|
bergmanshelene
19-09-2012, 18:22
Är det någon av er som har erfarenhet av Willabs övervintrings rum? Är det något att ha? Kan man montera det så att det blir något mindre, genom att inte använda alla rör i stommen? Jag inser att plastöverdraget då blir något för stort, men det kan man väl vika till. Jag går nämligen mot min första vinter i mitt orangeri och har inte så många växter att övervintra, ännu... Är det en god idé att även köpa extra bubbelplast för att få ännu bättre isolering? Hur gör jag med golvet? Det är oisolerad kalksten över grus och stenmjöl. Detta var mitt första foruminlägg  Det blir med säkerhet fler, detta verkar vara en källa av visdom. /Heléne
Azzalea
19-09-2012, 20:00
Jag köpte det förra hösten och det har fungerat utmärkt. Bubbelplasten är av hög kvalitet. Jag tror däremot inte att du kan göra det mindre utan att göra våld på delarna.
Det finns ju mindre på tex Rusta och Jula om du bara behöver några hyllor, alternativet är ju att klä in växthuset invändigt med bubbelplast (dubbel och UV beständig) och om inte botten är tillräckligt isolerad skaffa en värmekälla.
Lycka till :-)
Du borde kunna köpa frigolit som du ställer övervintringshuset på. Finns block att köpa på t ex ByggMax och liknande ställen. En frostvakt (gärna med fläkt) är en bra investering om du har el el möjlighet att dra ut det. Och völkommen med ditt första inlägg och jag kan bara hålla med - Odla är en källa med stor kunskap och oftast visdom!
Anja Danmark
19-09-2012, 20:41
Jeg er meget tilfreds med mit overvintringsrum, som jeg har i mit drivhus om vinteren. Jeg efterisolerer med 3-4 lag bobleplast uden på, så det ikke er så dyrt at holde på 4-5 grader vinteren over med en varmeblæser.
Her et billede af det, inden jeg lægger den ekstra bobleplast på:
[attachment=72530:overvint...us_lille.jpg]
bergmanshelene
20-09-2012, 15:03
Tack för alla tips. Det blir nog så att jag köper ett sådant, tillsammans med en fläkt och extra bubbelplast. (nu springer kostnaderna iväg igen..) Så får jag se om jag kan göra det lite mindre sedan. Jag vill ju ha plats över för glöggmys framför kaminen i orangeriet.
Anja Danmark
20-09-2012, 19:01
CITAT (bergmanshelene @ 20-09-2012, 16:03)  Tack för alla tips. Det blir nog så att jag köper ett sådant, tillsammans med en fläkt och extra bubbelplast. (nu springer kostnaderna iväg igen..) Så får jag se om jag kan göra det lite mindre sedan. Jag vill ju ha plats över för glöggmys framför kaminen i orangeriet.  Hvis du alligevel vil gøre det mindre, hvorfor så ikke bare købe bobleplasten og lave dit eget telt med snore, så du kan få størrelsen, som du vil have det? Før jeg købte mit, lavede jeg selv noget i den retning om vinteren
bergmanshelene
21-09-2012, 09:58
CITAT (Anja Danmark @ 20-09-2012, 20:01)  Hvis du alligevel vil gøre det mindre, hvorfor så ikke bare købe bobleplasten og lave dit eget telt med snore, så du kan få størrelsen, som du vil have det? Før jeg købte mit, lavede jeg selv noget i den retning om vinteren  Tack Anja, nu fick du mig att tänka om. Jag gör nog så att jag köper bubbelplast och bygger mig ett eget litet tält. Jag tänkte fästa det i växthusstolparna/spröjsen och ut över en så kallad "Vädringsställning" (199 kr på Jula). På så sätt kan man anpassa storleken. Jag funderar nu på hur många lager bubbelplast jag behöver. Räcker två eller gör det stor skillnad på elförbrukningen med fler lager? Hur gör ni andra, mer erfarna?
Anja Danmark
21-09-2012, 22:09
CITAT (bergmanshelene @ 21-09-2012, 10:58)  Tack Anja, nu fick du mig att tänka om. Jag gör nog så att jag köper bubbelplast och bygger mig ett eget litet tält. Jag tänkte fästa det i växthusstolparna/spröjsen och ut över en så kallad "Vädringsställning" (199 kr på Jula). På så sätt kan man anpassa storleken.
Jag funderar nu på hur många lager bubbelplast jag behöver. Räcker två eller gör det stor skillnad på elförbrukningen med fler lager?
Hur gör ni andra, mer erfarna? Jo flere lag, jo mindre elforbrug - og jo mindre miljøbelastning
CITAT (Anja Danmark @ 21-09-2012, 23:09)  Jo flere lag, jo mindre elforbrug - og jo mindre miljøbelastning  Förutom då vad bubbelplasten belastar miljön med vid tillverkning...
Anja Danmark
28-09-2012, 23:18
CITAT (Peztis @ 28-09-2012, 14:11)  Förutom då vad bubbelplasten belastar miljön med vid tillverkning...  I betragtning af, at den kan bruges i mange år, er det vist ret underordnet... Min skal i gang med den 5. vinter nu, og den ser overhovedet ikke brugt ud endnu
Niklas-73-
29-09-2012, 09:01
Jag har byggt ett i 10mm kanalplast rummet är 2x2m och 2m högt.med 75mm frigolit mot norrsidan och halva bredden mot öst och väst. I det har jag 2st 2kW värmefläktar den ena på elektrisk termostat och den andra på en annan fas och den inbyggda termostaten satt lite lägre så den bara går igång vid extrem kyla eller om den första skulle sluta fungera.samt två 120cm lysrörsramper med 2st 36W lysrör i varje.jag håller en min temp på 12-15C. detta har jag kört i 4 år och snittar ca 2000kW/h per år . /Niklas
kanske en dum fråga...men vad har ni i era övervintringsrum? köpgalen som man är så köpte jag ett till förra året från Willab och även en väldigt bra fläkt som jag använt. Övervintringsrummet står så fint i sin kartong oanvänt...
Anja Danmark
01-10-2012, 11:52
CITAT (Niklas-73- @ 29-09-2012, 10:01)  Jag har byggt ett i 10mm kanalplast rummet är 2x2m och 2m högt.med 75mm frigolit mot norrsidan och halva bredden mot öst och väst. I det har jag 2st 2kW värmefläktar den ena på elektrisk termostat och den andra på en annan fas och den inbyggda termostaten satt lite lägre så den bara går igång vid extrem kyla eller om den första skulle sluta fungera.samt två 120cm lysrörsramper med 2st 36W lysrör i varje.jag håller en min temp på 12-15C. detta har jag kört i 4 år och snittar ca 2000kW/h per år . /Niklas Ups - det var godt nok noget af et strømforbrug... Ikke særlig godt for økonomi og miljø  Jeg opbevarer citrus, nerie, fuchsia, pelargonie og sarte krydderurter derude og holder som sagt omkring 4 grader hele vinteren.
ogräset
05-11-2012, 06:40
Hejsan! Nu har jag satt upp mitt isolertält till olivträden, myrten och lite andra växter. Jag har byggt det själv, köpte bubbelplast och gjorde en stomme. Det fungerar jättebra, har haft det i flera år... det är bara ett olivträd som inte har klarat sig och det var mitt eget fel. Plasten som ligger på taket är det som jag fick kvar när jag byggde tältet, skyddar lite extra... tak och väggar är helt tätt.
Ha det bra! Birgitta [attachment=73274:Isolerin..._v_xthus.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|