Full version: maackia
Nettan8
Halloj.
Någon som vet om man kan hitta en Maackia i Helsingborgs trakten. Blev lite nyfiken på detta träd men vill se det live.
Cilla
Jag känner inte till Hlesingborgs träd, men om du inte får svar här kan du ställa samma fråga till arboristfirmor som du har i trakten.

Maackia amurensis är ett kul träd, mycket härdigt också. Flera här på forumet hahr visat sina exemplar i bild under årens lopp. Själv vill jag inte visa mitt orepresentativa exemplar, det har några år på nacken men växer som en 1,5 meters bonsai i svårt läge. Friskt och tätt är det dock, men långsamväxande om de inte får bra jordmån och utsätts för mycket vind. Överraskar varje år med sitt sena, silvervita bladutspring.

Tja, du vet hur det ser ut på bild.

(Bild lånad av Rångedala plantskola)

Huggorm
CITAT (Nettan8 @ 19-09-2012, 20:46) *
Halloj.
Någon som vet om man kan hitta en Maackia i Helsingborgs trakten. Blev lite nyfiken på detta träd men vill se det live.

Det borde finnas i botaniska trädgården i Alnarp, det är ju inte speciellt långt från Helsingborg
jegi
En av mina favoriter. Härdig som sagt, vackert växtsätt där grenarna växer ut i ganska snäva vinklar, skulpturalt. Bladutspringet i silvergrått är svårslaget. Sen får den vackra vita blommor i cigarrformation. Avslutar sedan med vackra gul-guloranga höstfärger. Vacker även bladlös.
Min har antagit lite av formen man kan se på träd på savannen, med närmast platt krona upptill. Vet inte om detta är det normala. Fler borde ha den!
Det var inte så mycket om var man kan hitta det i Helsingborg, men man kan i varje fall beställa den på Egnérs prydnadsväxter.
Cilla
Intressant jegi (liksom det övriga du skriver om träd!). Ditt Maackiaträd har också platt krona? Det har mitt med, jag tror jag planterade det för ca 7 år sedan. Växer som på blåsig savann. Mitt träd växer också där det vindpinas, har trott att det beror på det. Är inte alls apikalt, toppdominant, utan satsar mer på bredden än höjden.

När börjar de bli fertila, dvs ge blom, tro?

Helen i Piteå Zon 5
Även jag har en Maackia i min zon 5-6 utan några problem.
Mitt träd blommade redan året efter köp med ett fåtal blommor.

Cilla, den översta bilden ser ut som om det var min bild tagen av Maackian men har du lånad den av Rångedala?
jegi
Har flyttat min Maackia fyra gånger (utan större protester) och det har gillat alla lägen relativt bra från blåsigt norrläge till väldränerat sydläge (möjligen var det allra finast i norrläge). Den var säkert 3-4 år när jag planterade den och tog i varje fall tre år på sig att blomma.
Den växer helt klart brett och intressant att fler får platt krona för det har jag inte sett på bild. Läge för en bild här men har ingen aktuell.
Cilla
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-09-2012, 09:37) *
Även jag har en Maackia i min zon 5-6 utan några problem.
Mitt träd blommade redan året efter köp med ett fåtal blommor.
Cilla, den översta bilden ser ut som om det var min bild tagen av Maackian men har du lånad den av Rångedala?

Hej Helen!
Jag brukar numera skriva när jag lånar bilder från plantskolor. Den här bilden måste vara din!?! Finns på http://helenstrdgrd.blogspot.se/2011/02/ma...is-frosadd.html.

Där finns ju en hel del annat intressant att läsa också, och mycket fina bilder!
Helen i Piteå Zon 5
OK!
Tänkte att plantskolan hade 'tjuvlånat' min bild men så var det ju inte smile.gif
Nettan8
Tack för alla svar. Får ta en sväng till Alnarp en dag. Skulle ni rekommendera det till en mindre trädgård?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Nettan8 @ 21-09-2012, 17:18) *
Tack för alla svar. Får ta en sväng till Alnarp en dag. Skulle ni rekommendera det till en mindre trädgård?

jadå, absolut yes.gif
Cilla
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-09-2012, 15:43) *
OK!
Tänkte att plantskolan hade 'tjuvlånat' min bild men så var det ju inte smile.gif

Det var JAG som hade tjuvlånat!!! flirting.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon