affi11
Nu har jag äntligen blivit med lite större trädgård efter 10 år i minimal radhustäppa smile.gif

Jag längtar efter en underbar privat oas, men ännu så länge är det en platt gräsmatta utan insynsskydd. Jag har börjat så smått med två perennrabatter, för perenner är jag van med sen radhustiden. Men jag vill ha rosor också! Massor av rosor! Jag såg Eden i förra säsongen av Trädgårdstoppen och blev kär! Vågar jag mej på den som ovan rosodlare? Eller finns det någon enklare att börja med?

Tips mottages tacksamt på rosa, violetta och vita/creme rosor. Gärna tätt fyllda och bollformade.

Tack på förhand Affi11 zon 3 (tror jag...)
Kajsa
Här några förslag

Indigo, Portlandsros så den remonterar, liknar en Gallica ros, ca 1.20 hög

Mme Boll, Portlandsros, remonterar, måste ros, blir 1.20 - 1.5 m, stark doft

Eglantyne, Austinros, remonterar ca 1.5 m. god doft

Heritage, Austinros remonterar, ca 1.5 m. doftar gott

Aspirin rose, utmärkt rabattros ca 1.20, doftar lite

Leonardo da Vinci, rabattros blir ca 1.20 - 1.5 m mycket fin rabattros, blommar för fullt i min trädgård nu

Honorine de Brabant, Bourbonros, strimmig och remonterar, ca 1.20 eller mer, stark doft

Robert Leopold, mossros, underbara färger, remonterar, 1.20 eller mer, doftar gott

Titta annars runt i mina olika album, det finns en massa du kan ha
affi11
Tusen tack! Alla är helt i min smak :-)
Nu ska jag söka mer info om dessa finingar. Måste ju kolla vad de behöver för att trivas hos mej :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon