Vi har flyttat till nytt hus och överliggaren till balkongräcket är så brett att fästena som följer med balkonglådorna inte räcker runt. Är det någon som har en fiffig idé om hur jag ska få fast dem?
Jag vill alltså att balkonglådorna ska hänga på utsidan av räcket.
Jag äger ingen svets och kan bara till nöds hantera hammare och såg.
Är det någon som har ett enkelt förslag??
ThomasJ
26-03-2004, 15:31
Men hjälp av vinkeljärn och träbitar borde du kunna få rätt storlek.
Annars finns det väl att köpa lösa hållare, någon borde vara tillräckligt bred..
/Thomas
Snälla Thomas, kan du förklara lite närmare.
Jag vet vad ett vinkeljärn är, (och ja, jag vet vad en träbit är också

) men jag ser inte konstruktionen framför mig. Kan du precisera?
Lösa fästen har jag letat på handelsträdgårdar och byggfirmor, men jag hittar ingen som klarar av en 11,5 cm bred överliggare. Letar jag på fel ställen?
ThomasJ
26-03-2004, 16:53
Här är en liten skiss..
Den är inte skalenlig, som "Doc" i "Tillbaka till framtiden" säger när ha byggt sina modeller..

Hade lite knappt med tid..
Men det kanske kan förstås ändå..
/Thomas - det skall vara några blommor och inget annat..
Tack snälla!
Jag tror att jag fattar! Jag tror till och med att jag kan åstadkomma detta alldeles själv.
En liten fråga bara:
hur stora ska vinkeljärnen vara?
Jag vill ju inte att de som går på gatan nedanför ska få alltihop i skallen
ThomasJ
26-03-2004, 18:56
Så kraftiga som du får plats med. Ta gärna lite bredare bitar så blir allt stabilare.
Men skall den hänga över allmän plats, så skall du nog tänka på att det absolut inte kan lossna.
Är balkongen helt i stål/plåt, eller är den av trä? Är det möjligt skulle jag nog försöka fästa dem i räcket, på något sätt, kanske med konsoller istället..
Lycka till..
/Thomas
CallEva på Öland
26-03-2004, 19:29
mkny!
Var finns du?
Vi har massor med fäste som bara ligger och "skräpar"...
Calle på Ön där färgerna på på himlen nu är oändliga
Thomas!
Ledsen men jag fattar inte: var ska konsollerna sitta?? Balkongen är helt i trä. Ber om ursäkt att jag är trög
CallEva på Öland!
Själv finns jag i Norrbotten, men jag har en syster i Mörby! Klarar era fästen som ligger och skräpar en överliggare på 11,5 cm? I så fall har ni en spekulant
ThomasJ
26-03-2004, 20:34
Ingen fara..

Här är en ny bild..

Börjar tycka jag är rätt duktig på dessa bilder..

/Thomas
Tack snälla Thomas!
Bilderna är suveräna, t o m jag fattar ju
Tack och lov ligger snön djup här utanför, så jag har gott om tid att fundera på om jag vågar ge mig ikast med alternativ 2, som onekligen var snyggare, men hiskeligt mycket svårare att åstadkomma
Det där snedsågade staget bekymrar mig lite..
ThomasJ
26-03-2004, 21:52
Det finns färdiga konsoller av den här typen att köpa. Både i trä och "stål". Så det bör inte vara något problem..
Det lär iallafall sitta fast..

/Thomas
MRLINDELL
26-03-2004, 22:00
Kolla alltid med bostadsrättsföreningen/värden mm om det är tillåtet att ha blomlådor på UTSIDAN, ibland är detta reglerat pga olycksrisken. VEM ansvarar för följderna om något händer? Det är många gånger inte tillåtet.
MoniqueÖ
27-03-2004, 09:18
Är själv boende i brf och har genom att kolla upp hos Fastighetsägarföreningen, fått veta att fastighetsägaren alltid blir ansvarig om något faller ner från fasad eller balkong och skadar någon person eller egendom...därför har ofta brf eller hyresvärdar som regel att man inte får hänga något på utsidan av balkongen.
Därav ofta bråk med parabolinnehavare mm i vissa bostadsområden...
Men "Mkny" visa Thomas' väldigt utförliga "skiss" för fastighetsägare eller om du själv är det för ditt försäkringsbolag så kanske dom kan ge dig tips. Försäkringsbolaget bör säga sitt innan så du inte får surt i efterhand...
Lycka till!
CITAT (ThomasJ @ 26-03-2004, 21:34)

Ingen fara..

Här är en ny bild..

Börjar tycka jag är rätt duktig på dessa bilder..

/Thomas
Hej Thomas!
Bilderna som du har ritat fungerar inte. Säger att sidan inte finns när jag klickar på dem. Jag har också problem med för brett räcke. HILFE!
/Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.