LottaJo
Är det någon som brukar värma upp sitt växthus på hösten för att kunna sitta där ute och mysa lite längre? Det börjar bli lite kallt att sitta där på kvällarna nu, men det vore fortfarande mysigt att fika med vinrankan och de få tomater, gurkor och meloner som finns kvar... Har funderat på nån typ av infravärmare tex Silverline 900 IPX4 (http://www.silverline.se/outdoor-living/te...4rmare-900-ipx4) men tänkte först höra om nån av er har ett bättre alternativ? Jag har tittat lite på värmefläktar också för att även kunna använda den till tidiga sådder på våren, men mannen är lite kinkig med det estetiska så i så fall får den vara snygg eller diskret...

Hur gör ni? Värmer ni öht med syftet att göra det behagligare för icke-växter?... flirting.gif

Växthuset är 14 m2, glas/aluminium, om det skulle spela nån roll.
kerstin z5-6
Absolut en fläkt! Värmer höst o vår men fa cirkulerar den luften i växthuset vilket är bra för plantorna
mino
alltså om man i första hand har värmaren för att värma upp när man sitter där så kanske det räcker med en fotogenvärmare, finns ju tex på Jula för 500 kr.
LottaJo
Jag funderade också på fotogenvärmare (i dagsläget rymmer jag att övervintra växter och dra upp fröplantorna inomhus), men var osäker på om man måste ha "skorsten"/öppet i taket då för att inte andas in nåt olämpligt? confused.gif
ingmet
Som nybliven växthusägare funderade jag i samma banor..
Jag har 18,9 kvm att värma upp..började med en Dieselvärmare (fr Claes Ohlsson).. när utetempen är ca 3-5 gr så orkar den inte värma upp till mer än ca 13-14 gr. Något för kallt således.
Jag kommer nog också investera i något som drivs med el (tyvärr). Följer gärna ditt val och utfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon