Jag har skördat och torkat lite fröer från ett chiliträd som jag drog upp i våras. Jag antar att fröerna håller sig bäst i frysen eftersom man i det stora frövalvet på Svalbard bevarar dom djupfrysta vid minus 18 grader. Och om man inte fryser in dom hur länge håller dom då i kylskåp och i rumstemperatur? Jag antar att det varierar mellan olika frösorter.
Chili är nog det enda jag har som producerar några fröer som jag kan samla ihop. Jag är tveksam till att mina fikusar kommer producera någon frukt i min lägenhet. Men jag har även en del fröer som jag köpt kvar, som jag planerar att plantera till våren. Så information om fröförvaring i allmänhet och angående chilifröer i synnerhet uppskattas.
Sen en sak till angående chili bara. Hur får man bäst bort capsaicinet (ämnet som ger chilin dess hetta) från händerna efter att man har hanterat chili. Chilisorten jag samlade fröer från nu var Satans Kiss, vilken ligger på 40 000 - 50 000 scolville, vilket inte är extremt starkt. Jag har dock även dragit upp Bhut Jolokia som inte burit någon frukt än, men som har börjat blomma. Dessa ligger på runt en miljon scolville, vilket är extremt starkt. Jag vet att capsaicin är fettlösligt. Ska man kanske smörja händerna med olja och sedan tvätta dom med diskamedel? Kanske är det bäst att använda handskar.
Tacksam för svar
/Micke