Full version: 'Sebastian Kneipp'
FruTrädgårdstomte
Hittade den i Odlas roserbjudande och drabbades av begär. Skulle önska att ni delar med er av era erfarenheter av den, förväntad storlek i zon 3? Friskhet etc? Är det nåt att ha helt enkelt?

(AoTs roslista ger inte många svar.)

Om sen nån också kan svara på var i hela friden jag ska göra av den så vore jag ytterligt tacksam! wink.gif
gnon49
Planterade en förra året. I år växte den likt en stamros och fick helt fantastiska blommor på toppen. Nya skott kommer så förhoppningsvis blir det en buske så småningom. Väldigt grön o frisk hela sommaren.
Kajsa
Enligt boken " Rosor för nordiska trädgårdar " LÅG finns den med under gruppen Tehybrider och blir ca 1.20 x 1 m och man skriver zon 3, Odla skriver zon 5 - 6 vilket jag tvivlar på. Tehybrider är den ömtåligaste gruppen av rosor.
Eva 33c
Tyckte också den såg fin ut och hittade lite info hos Flora Linnea, som också anger zon 5.
FruTrädgårdstomte
Det låter som om 'Sebban' måste få flytta hem till mig då.

biggrin.gif
Ezereht
Jag beställde en ros men jag tror det var Sebastian Kneip jag fick, från Odla. Den klarade sig bra i Umeå och fick underbara blommor. Men blev ganska stor och yvig.

Om det inte var den då blir jag ledsen för jag skulle verkligen vilja ha den här också.
Kajsa
Har ett svagt minne av att jag haft den men hittar ingen bild, sökte även på Help me find där jag brukar lägga in mina bästa bilder men hittar den inte där heller, i så fall blev det ett kort besök hos mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon