Riffrock
21-09-2012, 21:52
Hej! Jag och min man älskar palmer. Vi har två stora Phoenix Robelinii, väderkvarnspalm och en elephant yucca palm och lite små palmer. Dock börjar det bli trångt. Vi funderar på att plantera ut vår väderkvarnspalm till våren som är mest härdig. Vi bor i Helsingborg så det borde gå. Det vi är mest oroliga för är vinden. Vi bor blåsigt och höststormarna är många.
Så vad rekommenderar ni som kan. Ute eller inne med palmen? Var mår den bäst? Tål den att stå ute i kruka till -5 och tas in direkt i 22 grader inne?
Bifogar en bild.
Alexander-VG-zon3
21-09-2012, 22:21
Phoenix Roebelenii - Får ni ta in innan det blir frost, om mår bäst att övervintras inne med extraljus (dock inget tvunget med extraljus).
Yuccan får ni med ta in innan det blir kallt. Väldigt tålig och kan övervintra nästan varstans som helst.
Väderkvarnspalm är inte härdig någonstans i sverige, men går att plantera på friland i bra lägen i zon 1 med skydd. Oftast så klarar sig äldreblad och rötter men att dom ruttnar/fryser ihjäl i palmhjärtat och spjutet kommer ut och då är det oftast redan försent och palmen dör. Enkelt skydd är att vira om plamen i flera lager av grönvinterväv och täcka marken rejält med löv, frigolit. Man kan också tillföra värme. Och bygga över växthus som man värmer upp och man vill ha mer avancerat skydd. Dom tål några frostnätter även i kruka på hösten (ner till -5c brukar gå bra) och även snö. Och mina tål att tas in direkt från kyla till rumstemp kan man mellanlanda med dom så är det givetvis ''lugnare'' för växten. Vinden tål dom utan problem på hösten. Vintern får dom ingen vind om dom är inne eller med skydd ute. Det är inte lätt att ha dom ute, men kan vara roligt att testa och kan funka säkrats är att ta in dock.
Andra små palmer är säkrats att ta in innan frost då jag inte vet vad det är för arter plus så är det känsliga i krukor och att dom just är små.
Hej
Väderkvarnspalm
De kan klara sig ute året om i södra Sverige på grund att de har hår på stammen. Så de kan klara sid i temperatur från – 10 till -12 och tillfälligt mera,
Om de odlar i krukor, de kan klara sig på -5 till +10
Och ljus, krukan måste vattna bra under varm sommar och gödsla var 14 dagar.
H.Bassam
Riffrock
23-09-2012, 12:56
Hej och tack för svaren!
Vilken slags näring/gödsel kan ni rekommendera?
Vi ska fundera lite kring hur vi gör med Väderkvarnspalmen. Så länge får den stå ute tills det blir lite kallare. Vi kansker gräver en grop som vi ställer ner krukan i, för att bättre klara hösten.
Vår ena roebelini har vi haft i 1½ år nu. Nu i somras har den stått i växthus och bladen har blivit en aning brända/torkade längst ut mot spetsarna. Nu står den inomhus i en solfri hörna och vi har börjat att spraya vatten på bladen lite då och då, vilket vi inte gjort så mycket innan. Förra vintern fick den stå långt in i huset på en rätt mörk plats, och det tyckte den inte alls om! De två understa raderna av blad sloknade helt. Efter att vi flyttade fram den till ett söderfönster så mådde den bättre, men som en följd blev bladen en aning torra/brända.
I år hade vi tänkt ge våra palmer bättre vård. Vår tanke är att efterlikna deras naturliga livsstil så mycket som möjligt, vilket är liiite problamtiskt i vårt vardagsrum ;-) Men vi kan ju försöka så gott det går. Så vi hade tänkt oss att montera upp spotlights för att ge palmerna ljus och styra med timer, till exempel "sol" mellan kl 8 och 20. Vilken slags lampa kan ni rekommendera? LED, lågenergi eller halogen?
Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
23-09-2012, 13:25
Pygmedadelplamen får man vara väldigt försiktig med när man tar ut den ute eller tillväxthus på våren-försommaren efter den varit inne på vintern, dom bränns väldigt lätt av solen. Ett sätt är att skydda den med flera lager av vit fiberduk, som man tar av efterhand av en period på 3-4veckor. Och absolut ingen frost verken på våren eller hösten. Näring funkar vilken som, denna palm trivs med lucker och näringsrikjord något lågt ph/neutralt.
Såg inte bilden innan vacker väderkvarnspalm

tror inte ni behöver gräva ner den i marken tillfälligt nu i höst, rötterna klarar av första frostnätterna utan problem. Även denna palm kvittar det vad för näring, men den ska inte ha näring nu om den är ute och utsätts för kyla. Vår till början av juli är lagom sen ev lite näring inne på vintern om den växer.
Hej
Jag kommer att ge viktig information:
1 gödsling i höst och vinter gör skada till växt.
2 Växter information kom som ett resultat efter långt studier och företag tar ansvar på denna informationen annars hur köper kunderna på 1000 kr, men den här växter dör snabbt.
Obs
Vakna nu är inte Agronomi inte magi vetenskap.
H.Bassam
Hej Bassam,
Palmer och växter som man har i rumsklimat är inte som andra växter...
Jag har sett att Alexander som svarar här både har egen erfarenhet och inlärd kunskap om palmer.
Jag skulle absolut följa hans råd om jag hade palm själv.
Vad gäller palmer i kruka så tål de inte frost även om palmen i sig är härdig. Det är nämligen roten hos palmen som är den känsligaste delen. Att sänka ner palmen med kruka i ett hål i marken leder inte till något gott.
För att väderkvarnspalmen ska ha en chans på friland under våra skånska vintrar vill den ha ett lugnt söderläge där det kommer mycket sol. Gärna in till en husvägg. Den bör klara sig utan skydd men då ska den vara ordentligt etablerad och inte allt för liten.
Eftersom Riffrock bor i Helsingborg så är en tripp till botaniskan i köpenhamn ingen omöjlighet. Där växer det Väderkvarnspalmer på friland sedan några år tillbaka. De har inget skydd på vintern och är imponerande stora.
Trachycarpus fortunei En av de mindre Trachycarpusarna som Botaniska i Köpenhamn har på friland.
Själv har jag palmer i kruka och mina står ute tills den första frosten kommer sedan åker de in på natten. När det blir för mörkt och tradigt får de flytta in i ett rum i min källare där jag har växtbelysning. Denna står på sex timmar om dygnet fram till jul. Sedan lägger jag på en timme per månad och i mars och april ökar jag till 10 timmars ljus per dygn. Temperaturen i övervintringsrummet varierar mellan 17-14 grader. Vattning sker var 14-21 dag. Sedan börjar avhärdningen och i maj åker de ut i trädgården igen.
Min stora palm Phoenix robelenii har jag haft sedan 2008 och i år är det tredje gången den blommar.
lycka till med era palmer
//Ciczi
Alexander-VG-zon3
07-10-2012, 09:14
Tror faktiskt dom på botan i Köpenhamn fick ganska mycket skador under dom kalla vintrarna, även några mindre dog

har jag för mig jag läste på ett annat forum. -5c i kruka har mina större väderkvarnspalmer klarat utan rotskador.
Riffrock
07-10-2012, 15:34
Tack för fina svar. Hur känsliga mot vinden är väderkvarnspalmerna? Vi har soligt söderläge men det blåser ganska mycket.
Sen har vår lilla roebelenii blivit ledsen, torr och brun. Den mår nog inte superbra. Är det för lite ljus? Kanske fick en chock vid omplanteringen. Nu har vi köpt växtlampor. Hur många timmar ska man ha den tänd?
Alexander-VG-zon3
07-10-2012, 16:18
Väderkvarnspalm är inte så vindkänslig (palmer generellt är vindtåliga), men bör såklart inte stå utsatt i blåst och vindar hela tiden för då trasas topparna sönder.
Er roebelenii ser ut att fått typiska torkskador (har man vattnat för mycket ger det i svåra fall samma skador som torka) alt brännskador från solen (för dålig avhärdning på våren-försommaren). Torrluft från element kan också ge likande skador.
Jag experimenterade mycket med ljuset den första tiden. Men ett råd är att efterlikna dagsljuset så mycket som möjligt. Om palmen får solljus på sig någon timme per dag så kan man komplettera med minst 6 h så att man får en dag.
//Ciczi
Riffrock
07-10-2012, 17:31
oki, tack =D då kan det vara att den stått ute i växthustet i gassande sola hela sommaren haha trodde palmer gillade sol. Men tydligen inte direkt solljus. Därför blev den bränd. Hoppas den återhämtar sig....... :S De nya bladen som kom i sommar har klarat sig. De är ju gröna.
Ok, ungefär så vi tänkte med ljuset också. Tänt på morgonen och på kvällen. Sen får den vila på natten.
Alexander-VG-zon3
07-10-2012, 18:41
Palmer är inte så känsliga mot mörka vintrar, nästan ingen av mina plamer står direkt under extraljus och Roebelenii står inne i ett hörn i vardagsrummet och min stora kanariepalm får bara plats i mitten av rummet. Det som händer är att dom får längre blad och att man måste avhärda dom noga till våren. Annars har jag extraljus på 18tim under vintern. Men som jag skrev innan är såklart bäst att ge extraljus om man kan och vill, men inget tvunget.
Många palmer gillar mycket sol på sommaren (undantag lady palm, bergspalm och vissa tropiskapalmer) men det går inte slänga ut dom direkt från boningsrum till ute då dom inte är vana vid det så bränns dom sönder av solen. Efter dom vant sig går södersol bra. Därför blir nya blad gröna då dessa har vant sig.
Roebelenii vill ha sol, men är extremt känslig för vårsolen och försommarsolen som i värsta fall kan bränna den så att dom dör (tynar bort). Och är faktiskt en ganska dålig plam ''att ha vid poolen'' på sommaren som många köper den som och vill ha nåt enkelt, kanariepalm, dvärgpalm, väderkvarnspalm är mycket mer tåligare. Jag skyddar min Roebelenii med väv om i 3-4veckor som jag tar av efterhand, skulle du inte skydda den och sätter ut den varje år i solen på våren kommer din plam att förlåra mer blad än den kan återväxa. Även andra fjäderpalmer skyddar jag och avhärdar. Solfjäderspalmer är lite tåligare mot sol så väderkvarnspalm behöver inte lika mycket skydd i början men blad som växt inne på vintern kan brännas.
Riffrock
07-10-2012, 19:27
ahhhhahaah där har vi säkert problemet. Vi avhärda den inte alls då vi innget visste. Inte konstigt den blev lite sur på oss. Nästa år blir det avhärdning med väv. Gäller samma sak när man tar in den på sensommaren?
Kan man ta in väderkvarnspalmen direkt i rumstemperatur när det börjar frysa utomhus? Bdhöver den också avhärdas.
Låter som du har många palmer om dom t.o.m står mitt i rummet.
Alexander-VG-zon3
07-10-2012, 21:13
Palmer kan man ta in direkt från ute, har jag alltid gjort. Roebelenii in innan frosten, väderkvarnspalm tål någon frostnatt på hösten men bör in innan det blir riktigt kallt. Har inte så många nu som jag hade innan har sålt en del i år, vill mer än gärna bli av med min kanariedadel får inte plats med den inne.
Hej
Det är bra att vi redovisar våra erfarenheter till varandra, men också att måste lämna våra erfarenheter till tillverkare företager genom plant skolor , för att de kan förbättra Arter som passar med svåra förhållanden Sverige.
Obs
Vi måste alla hålla ihop företag, lantbrukare och butiker för påstådda bra resultaten.
H.Bassam
Hej
Det är bra att vi redovisar våra erfarenheter till varandra, men också att måste lämna våra erfarenheter till tillverkare företager genom plant skolor , för att de kan förbättra Arter som passar med svåra förhållanden Sverige.
Obs
Vi måste alla hålla ihop företag, lantbrukare och butiker för påstådda bra resultaten.
H.Bassam
Riffrock
08-10-2012, 17:25
btw.. Nån som vet vad man kan få tag på en kokospalm?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.