Firefox och Chrome är bättre. När du kör dem kommer du att få frågan om du vill att de ska vara standardwebbläsare, svara ja på den frågan så kommer det att vara de som startas när nåt program vill ut på webben.

Microsoft-program (och Windows själv) brukar däremot vilja ha Internet Explorer och startar IE oavsett vad du ställer in.
Många andra sidor, t.ex. vissa banker och fram till förra året också vissa statliga sidor, fungerar också bara med IE, så det kan vara en god idé att låta IE finnas kvar.

Risken med IE är ganska liten, och det finns säkerhetshål även i Chrome och Firefox, så man bör ställa in dem på att uppdatera sig automatiskt. Helt säker blir man aldrig, så gör backups (t.ex. bränn CD) med filer du absolut inte vill riskera förlora.
Alba
Jag har automatiska uppdateringar i Windows.
Jag har Chrome som standardwebläsare.
Jag kör regelbunden back up.

IE får vara kvar bara för att jag inte ska få problem med något program.

*Stintan*
Alba idag repareras buggen i IE. http://techworld.idg.se/2.2524/1.466931
Alba
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2012, 18:22) *
Alba idag repareras buggen i IE. http://techworld.idg.se/2.2524/1.466931

Skönt. Tack för länken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon