Full version: Konfunderad
kage
Hej!
Jag blir lite smått konfunderad. Jag har alltid klippt mina äppelträd på senvintern, men nu hörde jag någon säga att man ska klippa dem på hösten är det verkligen så ?????
Huggorm
Hösten är egentligen bättre, men folk har haft så mycket annat att göra i lantbruket då med skörd och annat. På vårvintern har man haft mera tid, och därför har det blivit gjort då. Sedan får man lite mer skottbildning om man skär på våren, om nu det är vad man eftersträvar.
Cilla
Ingen årstid av dessa är rätt eller fel, de får bara olika effekter.

All beskärning på vårvinter/vår stimulerar tillväxt och skottbildning. Bra för beskärning av unga träd t ex. Men dåligt val av tid om man inte vill ha ökat tillväxt i trädet.

Beskärning på sensommaren till och med september gör att t ex en gallring eller en lättning av ett äppel- och päronträd består. Stimulansen att växa, förtäta, bilda nya skott, växa med längre skott mm säsongen därpå ökar inte. Bra om man vill gallra i eller lätta i ett träd. Bra också om man tvingas lägga ett större snitt, eftersom försvärsförmågan mot inträngning är starkast då. Likaså bra val av tid för beskärning om trädet har fruktträdkräfta. Men dåligt om trädet redan är glest, om det har låg tillväxt, om det är ett ungt träd, t ex.

Beskärning senhöst efter september eller tidig vårvinter som januari brukar leda till fler negativa effekter än positiva.
kage
Tack snälla för svaren ,det låter som jag ska ut och klippa inom kort. smile.gif
Natur liv
I år ska jag prova att gallra äppelträdet genom att såga ned vissa grenar och därefter skörda dem. Enkelt att plocka äpplen i armhöjd.
gunsta
CITAT (Cilla @ 19-09-2012, 20:50) *
Ingen årstid av dessa är rätt eller fel, de får bara olika effekter.

All beskärning på vårvinter/vår stimulerar tillväxt och skottbildning. Bra för beskärning av unga träd t ex. Men dåligt val av tid om man inte vill ha ökat tillväxt i trädet.

Beskärning på sensommaren till och med september gör att t ex en gallring eller en lättning av ett äppel- och päronträd består. Stimulansen att växa, förtäta, bilda nya skott, växa med längre skott mm säsongen därpå ökar inte. Bra om man vill gallra i eller lätta i ett träd. Bra också om man tvingas lägga ett större snitt, eftersom försvärsförmågan mot inträngning är starkast då. Likaså bra val av tid för beskärning om trädet har fruktträdkräfta. Men dåligt om trädet redan är glest, om det har låg tillväxt, om det är ett ungt träd, t ex.

Beskärning senhöst efter september eller tidig vårvinter som januari brukar leda till fler negativa effekter än positiva.

Bra genomgång. Jag klipper äppelträden efter 'JAS' (juli, augusti, september) -principen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon