Full version: Frökedja
Margith
OK, ska vi köra den i år igen?
PM:a mig namn och adress så sammanställer jag det.

För Er som inte vet vad jag pratar om, sök på "frökedja" i den här avdelningen så kommer ni att hitta fler trådar än ni har lust att läsa laugh.gif

Om ni inte känner det helt tryggt här, så är det OK att anmäla sig via Odlas grupp på Facebook också.

Irene_L
Jippie!!! Pm kommer från mig till dig Margith!
Peztis
Sådär ja! Då känns det som höst igen - startskottet för frökedjorna ekar över Sverige!

Så så klart så kommer PM:et, har precis plockat in fler fröer som ska rensas.
tulle
Som vanligt är jag med och ser fram emot allt jag inte visste att jag ville ha, sänder PM.
solbrud
Hej Margith,
äntligen! Jag har redan skickat ett pm, vill inte mossa detta för allt i världen. Allt jag bytte till mig och sådde förra gången fick väldiga konsekvenser.Nu har jag lovat sambon att inte så fullt lika mycket i år. Konstigt nog tittade han mycket misstänksamt på mig. Trodde mig absolut inte vilket han också sa.
Du är en pärla som orkar driva det i år igen, Tack MARGITH./Mvh Eva-Lotta
hattstugan

Här har också skickats PM!!

Sänder en rose.gif till dig Margith!!!
Wilmer
wub.gif
GunillaS
Roligt att frökedjorna kör igång igen!
Margith, du är en pärla, som åtar dig det här i år också.
Jag har skickat PM.
GunillaS
Klint
Hej från tvekaren!
Jag har läst igenom tråden som Petzis länkade till men fattar inte riktigt ändå!
Det jag undrar över är fröpåsarna, om man har egna ska det stå på vad det är för frö och vem som lagt dit dem?Har för mej att jag sett i era trådar andra år att ni gissar och har er eller är jag helt fel ute nu? Kanske har jag frö som jag inte alls vet hur man sår på "rätt" sätt och om jag har bara 2 sorter är det ok?
RitRat
Det finns klara o tydliga regler någonstans i början av någon frökedjetråd, men jag hittar inte just nu.

Kortfattat:
Du lägger frön i påsar, skriver växtens namn, helst både svenskt och latinskt namn. Men vet du inte, kan du bara skriva ett av dem. Positivt om det är så detaljerat som möjligt, men det är inget krav. Skriv också ÅRTAL!

Du skriver inte ditt eget namn.

Du lägger dit lika många fröpåsar som du tar. Du byter alltså ut några stycken av fröpåsarna, det är upp till var och en att bestämma hur många. Vissa tar inget och lägger inget, om det inte är något intressant i påsen just den gången.

Är det väldigt mycket frö i någon av påsarna, är det tillåtet att ta *litegran* - det räcker ju ändå till nästa deltagare. Det som ska vara kvar om man tar lite, är den mängd som köpta fröpåsar brukar ha.

Sunt förnuft gäller!!!

Sådär ja, en liten repetition. Hoppas någon hittar det fullständiga, och länkar till.
Irene_L
CITAT (Klint @ 23-09-2012, 03:13) *
Hej från tvekaren!
Jag har läst igenom tråden som Petzis länkade till men fattar inte riktigt ändå!
Det jag undrar över är fröpåsarna, om man har egna ska det stå på vad det är för frö och vem som lagt dit dem?Har för mej att jag sett i era trådar andra år att ni gissar och har er eller är jag helt fel ute nu? Kanske har jag frö som jag inte alls vet hur man sår på "rätt" sätt och om jag har bara 2 sorter är det ok?

Det du tänker på är nog "Busfröer". Det är inte detta.
Det är helt okey om du bara har 2 sorter. Om du bara har 2 sorters fröer lägger du i dom fröpåsarna och tar 2 nya sorter från frökedjan.
LottaJo
Hurra!!! Jag har längtat i flera veckor redan... smiley_small_hug.gif

Tack Margith, jag har skickat PM!! Nu ska jag börja samla fröer...
maimiti
Har skickat pm jag med smile.gif
Margith
Den här tråden tror jag kan svara på många frågor om frökedjorna:

Frökedjan

Om inte, är det helt OK att fråga i den här tråden smile.gif

De som har anmält sig har fått ett PM av mig.

Jag återkommer med nya trådar när kedjorna startar.
Peztis
Jag har inget fått... men man finns väl med per automatik nu, nästan! biggrin.gif

Sitter här vid bordet och undrar vad i hela friden det är som knäpper... g.gif
Kom precis på att det är ju frökapslar jag plockade in i går som spricker upp i en pappersstrut! biggrin.gif Sprätt-sprätt!
Margith
CITAT (Peztis @ 24-09-2012, 16:02) *
Jag har inget fått... men man finns väl med per automatik nu, nästan! biggrin.gif

Sitter här vid bordet och undrar vad i hela friden det är som knäpper... g.gif
Kom precis på att det är ju frökapslar jag plockade in i går som spricker upp i en pappersstrut! biggrin.gif Sprätt-sprätt!

Ja nästan att du är med per automatik, jag skulle bli väldigt ledsen om du avstod nåt år smiley_small_hug.gif
Men du har rätt, jag har inte svarat dig.... förlåt... men jag återkommer privat till dig... ska bara gå några vändor till i trädgården och se hur mycket fröer jag kan hitta tongue.gif
Peztis
Tänkte väl det! kram2.gif
oliv
Jag har också anmält mig i år! Hoppas jag inte är för sent ute?
sqrulan
tummenupp.gif Jag vill också vara med!!!!
Margith
CITAT (sqrulan @ 25-09-2012, 10:37) *
tummenupp.gif Jag vill också vara med!!!!

PM:a namn och adress!
Peztis
Ska vi ha något sista anmälningsdatum?
Margith
CITAT (Peztis @ 25-09-2012, 18:51) *
Ska vi ha något sista anmälningsdatum?

Ja, det har jag också funderat på ett tag.
Nu har jag bestämt mig och sista anmälningsdag blir torsdag den 27/9 2012.

De som eventuellt anmäler sig senare petar jag in i adresslistan till varv 2, om utrymme finns.

För visst blir det ju 2 varv? tongue.gif
Peztis
Jomen självklart!

Ere många som har anmält sig?
Wilmer
eller tre sweatingbullets.gif angel_not.gif
LottaJo
CITAT (Margith @ 24-09-2012, 11:55) *
De som har anmält sig har fått ett PM av mig.

Jag återkommer med nya trådar när kedjorna startar.

Margith, jag har inte fått nåt svar på mitt PM, kom det inte fram? Vill ju inte riskera att missa runda 1!... -fear-.gif
Margith
CITAT (LottaJo @ 26-09-2012, 10:55) *
Margith, jag har inte fått nåt svar på mitt PM, kom det inte fram? Vill ju inte riskera att missa runda 1!... -fear-.gif

Förlåt -cry-.gif
Jag har skrivit upp dig på adresslistan för länge sen, jag lovar!! men jag har missat att svara på ditt PM.
Stryk ska jag ha ranting.gif
Margith (som skäms)

LottaJo
CITAT (Margith @ 26-09-2012, 12:36) *
Förlåt -cry-.gif
Jag har skrivit upp dig på adresslistan för länge sen, jag lovar!! men jag har missat att svara på ditt PM.
Stryk ska jag ha ranting.gif
Margith (som skäms)

<Fniss> giggle.gif

Ingen fara, jag är bara glad att få vara med! Det är klart att det är mycket att hålla ordning på när 20-30 Odlaiter börjar förbereda sig inför hösten/vinterns stora happening!... tummenupp.gif
Peztis
det enda Margith ska ha är smiley_small_hug.gif
solbrud
Minst 2 varv, helst tre tack!
Och jag som tom fått pm från dig Margith, finns väl med på listan? Iår hann jag se erbjudandet om frökedjan -samma dag som du skrev det så nu kanske man slipper hamna sist på listan som när jag anmälde mig som siste person förra året. Det var hemskt att vänta så länge och jag fick nästan panik när kuväret var borta ett långt tag utan livstecken.
jag längtar nåt vansinnigt efter att kedjan ska starta igen.
RitRat
Hoppas alla sen respekterar regeln att man MÅSTE skriva på forumet när man har fått kuvertet.

Tusen rosor till Margith!
ingaröbo
Hallå alla frökedjeintresserade!
Jag är med för första gången och hoppas att jag gör kommer att göra rätt. När kommer kedjan igång?
Vilka regler förutom att man MÅSTE skriva i forumet när man har fått kuvertet finns? Finns det någon regel som säger att man t.ex. måste skicka vidare kuvertet inom en viss tid?
Hur långt bort i tiden är det som man kan räkna med att kuvertet dimper ner i brevlådan? Är det en vadderad påse man skickar i med tanke på att det i vissa delar delar av landet kanske blir kallt?

Undrar hur många det är som är med i frökedjan.
Margith
Solbrud: Du finns med på listan, hedersord =) Men det där med sist på listan? Kedjan är inte avslutad förrän kuvertet är tillbaka hos mig, dvs jag är alltid sist på listan -cry-.gif Jag längtar också tills kuvertet kommer tillbaka till mig laugh.gif

RitRat: pga diverse bekymmer med virus har jag accepterat att de som inte törs/vill/vågar gå in här, kan anmäla sig på Facebook. Eftersom det är som det är, kan jag inte rimligtvis kräva att de ska skriva ett inlägg här.
Men jag önskar verkligen att jag kunde stå fast vid den regeln shy.gif

Jag lägger ut adresslistan (naturligtvis bara nicken) i en ny tråd när kuverten skickas iväg. Jag är väldigt tacksam om ni svarar i tråden.
På så sätt kan vi alla hjälpas åt att hålla koll på var kuvertet är.

Jobbet med att få igång den här kedjan är faktiskt inte speciellt arbetskrävande. Däremot har det vissa år varit en himla massa jobb med att spåra kuvert och det är jag väldigt glad om jag slipper.

ingaröbo: välkommen i gänget av frötokar tongue.gif Kedjan startar så fort som anmälningstiden gått ut och jag har fått rimlig tid att skriva adresslistor och få iväg kuverten på resa 1. Det här kan ta lite tid, men jag skriver nya trådar, när kuverten ligger i brevlådan smile.gif Vad gäller tiden innan kuvertet ska skickas vidare är vi överens om 3 dygn. Har du en inbokad semesterresa, PM:a mig så flyttar jag dig i adresslistan, det brukar fungera alldeles utmärkt smile.gif
Kuvertet?, var försiktig när du öppnar det, kuvertet går att återanvända tongue.gif

Vi skickar i vadderat kuvert, inte med tanke på ev kyla, torra fröer klarar sig alldeles utmärkt oavsett temperatur, men posten stämplar kuverten i nån maskin... vi är många som fått mosade fröer -cry-.gif

Peztis
Jag brukar fixa en vadderad påse som man kan använda rätt många gånger, Jag brukar förstärka och försluta med jungfruben men av ngn anledning så verkar dessa ben springa bort för har jag fått kuvertet i nästa runda så är det tejpat.
ingaröbo
Tack för info.
Anmälningstiden gick ut igår så då är det väl på gång snart tummenupp.gif .
Jag trodde att fröer var känsliga mot kyla. Fast när jag tänker efter så förökar blommor med fröer per automatik i kylan. Ska bli kul o se hur många vi är och var på listan jag befinner mig.

Jungfruben verkar praktiskt! Av tejp blir påsarna skörare för varje gång man öppnar.
Peztis
CITAT (ingaröbo @ 28-09-2012, 16:46) *
...
Jungfruben verkar praktiskt! Av tejp blir påsarna skörare för varje gång man öppnar.

yes.gif
hattstugan

Jo det förstås med tejpen men om junfrubenen är väck och man inga nya har så blir det tejp!!

Kanske ska införskaffa några ben!!
Peztis
CITAT (hattstugan @ 28-09-2012, 21:08) *
Jo det förstås med tejpen men om junfrubenen är väck och man inga nya har så blir det tejp!!

Kanske ska införskaffa några ben!!

Det så klart... man tar ju var man har. Men vart springer jungfrurna iväg någonstans? biggrin.gif
hattstugan

Hrm vet inte det jag! Kanske träffar nån efter vägen?
catski
Åhh,roligt med frökedjorna!!!
Har vi nån aning om när grönsakskedjan börjar? (eller har jag missat att läsa)
Peztis
Japp catski, du har missat! biggrin.gif

Så här skrev frömodern: "Kedjan startar så fort som anmälningstiden gått ut och jag har fått rimlig tid att skriva adresslistor och få iväg kuverten på resa 1. Det här kan ta lite tid, men jag skriver nya trådar, när kuverten ligger i brevlådan"
Margith
Jag förstår det som att Catski är intresserad av grönsaks-frökedjan och den har hon inte missat. Den brukar börja omkring årsskiftet smile.gif

catski
CITAT (Peztis @ 29-09-2012, 12:43) *
Japp catski, du har missat! biggrin.gif

Så här skrev frömodern: "Kedjan startar så fort som anmälningstiden gått ut och jag har fått rimlig tid att skriva adresslistor och få iväg kuverten på resa 1. Det här kan ta lite tid, men jag skriver nya trådar, när kuverten ligger i brevlådan"

Ok,tackar trodde det "bara" var blomstertråden..
provar att skicka Pm till Margith och har jag turen kanske jag kan få vara med på nästa runda då jag såg att anmälningstiden gått ut..

CITAT (Margith @ 29-09-2012, 12:44) *
Jag förstår det som att Catski är intresserad av grönsaks-frökedjan och den har hon inte missat. Den brukar börja omkring årsskiftet smile.gif

Ahh,såg detta nu.. va bra!!! tyckte det var lite tidigt iår:))) även fast man gärna skulle vilja hålla på med kedjan året runt whistling.gif
Då får jag hålla mig lugn tillsvidare:)
sqrulan
thanks.gif Margith för att du ställer upp med detta även i år det ska bli så kul! Jag ska för säkerhetsskull jaga jungfruben så att det finns, förra året hadde någon använt en lång bit av grön påsförslutning och vävt ihop brevet! laugh.gif
Wilmer
Har samlat fler fröer i dag när jag har en anledning biggrin.gif Men min hett eftertraktade nya martorn verkar inte ha bildat frö utan ruttnat i regnet tyvärr. Så spännande detta är varje år, jag har många fina växter som har sin tillvaro att tacka frökedjorna för.
Peztis
Wilmer, visst är det så! Mycket från kedjorna av olika slag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon