Full version: Snöbollssyren
syren
Hej!

Jag har sett att det finns något som kallas för "snöbollssyren". Den liknar
en syrenbuske, men är betydligt mindre och har limegröna bolliknande
blommor. Jag har försökt få tag på det riktiga namnet och i vilken zon man
kan odla denna. Är det någon som vet hör gärna av dig.

MVH
Sari i Örebro
Fenja
Snöbollsbuske, men den blommar vit - gräddvitt, det är inte den du menar?
Mvh
Fenja
syren
Hej!

Ja, det kanske det är. Tittade på lite bilder på nätet och den är snarlik
den bild som jag har på den "snöbollssyren" som jag har i en hus och hem-tidning.

Tackar så mycket!

Sari
Ingo
Jag har ett par snöbollsbuskar (som egentligen är en kulturform av vanligt skogsolvon). Stämmer att de inte blir lika stora som syrener men direkt små är de ändå inte, blir uppåt tre meter höga. Förutom de fina vita blombollarna så har de rätt vackra höstfärger och och ett skojigt gaffelgrenat växtsätt.

Det är en rätt härdig buske så i Örebro är det nog inget problem att ha den. Det enda man ska se upp med är att den är rätt känslig för bladlusangrepp. Angripna blad knycklar ihop sig och blir riktiga lusbon. Busken dör inte av det men det ser inte så fint ut om de hinner sprida sig till alltför många blad, så man får vara vaksam och vara där och bekämpa när det börjar - med hård vattenstråle underifrån, tycker jag är enklast.
Sylvia
CITAT (syren @ 26-03-2004, 13:25)
"snöbollssyren" som jag har i en hus och hem-tidning.

Tackar så mycket!

Sari

Jag tror också att det är en snöbollsbuske, Viburnum, som du söker. Tro inte alltid på vad som står i tidningarna, alla är inte helt korrekta när det gäller växtnamn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon