Vilseblandblad
Våra husblommor levde ett fint och vackert liv, tills en orkidée ifrån IKEA blev granne med en ros i köket.
Därefter var nästintill alla rosens blad täckt med ett vitt ludd och började slokna och se hemsk ut.
Fick tipset att plocka bort alla blad som var vita, vilket jag gjorde och den började ta igen sig lite.
Därefter hittade jag både svarta och gröna små odjur bland bladen, samt något silvrigt som klättrade i jorden.
Lika på orkidéen som stod brevid.
Orkidéen åkte i soptunnan, men jag ville verkligen rädda min fina ros.. Den blev såpasprayad och jag köpte Provado att sätta i alla husets blommor.
Rosen står nu mera ensam och dömd till döden ute på balkongen, hela jorden kryper av silvriga och vita djur.
Det är gröna och svarta smådjur kvar i löven, och det flyger omkring små flugor runt grenarna. När jag lyfte på krukan flög det ut en fyra fem flugor, och då står rosen inte i en ytterkruka längre

Idag skådade jag att våra sommardahlior (som blev intagna innan rosen blev utställd), som är intagna för hösten, hade samma slags ludd på bladen som rosen haft, och även på jorden. Och en av dem såg riktigt hängig ut.
Bladen på våra nyinköpta kaffeplantor hade blivit naggade och det flyger omkring flugor i dem.
Den nya orkidéen har fått luddig bark, Kallan har fått naggade och knöliga blad, jorden på våran palm (bäck eller guld, osäker) har även det fått ett luddigt täcke.

Försökte fånga lite ohyra på bild, men hade sprayat alla blommor med såpa så bladluddet hade försvunnit och jordluddet ser klistigt ut.. Svårt att fånga miniohyra på bild också men hoppas någon kan hjälpa mig!

[attachment=72541:CIMG8261.JPG]
Konstiga fläckar på orkidéen..
[attachment=72542:CIMG8262.JPG]
Knölar på kallan..
[attachment=72543:CIMG8264.JPG]
Orkideens bark..
[attachment=72544:CIMG8265.JPG]
Naggad kant på kaffeplanta, och död fluga
[attachment=72545:CIMG8269.JPG]
Palmens jord.
[attachment=72546:CIMG8270.JPG]
Fluga.
[attachment=72547:CIMG8277.JPG]
Suddig bild på silvriga/vita odjur i jorden på ros, finns i flera plantor
[attachment=72548:CIMG8275.JPG]
Svart lus på ros

Jag är nog ganska mycket amatör med det här, några av blommorna i andra rum är fortfarande odrabbade. Går de attackerade blommorna att rädda? Vi är väldigt förtjusta i våra nya blommor liksom.. Skitdjur.
CillaM
Första bilden visar på trips. Då jag annars rekommenderar att slänga växterna som är drabbade av ohyra så tycker jag att du kan köpa Provado-pinnar. Dessa sticker du ner i jorden några centimeter, vattnar lite ovanifrån o resten av vattnet vattnar du så att krukväxten kan dra upp nerifrån, alltså på fatet eller i ytterkrukan.

Växterna på tredje till sjätte bilden ser ut att vara direkt övervattnade, plus att sorgmyggor har fått fäste i ovandelen av krukväxtens jord. Låt torka ut ordentligt och vattna hädanefter på fat eller i ytterkrukan, så att växten själv kan suga upp vattnet, det ger dessutom en mycket starkare växt på plantan ifall vattnet kommer underifrån. Bladlöss går alltid att få bort, bland annat genom att spola av dom i duschen men även genom att gödselvattna 1 gång i veckan. Provadopinnar är också att föredra när inneväxterna inte mår bra, de både tar kål på ohyran o gödslar.
naturtomt-enissen
Förutom den enda svarta bladlusen ser jag ingen riktig ohyra, mest tecken på övervattning (mögel och blomflugor). Bild 1 kan visa trips men orkideer kan få fläckiga blad av torr luft och/eller svamp också, i övrigt håller jag helt med CillaM: justera vattningen och sätt i provado-pinnar.
Vilseblandblad
Ah, i bild tre till sex så är det rosen, som stått ute på balkongen. Den har jag inte vattnat på ca 1½ vecka.
Brukar vattna en gång i veckan men är det för mycket för vissa växter så får jag väl lugna ned mig där..
Tog även inte kort på alla lössen, det finns en bild på två gröna bladlöss, som jag valde att inte lägga upp.. Det var flera svarta på samma blomma. Men det är på rosen som står ute, jag har inte hittat några löss på de blommor som är inne

Som det står i texten så har jag även provadopinnar som suttit i två veckor
Men ska låta alla torka ut och köra på undervattningen och se om det hjälper. Tack!
Bassam
Hej

Vi säger alltid borta skadade växter innan skadar den andra växter, det är viktigt att använda provad, för att Provado går med växtsaft och döda alla insekter även de som sugar växtsaft, även löss sorter som lever på rötter, denna effekt kan inte göra kontakt bekämpningsmedel såsom tvål och andra material kontakt eliminering
H.Bassam

H.Bassam
pejori
Bild tre.
Ta genast upp orkideen och sätt om i torr kompost...
Helt klart övervattning och rötterna riskerar att ruttna.
Dom ska vara gröna,till silvriga.
Klipp bort bruna rötter.
Vänta med att vattna den i ca två veckor efter omplanteringen.

Välkommen till odla..
Vilseblandblad
Tacksam för alla svar!
Rosen klarade sig inte. Bytte jord på den, då hela krukan kröp av insekter och sköljde av rötter och de sista levande pinnarna i ett sista försök. Inga fler kryp, men den klarade inte bytet..
Orkidéen och kallan lever på ännu. Visserligen tydligt att det är en amatörs blommor, men de lever iaf ;>

Det var slut på krypen ett tag, men tydligen är de tillbaka igen.. Har totalattackerat mina cyklamen som jag haft sedan oktober. Ingenting i jorden den här gången, men det kryper omkring små små, avlånga vita små djävlar på dess blad, och har helt nockat ut den ena cyklamenblomman.
Bladen har blivit gula och jag trodde ett tag det var katterna som tuggat på bladen, men det är nog insekterna. Stora hål längst kanter och mitt i.
Kaffeplantorna som stått brevid dessa två har klarat sig utan minsta insekt, så vitt jag kan se.
Satte i provadopinnar nyligen, men är lite nyfiken på vad fasen det kan vara som attackerat den här gången. Kan det vara vita trips? Kan de ha varit kvar sedan förra gången? Är det meningen att vi inte ska få ha något annat än kaffeplantor i vårat hus?
oliv
Med tiden lär man sig vilka växter som trivs inne hos en och vilka misstag man ska undvika, sådant är odlandet.

Mina bästa tips är:

1 ) använd inga ytterkrukor, bara lerkrukor på fat (minskar risken för övervattning)
2) spraya minst en gång i veckan med vatten för ökad luftfuktighet under vinterhalvåret (motverkar spinn och andra kryp)
3) skapa dina inneväxter från sticklingar - sticklingsbyten mellan vänner (krukväxter i affären är ofta hårt drivna för att blomma och dör efter blomningen)
4) byt gärna jord efter köp (bli av med sorgmyggor från affären, bättre dränering)
5) köp gärna växter i ett bra trädgårdscenter (svårare med slit och släng växter från matvaruaffären, fast man även kan lyckas med dem)
6) glömde nästan: ta reda på hur växten ska skötas genom att googla på nätet (vissa växter som brudorkideer vattnas ytterst sparsamt och ska inte ha jord utan barkbitar, annars ruttnas dem)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon