HannahPannah
21-09-2012, 09:32
denna stod redan här när jag kom hit för snart två år sen, men vad är det? och vad gör man med den?
bild-6.JPG
bild-3.JPG
Ser att du inte fått svar på detta.
Jag är inte säker, men det skulle kunna vara körsbärsplommon Prunus cerasifera. Växte här ett plommonträd förut, eller ett i närheten som håller på att duka under? Då kan detta vara rotskotten, som ofta är körsbärsplommon.
Men det kan också vara annat...
Något gör att det ser ut att kunna bära frukt. Om jag vore du skulle jag försöka söka lite mer med blad och detaljer i närheten, vänta på blom i vår och sedan vänta på ev ätbar frukt...
Kan vara rotskott från något gammalt plommonträd som tagits ner. Finns där i närheten några tecken på nåt avsågat träd?
Mina gamla döende plommonträd skjuter massa rotskott i min syrenhäck och de ser väldigt lika ut.
Helén
HannahPannah
26-05-2013, 11:20
Tack för svar! =) Ja de finns en gammal stubbe i närheten! Denna "buske" är ganska stor nu, närmare 2m och jag funderar på om detta är något att spara? Kommer den någonsin att bära frukt? Ska den beskäras? Va tror ni?
Huggorm
26-05-2013, 11:32
Undvik beskärning, det finns ingen anledning. Frukt kan du få om det finns ett körsbärdsplommon till i närheten, åtminstone verkar min buske inte självfertil. Jag har också en sådan som dök upp på egen hand, den blommar de flesta år men ger aldrig någon frukt.
HannahPannah
26-05-2013, 14:20
Jag har aldrig sett den blomma, men det kanske tar några år innan den sätter igång med det. Vore härligt att kunna få den bära frukt. Undrar om den kan befruktas av andra plommonträd eller om det krävs specifikt ett till körsbärsplommon i närheten..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.