LaPaloma
Vi hade en fågel hos oss häromdagen men jag vet inte vad det var för art. Jag har aldrig sett denna typ av fågel hos oss tidigare så jag blir ju nyfiken.

Är det en skarv? Men de ska väl inte trivas/finnas hos oss längs norrlandskusten (Umeå)?

Bilden är inte så bra men en fågelkännare kanske ändå kan känna igen den!

[attachment=72551:P9160210.JPG]
Krolliljan
Ser ut som en storskarv tycker jag
Aqvakul
CITAT (Krolliljan @ 21-09-2012, 17:23) *
Ser ut som en storskarv tycker jag

Instämmer!

(blev "dubbelt")
EKLO
Ålekråka kallar vi dem här i Bohuslän... men det är samma sak. Färg som en kråka, hals som en ål...
Huggorm
CITAT (EKLO @ 21-09-2012, 18:17) *
Ålekråka kallar vi dem här i Bohuslän... men det är samma sak. Färg som en kråka, hals som en ål...

yes.gif Skall helst uttalas med tjockt L
LaPaloma
Har aldirg sett den förut hos oss. Är den vanlig här uppe i norr? Kommer de i flock eller är de ensamfåglar?

Är denna fågel ett problem i naturen? Ska man välkomna den, eller? Eller är det en fågel på "villovägar"?

Är inte så insatt i fågelvärlden men har blivit mer nyfiken på fåglar under senare tid därav mina frågor.
Huggorm
CITAT (LaPaloma @ 21-09-2012, 18:54) *
Har aldirg sett den förut hos oss. Är den vanlig här uppe i norr? Kommer de i flock eller är de ensamfåglar?

Är denna fågel ett problem i naturen? Ska man välkomna den, eller? Eller är det en fågel på "villovägar"?

Är inte så insatt i fågelvärlden men har blivit mer nyfiken på fåglar under senare tid därav mina frågor.

Den har varit mer eller mindre utrotad i Sverige, men har nu återkommit med besked. De samlas i stora flockar på öar i skärgården längs östkusten, äter mängder med fisk och dess spillning tar död på all växtlighet på ön. Så drar de omkring från ö till ö och lämnar förödelse efter sig.

De finns även på västkusten, men är inte alls lika förödande här. Så vitt jag förstår beror det på att vi har de ursprungliga skarvarna här, medan de som finns på östkusten är inplanterade från asien, och av en annan underart. Hur långt upp längs östkusten de går vet jag inte, men de är nog inte vanliga i västerbotten.
Bengalow
Den är ett j-a otyg, och hör inte hemma här. Dom fullständigt förstör växtligheten som dom koloniserar. Träden och allt annat dör av deras spillning. Dessutom ser inte fiskare med blida ögon på denna "tjyv".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon